5 cellen laden

• Topicstarter Topicstarter Smooth Vinnie
  • Startdatum Startdatum
S

Smooth Vinnie

Guest
Hoi mensen,

ik heb hier op het forum gelezen dat hieruit de laadtijd blijkt: "capaciteit : laadvermogen x 1,5= laadtijd"
dus als ik het goed heb is het bij mij: "600 : 1200 x 1,5 = 0,75 uur
0,75 uur x 60 minuten = 45 minuten
KLOPT DIT???

Ik heb nog zo'n oude 12V lader van Acoms, dit staat erop: 5 6N (5 en 6 cellen) en daarnaast 1200C

Niet helemaal!
Je moet nu eenmaal meer energie in een accu stoppen dan er opgeslagen wordt. Helaas wordt namelijk niet alles opgeslagen, een deel van de laadenergie wordt gebruikt voor de chemische reacties in de cellen. Een klein deel gaat ook gewoon verloren.

In de praktijk zal je ergens tussen de 20% en 40% meer energie in de accu moeten stoppen. Maar let wel op. Hoe sneller je gaat laden des te kleiner dat extra wordt! Niet dat er dan meer energie wordt opgeslagen, er wordt zelfs minder opgeslagen. Nee bij hoge laadstromen zullen de cellen in een accu sneller naar de maximale spanning oplopen. Als je dan door gaat met laden wordt alle energie omgezet in warmte waardoor de accu dus warm en zelfs heet wordt.
Dus als je langzaam laadt (0,1C) kan je tot wel 40% meer energie in de accu stoppen zonder dat het gevaarlijk wordt voor de accu. Ga je sneller laden (tot 0,5C) dan zal je voorzichtiger moeten worden. Je zal dan niet meer dan 20% meer in de accu moeten stoppen. Ga je nog sneller laden dan moet je nog minder energie in de accu stoppen.

In jou voorbeeld laadt je met 2C (600mAh capaciteit en laadstroom van 1200mA). In dit geval zou ik helemaal geen extra energie in de accu stoppen. Misschien kan het wel een klein beetje (5% of zo) maar als de accu snel warm gaat worden dan is de accu als vol en moet je direct stoppen met laden.
Als je dus 1,5x zo veel energie in de accu gaat stoppen loop je een grote kans dat je de accu binnen korte tijd molt omdat hij dan veel te heet wordt.

Al deze "problemen" zijn te voorkomen door een goede lader te gebruiken die meet of de accu vol is en dan stopt met laden. Een goede delta-piek lader of inflex lader bijvoorbeeld.

Lees ook de stukjes over de NiCad en NiMH accu's.
Je vindt het stukje over NiCad's HIER.
Je vindt het stukje over NiMH HIER.

Back