5-blads prop

Voor een kist die ik besteld heb en elektro wil gaan maken ben ik op zoek naar de mogelijkheden van een 5-blads (semi)schaal prop. Diameter ongeveer 19 tot 20 inch,spoed (geschat) 14. Toerental zo rond de 4500-5000. Varioprop levert deze dingen maar zijn niet echt gescikt voor het gewicht van de kist-ruim 6 kg-Het is mogelijk heb ik gezien en het werkt,dit was echter zelfbouw gemaakt van 17x12 props die waren doorgeslepen en gemonteerd op een zelfgedraaide montageplaat.
http://www.enrarot.net/images/spitfire121.jpg
http://www.enrarot.net/images/spitfire122.jpg
http://www.enrarot.net/videos/spitfire/spitfire12.wmv
Volgens mensen die ik heb gesproken kan het zo en is het risico op losbreken klein,de kosten vallen ook mee omdat je 3 niet al te dure props koopt en in geval van breuk er meestal maar 1 blad sneuvelt.
Voor wat betreft de motor setup ben ik er nog niet uit omdat ik meer van de branstof ben,maar er zijn genoeg mensen op de club die veel meer van elektro weten dan ik.

Dood eng, zelf een vijf-blads samenstellen. Bij ons vliegt iemand een drie-blads prop, werkt met losse bladen in een alu middendeel, op en 30(?) cc motor. Helaas schiet me het merk even niet te binnen.

Dood eng, zelf een vijf-blads samenstellen. Bij ons vliegt iemand een drie-blads prop, werkt met losse bladen in een alu middendeel, op en 30(?) cc motor. Helaas schiet me het merk even niet te binnen.

Zal wel geen varioprop zijn,waarschijnlijk soloprop uit de usa,maar die zijn failliet las ik op rc universe. Mocht je de fabrikant te binnen schieten dan hoor ik het graag. En wat doodeng betreft,een gemiddelde klapprop op een blizzard oid draait veel meer toeren en die blaadjes hangen ook maar aan een m3 of m4 boutje.

Het is een Duitse fabrikant, dat weet ik nog wel.
En die klapprops/middenstukken/boutjes zijn er voor geconstrueerd. Ik zou in ieder geval nooit in de baan van of voor een zelfbouwprop gaan staan. (Idem gewone prop). En stel je eens voor wat er gebeurd als een blad tijdens vliegen afbreekt. Je toestel zou in de lucht desintegreren.

Degene die dit bedacht heeft is ook aardig aan het experimenteren geweest,van 2 naar 3,4 en tenslotte 5 bladen.Bevestiging was op een zelfgedraaide spinner backplate waar alle 5 de bladen op lagen,weer afgedekt met een andereplaat die de boel opsluit en dan per propblad twee borgbouten die elk blad afzonderlijk vastzetten. Grootste kans op breuk heb je dan imo niet meer tijdens de vlucht waarbij de prop een veel lager toerental draait dan waar die oorspronkelijk voor bedoeld was. Landen en starten word linker door de geringe bodemvrijheid bij de diameter. Vertrouw normaal geen enkele prop,nieuw of gebruikt,je weet nooit wat er mee gebeurd is,en hou oud ie is. Verzwakkingen zie je niet,tot het fout gaat.

He Sandy,

Ik weet dat de Firma Ramoser meerblads varioprops maakt.

www.ramoser.de

Kijk maar of je er wat aan hebt.

Barry
He,mister me 109,heb ook al eens bij hun gekeken en wat de toeren betreft zou het moeten kunnen,props draaien ook linksom dus da's ook goed. Kan alleen niet helemaal wijs worden van hun site met de lengtes van de bladen,ga er vanuit dat ze de bladlengte erbij zetten,maar ze hebben het ook over prop diameter.Hoop dat het om de lengtes gaat per blad,dan kom ik iig aan een diameter tussen de 40 en 50 cm.

Ramoser gaat maar tot 15,2" (38 cm)

Het word gewoon te gevaarlijk voor een firma om grotere te maken.
Ze zijn verantwoordelijk voor dat wat ze verkopen .

Mvg Johan

Ramoser gaat maar tot 15,2" (38 cm)

Het word gewoon te gevaarlijk voor een firma om grotere te maken.
Ze zijn verantwoordelijk voor dat wat ze verkopen .

Mvg Johan

Ok,maar is dat de bladlengte of de diameter als je er een comlete prop van hebt gemaakt,daar ben ik dus nog niet uit,staat niet echt duidelijk omschreven,zoals ik het lees,gaat het om de bladlengtes,individueel?

is de diameter van de complete prop.

Ik wil daar een prop bestellen voor mijn Porter. echter is het gewicht van jouw toestel wel een stukje hoger, en bij die gewichten geeft Ramoser in ieder geval geen garantie meer dat het allemaal heel blijft. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de toerentallen en spoed / hoeveelheid power die je erin gaat stoppen...

Je zou Christian Ramoser eens een mailtje kunnen sturen om de zaak voor te leggen. Misschien kan hij wel iets op maat maken.

is de diameter van de complete prop.

Ik wil daar een prop bestellen voor mijn Porter. echter is het gewicht van jouw toestel wel een stukje hoger, en bij die gewichten geeft Ramoser in ieder geval geen garantie meer dat het allemaal heel blijft. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de toerentallen en spoed / hoeveelheid power die je erin gaat stoppen...

Je zou Christian Ramoser eens een mailtje kunnen sturen om de zaak voor te leggen. Misschien kan hij wel iets op maat maken.

