5 Volt regelaar voor boordspanning

Helaas Daan dit soort onderdelen zijn voor zover ik weet alleen maar per 10 of meer te koop. Alleen de duurdere onderdelen zoals elco's kunnen soms per stuk of per 5 gekocht worden.
Voor de prijs hoef je het echter niet te laten. Kijk eens bij Conrad daar kan je alles bestellen voor een lage prijs. De weerstanden kosten €1,00 per 10. Vraag eens rond misschien kan je met een paar mensen de onderdelen bestellen en zo de kosten drukken.
Voor de geinteresseerden heb ik het schema van een een schakelende 5V voeding die 3Amp kan leveren. Ik denk dat ik hem eens ga bouwen om hem te testen.

Het is niet echt nodig om smd-componenten te gebruiken, met normale weerstanden en condensatoren gaat het natuurlijk ook (gebruik 1/8W weerstanden en tantaal-elco's om het klein te houden). Alleen de verkrijgbaarheid van de MIC29502 kan dan nog een probleem vormen.

Heren, mijn vraag sluit bij dit onderwerp aan. Ik zou, uiteraard om gewicht te besparen, 2 li-Ion cellen willen gebruiken in een hellingzwever (geen aandrijving dus) maar 2 x 3.6V = 7.2V en dat is redelijk veel. Nu had ik gedacht om simpelweg een zenerdiode over die cellen te zetten (5V6 bvb) zodat de spanning afgevlakt wordt op 5.6Volt.

Lijkt jullie dit een haalbaar idee. Er moet natuurlijk een mogelijkheid zijn om die zener los te koppelen om de cellen te laden.

Kris

Helaas, dat wordt niets. Er zal echt een low-dropspanningsregelaar gebruikt moeten worden. Behalve de bovenstaande zijn ook de eenvoudiger LM2940 en de L4941 geschikt (condensatoren niet vergeten!). Daarnaast is er natuurlijk ook nog een lipo-safe benodigd, maar dat zul je op dit forum al in diverse draadjes gelezen hebben.

......het handige van de schakeling zoals op www.delemarre.cistron.nl beschreven staat is dat de schakelaar als potentieel stuk gaand onderdeel niet meer meetelt. Het is een "very low drop regulator" die naar mijn smaak beter werkt dan de door Corrien genoemde types (die echter ook goed bruikbaar zijn) De gebruikte regelaar bleek dezelfde te zijn als die gebruikt wordt in de "professionele" regelaars gebruikt wordt welke in de RC-1 wereld verkocht worden. Daar kwam ik achter toen ik een aantal daarvan van Jan en Danny van Vliet kreeg met het verzoek te kijken of de spanning iets lager kon worden ingesteld. Ofschoon op de labels stond dat het vijf volt regelaars waren bleken ze bij meting tegen de zes volt aan te zitten en dat verdragen de digitale Futaba servos niet!! Het vervangen van één weerstandje was voldoende om wel precies vijf volt te verkrijgen. Ik vloog mijn regelaar al ruim een jaar met vijfcellen en een aantal digitale servos. Nooit een probleem mee gehad en ik gebruik hem nu alle grotere modellen.
De verkrijgbaarheid van de regelaar (die niet goedkoop is!!) is inderdaad lastig maar omdat ik bij Farnell inkoop is dat voor mij geen probleem. Als er wat belangstelling is wil ik wel voor een aantal exemplaren zorgen...denk daarbij aan de orde van grootte van €14.67 ex BTW per stuk voor de regelaar (kan ik ook niet helpen maar zo duur zijn ze!!) De uiteindelijke prijs is dan de Farnell prijs plus BTW plus verzendkosten (0.39 cent)
Als je geinteresseerd bent stuur dan een PBtje.

Hans Delemarre, PH7JDE

Ik zag iets staan over een 5V schakelende voeding. Hoe en waarvoor is deze gebouwd? Zelf ben ik geïnteresseerd in een schakelende voeding die van 12 volt 6 volt kan maken met een stroom van ca. 4 amp. Het is bedoeld voor de boord verlichting, die deels 6V en deels 12V is. Ik heb een schakelingetje hiervoor gemaakt met een grote tor en een LM7805 wat goed werkt, maar nogal warm wordt waardoor misschien ooit de tor de geest kan geven en dan moet ik wel alle lampjes gaan vervangen waar ik echt niet vrolijk van wordt. Ik kan wel iets maken op basis van voedingen in TV video en audio techniek, tenslotte heb ik daar meer dan 40 jaar ervaring mee, maar zoals iemand al reeds opmerkte, waarom het wiel opnieuw uitvinden, vandaar mijn vraag of er iets op dat gebied reeds bestaat.

Groetjes Hans. :idea: :idea:

Ja, dat bestaat al en staat ook op mijn website www.delemarre.cistron.nl
Kijk eens bij de glowdriver, vervang een weerstand en je hebt ieder voltage wat je maar hebben wil tot 3 ampere continu zonder dat onderdelen te warm worden en met een efficientie van ongeveer 85%.
Zoek op het web de info betreffende het schakelende IC en je bent er.
Ik heb dit zelf gedaan bij een lader die van 1 tot 8 cellen moet kunnen laden en waarvan ik wilde dat de dissipatie in de FET die de stroom regelt niet te groot wordt. Ik verander met het instellen van het aantal te laden cellen ook een weerstandje in de feedbackloop van de schakelende voeding en ziedaar....

MVrGr , Hans Delemarre, PH7JDE

Ron,

kan je nader aanduiden waar ik dat kan vinden op "marktplaats.nl"

Hans Delemarre

Hallo

Ik gebruik al jaren de 7805 in al mijn boten en heb er nog geen problemen mee ondervonden

Wat ik wel doe is twee dikke draden op 12 volt door de boot leiden en daar tak ik dan vanaf waar ik 5 volt nodig heb.
Ik heb dus meer van die 7805 in mijn schip zitten en hou zo het verbruik dus laag.

Sportieve groeten Raf.
http://users.pandora.be/moonen.hilda/

Raf,

je houdt daarmee niet het verbruik laag want dat wordt bepaald door wat er op die vijf volt draait. Wat je weggooit is de stroom maal de spanning die valt over de regelaar en dat wordt de dissipatie genoemd. Als een lampje 100 ma gebruikt op 5 volt en de regelaar maakt die 5 volt vanuit de 12 volt voeding, dan gaat er in de regelaar 12-5=7volt maal 100 ma=0,7 watt aan vermogen verloren. En dat bij iedere regelaar. Nu zal een regelaar van de 0,7 watt verlies (die omgezet wordt in warmte) niet stuk gaan en meerdere regelaars parallel met ieder hun eigen belasting zal dan ook wel goed gaan, maar als je 5 regelaars ieder 0,7 watt laat dissiperen gooi je toch 3,5 watt aan vermogen als warmte weg.
De schakelende regelaar met een output vermogen van 3 ampere, gebruikt zelf een constante 1,75 watt, en heeft een rendement van 0ngeveer 85%. Dit wil zeggen dat bij een output van 0,85 Watt er 1 Watt ingaat. Je verspeelt dus veel minder energie. Het principe wat gebruikt wordt is heel verschillend. Bij de 7805 gooi je weg wat je teveel hebt, terwijl bij een schakelende regelaar een omvorming gebruikt wordt met 15% verlies.
Of dit nu zo belangrijk is bij bootjes denk ik niet maar in vliegtuigen kan het wel verschil maken.
Als je mijn site leest over de regelaar dan zie waarom ik aan een spanningsregelaar de voorkeur geef voor een gloeiplug regeling tov een stroom regeling. De laatste soort blaast nogweleens een plug op og laat hem onvoldoende gloeien en dat heb ik met een spannings geregelde schakeling nog nooit gehad.

Hans Delemarre

hallo

Ja dat begrijp ik best hoor
Maar ik heb 3 vaaraccu's er in zitten en heb dus power genoeg.
3 x 20 amp daar vaar ik een hele dag op met alle verlichting aan .
toeters en bellen inbegrepen
voor een vliegtuigje is dat een ander paar mouwen daar telt alles wat energie verbruikt

Die 7805 gebruik ik reeds tig jaren en het is best een sterk ic dat tegen een stootje kan
Ik sta open om die schakelende voeding eens te proberen hoor maar als ik dan naar de prijs ga kijken wat het me gaat kosten dan merk ik toch wel een verschil

sportieve groeten Raf

Raf,

Ik ben het helemaal met je eens, energie zat en dan zou ik mij er ook niet druk om maken en gaan voor de simpelste oplossing. Je kan heel wat 7805's kopen voor de prijs van één schakelende regelaar, daar heb je volledig gelijk in.

MVrGr Hans Del.

o.a. omdat:
Zenerspanning is afhankelijk van de zenerstroom.
De zener-voor-weerstand moet berrekend zijn op de hoogst verwachte stroom zodat je in iedere andere omstandigheid veel stroom via de zenerdiode weggooid
Door deze hoge zenerstroom er een zenerdiode gebruikt moet worden die er bijna niet is
de regelkarakteristiek van zeners bij lange na niet zo goed is als die van de gewoonlijk gebruikte regelaars
...en nog zo wat van die dingen....

Hans Delemarre, PH7JDE

Back