5 euro vliegtuig

Harold

PH-SAM
Hier komt het vervolg van Leontje's "5 euro vliegtuig" en andere "flansbouw" methoden.
Spinoff van de draad "Electro voor de beginner"
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=381&postdays=0&postorder=asc&start=30

Leontje zei:
nee geen fotootje heb ik doen...hmm..en cdtje kwijt van mijn camera..alles gaat goed hier.. :evil:

Maar ff een korte beschrijving,
benodigdheden:
1 aluminium buis bij de gamma 10mm(wel hol) 3euro.(het duurste)
1 stukkie triplex van 5 millimeter dik +-30 bij 15 cm.
x aantal satestokjes..ff zoeken in de la..
1 balsaplank 3mm
oude vleugel of snel een vleugel van 20cm bij 110cm bouwen..vlakke onderkant.

ik gebruikte de vleugel van de kist zie vorig beriggie..(ja hij was gecretst)

maak met een balsabalkje een brede bovenkant op het plankje (voor de vleugel)
2 satestokjes voor en achter voor de helastieken.
zaag een gleuf voor de alubuis aan de achterkant van het plankie.
maak een stabilo en wat roertjes uit balsa.
secondenlijm erop.

uitham maken voorop waar de motor in past. Voorop f verdikken met balsa voor de moter..2 tyrips(hoe schrijf je dat eigenlijk?) :?: erop..
2 servo's vastplakken aan de zijkant....en de rest van de appr.
accu gaat onderop ook met elastiek vast dmv satestokjes..
ff balanceren en vliegen maar... :wink:

maar ik zal ff een tekeningetje maken als jullie dat interreseerd.

@Harold deze dingen heten Ty-Raps of Tyraps afkorting voor Ty = vastbinden en Rapid = snel.... is overigens een Handelsnaam van Thomas & Betts.

Hmm, 5 euro, nee.

Voor 15 euro, excl radio,motor en servo's bouw je dit vliegtuig.

fd39d089.jpg

Hierbij zijn inbegrepen
balkjes, en latjes, ducktape en gewoon plakband van de praxis.

Gewicht circa 850 gram, vliegklaar.

Johan

Of de Magnum zeer geschikt voor indoor vossejacht.
magnum1.jpg

Mijn versie vliegt alweer.
vanmorgen begonnen en vanmiddag al ingevlogen.

theo, heb je wat specs van dat ijsje?

die romp, is dat geen verwarmingsbuis isolatie mantel?

o, en ik kan op de foto geen rol/zij roeren ontdekken... ?
of draait het hele kielvlak? :)

Joost je hebt zelf al alles gevonden. Inderdaad de romp is die verwarmingsbuis isolatie. De vleugel en staart is van 3 mm depron. Als versterking in de vleugel heb ik wat resten koolstof staaf in de vleugel verwerkt en de neus en achterlijst is versteviged met ducktape. Ook op het "dikste" deel van de vleugel zit een strook ducktape. Als motor heb ik er een speed 300 met 5:1 vertraging met een 9x6 apc prop. Halfgas is meer dan genoeg om goed te vliegen. Wel heb ik nu de romp voorzijde met 2 balsa latjes moeten verstevigen.

Mijn stealthhorten (Dirk heeft veel mooiere exemplaren). Je bouwt er 2 uit 1 depron plaat + restje balsa. Fan is ontwikkeling van Niek.
Ontworpen als reaktie op Horten experts die beweerden dat een horten niet was te vereenvoudigen van de orginele complexe theorie.
Is best te doen, door alle aerodynamische tekortkomingen te compenseren door lagere vleugelbelasting.

Meer info www.stealthhorten.com Daar staan nog een paar 2 motorige depron ontwerpen van Marcel Nihot. Ook voor een prikkie te bouwen.

sh1.jpg

Die van mij is een buitenvliegtuig met 2 sp280 op een latje in de staart. 500g.
De oplossing van deze meneer vind ik ook wel fraai met een motortje op een pylon.

Plaatje van interex 1999.
Links een delta van een plaat 6mm depron met latjes voor-achter en links-rechts versterkt. 80 cm breed, tophoek 90 graden.
Midden een speelgoedvliegtuigje met sp280. Net te zwaar om leuk te vliegen. Piepschuim versterkt onder en boven met 1mm staal. Werkt niet vanwege te weinig lijm oppervlak.
Rechts de DC10. Veugel versterkt met koolstof rovings. In de huidige versie boven met glas vliegerstokje (mooi rond vanwege pijlstelling), onder met glasvezelversterk plakband.

RIM00017.JPG

depron...

tjeetje zeg..van de week voor het erst kennis gemaakt met depron..

WAT EEN MOOI SPUL!!!!!
wie koopt er nou nog balsa... :lol:

Ik heb mijn eerst plane al de lucht in gestuurd....een delta voor een speed 600..en vliegen als een speer..nu gelijk weer een betere versie aan het bouwen.....

En het is tuurlijk nog goedkoop ook... :) ..en daar deed ik het voor...

is het vrouwtje ook weer blij hé..

dus weg met die oude rotzooi........depron dat is het.

leon heeft gesproken... :roll:

Back