Kan d'r altijd een belletje aan wagen,voorlopig kan mijn projectje de ijskast in,vanmiddag contact gehad met engeland en de kit die ik wil is voorlopig niet leverbaar:( zal na de zomer worden ben ik bang.Dus eerst de rest maar eens afmaken,een nieuwe startkist bouwen etc, veels te weinig vrije tijd:help:

Jaren geleden stond er een artikel in FMT over zelf meerbladsprops maken.
Leek mij een deugdelijk verhaal, waarbij het middendeel van de prop omwikkeld werd met kevlar of koolstofdraad.

Solo Prop had een mooie 4 blads uitvoering maar men is de zaak aan het verkopen en de site is nog niet terug online, kan nog even duren dus.

Tis wel mooi spul kijk maar even op deze link en de onderstaande plaatjes.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=7614&TPN=36&get=last#240577

IK hoop dat ze te zien zijn anders moet je je even aanmelden bij RCscalebuilder.

2009-02-01_120131_IMG_3435.JPG

2009-02-01_120221_IMG_3436.JPG

2009-02-01_120330_IMG_3440.JPG

2009-02-01_120351_IMG_3441.JPG

2009-02-01_120430_IMG_3443.JPG

2009-02-01_120449_IMG_3444.JPG

2008-12-09_165227_CIMG1133_Medium.JPG

2008-12-09_165252_CIMG1134_Medium.JPG

2008-12-10_122002_IMG_0102_Medium.JPG

2008-12-10_122230_CIMG1138_Medium.JPG

En eeehh je gaat toch niet op zo'n ARF zitten te wachten als je dit van een Brian Taylor tekening kunt bouwen.

Ton

En eeehh je gaat toch niet op zo'n ARF zitten te wachten als je dit van een Brian Taylor tekening kunt bouwen.

Ton
Hey Ton,soloprops had ik al gevonden en kwam er via rc scaleforum ook al achter dat ze (voorlopig ) out of business zijn. Vind het wel schitterende props om te zien. Wat een ARF betreft,vond dit juist wel een leuke kist om een beetje mee te experimenteren. Mocht het dan fout gaan,crash ik iig geen kist waar ik dan een jaar lang bloed,zweet en tranen in heb zitten. Om van tekening te bouwen heb ik helaas niet de beschikking over al het benodigde gereedschap. Kits bouwen deed ik 20 jaar geleden ook en had er een hoop lol in,ben nu ook weer een houtbouwkist aan het bouwen(CG super chipmunk).Alleen omdat ik ook wil vliegen komen er steeds arf'jes tussendoor.Heb nu echter wel genoeg vliegend spul dus kan weer op mijn gemak rondkijken naar "echte"kits
Voor een houtbouwspit zijn mick reeves en db nog steeds kandidaat,ook omdat ik eigenlijk groter wil dan de standaard 1,60/1.80 die bijna alle arf's zijn.
DB vind ik als grote voordeel hebben dat de vleugel deelbaar is. Ik heb de tijd,kijk rustig rond en uiteindelijk kom ik er wel uit. In principe ligt mijn voorkeur bij brandstof,een warbird zonder geluid is nep. Voordeel elektro is dat alles onder de kap past. Zeker bij een mk XIV,is dit met brandstof onhaalbaar.Alleen de betere schaalkits zijn wat betreft het zwaartepunt bijna altijd ontworpen rondom een branstofmotor,word een heel gedoe om dit goed te krijgen met elektro setup,en zeker bij de grotere kisten zit je al gauw rond de 8 tot 10 s cellen.Word ook een dure grap,benzinemotor is dan een betere oplossing.Met als bijkomend voordeel dat je niet hoeft te wachten op het opladen,als ik wil vliegen dan wil ik vliegen:D

. In principe ligt mijn voorkeur bij brandstof,een warbird zonder geluid is nep.

He Sandy,

Beetje jammer deze opmerking ;).

Mijn TF Spitfire Mk IX zal uiteindelijk er zo uit moeten gaan zien.

full

full

Ik twijfel echter zelf of dit wel een Mk IX is.

Barry

Laatst bewerkt door een moderator:
Voordeel elektro is dat alles onder de kap past. Zeker bij een mk XIV,is dit met brandstof onhaalbaar.Alleen de betere schaalkits zijn wat betreft het zwaartepunt bijna altijd ontworpen rondom een branstofmotor,word een heel gedoe om dit goed te krijgen met elektro setup,en zeker bij de grotere kisten zit je al gauw rond de 8 tot 10 s cellen.Word ook een dure grap,benzinemotor is dan een betere oplossing.Met als bijkomend voordeel dat je niet hoeft te wachten op het opladen,als ik wil vliegen dan wil ik vliegen:D

elektro past in ieder geval onder de kap, en dat lijkt me wel heeeel belangrijk aan een schaalvliegtuig.
Daarnaast zou je het LiFePo draadje eens door moeten lezen... het kost je eenmalig de aanschaf van een A123 pack en een zware lader, en je kunt vervolgens met dat ene pack altijd vliegen met een laadtijd van een kwartier...

Ja, niet te hopen dat Erik van Schaik je argumenten over het laden leest, hij veegt de vloer met ze aan. ;)

En wat Jitze schrijft over motors die uitsteken, helemaal mee eens. Ik knap meestal af bij het zien van een model waarbij een deel van de motor uit de motorkap steekt, hoe knap schaal de rest van de kist ook is.
En er zijn goede alternatieven ;).

Back