5 mm verenstaal buigen.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door arnold remkes, 13 mei 2010.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ik wil 5 mm verenstaal buigen voor een landingsgestel. Gewoon in een bankschroef en dan met een hamer maar erop los slaan werkt nauwelijks.:(
    Wie heeft een goede tip?
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Moet volgens mij toch werken zo met die bankschroef en hamer...
    Bankschroef moet natuurlijk best stevig zijn en hamer ééntje van minimum halve kilo ;)
    Het uiteinde van de te plooien staaldraad vasthouden met handschoen , doek of tang lijkt me wel veilig.
     
  3. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.160
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.058
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    veerstaal.

    Warm stoken met brander tot het rood is en dan buigen.

    yoooooooo.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.058
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    en dan hou je gewoon staal over, ipv verenstaal :-(
     
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    OK,

    Ik heb de zaak warm gestookt, donker rood en toen de hoeken gebogen.

    Vervolgens nogmaals heet gestookt en direct in een emmer water laten afkoelen.

    Ik besef dat ik wat van de veerkracht kwijt ben maar alles bijelkaar is het sterk genoeg voor het beoogde doel.

    Bedankt voor de tips.
     
  8. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Euhm ja de veerkracht ben je inderdaad effectief kwijt..Mischien een idee om niet zelf het wiel uit te willen vinden ;) Gewoon heel rustig buigen net als de rest die de eigenschappen van het staal wil behouden.
    Jakko
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zoek maar eens op Mighty Wire Bender...

    Ook zelf te maken. Bij 5 mm sta je aardig te sjorren. Maar het is me gelukt met zulks een buigapparaat. Kon netter... zie plaatjes Sultan 5 in m'n fotalbum

    Een van onze forumleden had een verhaal over het verhitten van verenstaal (dus tot welke kleur) het koelen en het weer naverwarmen in een zeer hete oven om de veerkracht weer enigzins terug te brengen in het staal.
    Heb de link hier even niet op de laptop staan. Zal het anders nog wel even napluizen...

    Een andere kreet voor ons verenstaal... is music wire... piano wire
    Google zoektermen zijn dan:
    'bending music wire' etc...
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2010
  10. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.224
    Locatie:
    Almere
    Staal is nu gehard, dus bros. Kan bij landing gewoon afbreken nu.
    Koud buigen is het best.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    In de bankschroef spannen en een stuk 1/2" buis van 1 meter er overschuiven waar je het verenstaal mee koud buigt.;)

    Verenstaal nooit warm stoken .

    Mvg Johan
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Johan,

    Ik heb het wel verwarmd. Het verenstaal heeft inderdaad een gedeelte van zijn "veerkracht" verloren maar als vervanging van een landingsgestel op de HB-1 special is het toch sterk genoeg.
    Als het niet voldoet ga ik wel naar de smid in hier dorp om het te "laten" buigen. Ik heb zelf geen zware bankschroef op een stevige werkbank.

    Bedankt voor alle tips.

    Arnold
     
  13. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Hey Arnold je hebt een pb
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gelukkig... draadje weer gevonden. Jammer dat het een beetje nuffig afsluit.
    verenstaal

    Wil het zelf nog eens een keer op deze wijze gaan testen... Oefenen!
    Proof of the pudding is in the eating! :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Roy Weeren jr

    Roy Weeren jr

    Lid geworden:
    27 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Simpelveld
    Warm stoken, buigen en dan met olie koelen, blijft zover ik weet de veerkracht behouden.
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.653
    Locatie:
    Barneveld
    Wat ik bij dikker verenstaal meestal doe is in de bankschroef zetten en ongeveer 30 graden omslaan met een flinke hamer. Dan een paar mm omhoog schuiven en naar ongeveer 60 graden slaan. Tot slot weer een paar mm omhoog schuiven en naar 90 graden slaan.
     
  17. Roy Weeren jr

    Roy Weeren jr

    Lid geworden:
    27 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Simpelveld
    Zelf ervaar ik probleem hierbij omdat ik verschillende hoeken moet maken op pakweg 4 cm en dan kan dat niet.
     
  18. Roy Weeren jr

    Roy Weeren jr

    Lid geworden:
    27 sep 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Simpelveld
    Met 5 m’n staal is dit geen makkie
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Emmen
    MicropropSport heeft een link gestuurd waar het feilloos in word beschreven
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.803
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je verenstaal buigt, ga je over de elasticiteitsgrens heen, en is het bij mijn weten sowiso al geen verenstaal meer ter plaatse van de bocht.

    Ik heb nog niet zo lang geleden een staartwiel pootje uit 3 mm verenstaal gebogen voor de FW190 en aangezien ik met dat pootje toch "een eindje opzij" moest om het wiel weer midden achter het pootje uit te doen komen, heb ik er een dubbele krul in gezet.
    Die dubbele krul heb ik in de draaibank gebogen. Stuk rondstaf van geschikte diameter in de klauwplaat gezet en daar de staaldraad twee keer omheen geslagen.

    Daarna tot hardingstemperatuur verhit en in olie gehard, en daarna weer ontlaten.

    Nog niet mee kunnen landen vanwege weersomstandigheden...
     
    MicropropSport en Roy Weeren jr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina