50/60 Hertz

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door frans laurijsen, 5 feb 2016.

  1. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Hallo forumleden,

    Hier op Curaçao worden veel spullen ingekocht vanuit Amerika.
    Zo heb ik een compressor gekocht waarvan de elektromotor een 60 Hertz verzie is.
    Wij krijgen echter uit het stopcontact 50 Hertz.
    Het is hier bekend dat apparatuur gemaakt voor 60Hertz minder lang mee gaat, daarom zet met er
    een transformator er tussen, die eigenlijk de spanning verlaagd tot 110 Volt.
    De spanning uit mijn stopcontact is 130-132 Volt.
    De compressor sticker zegt 120Volt-60Hertz-11Ampere.
    Meestal kijk ik of er 50/60hertz op staat, maar dit keer ben ik het vergeten en wil dus niet dat de motor
    sneller stuk gaat.

    Mijn vraag is: Wat gebeurd er nu eigenlijk precies in de elektromotor? En wat kan men het beste
    ertegen doen? Toch de transformator er tussen?
    Neemt de amperage toe? of wordt de motor alleen maar warmer door de zwaardere belasting?

    groet,
    Frans.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Gewoon even aan de fabrikant vragen.
    De spanning zal het probleem niet zijn (beetje zwevend tussen 110 & 130V)
    Die 60 Hz voor een compressor waarschijnlijk ook niet, maar beter even vragen aan de fabrikant (garantie)
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ook zal de motor op 50Hz minder toeren draaien en daardoor zwaarder worden belast ,doch ik heb wel eens gezien dat hier in Nederland de motorplaatjes gewoon werden vervangen voor de USA door plaatjes met een ander toerental, frequentie en amperage.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... helaas is dat niet wat er aan de hand is....
    De belasting van de motor zelf word lager, want de "last" bepaalt wat er gebeurt, niet de bron. Een compressor vraagt min of meer constant koppel (niet helemaal, maar in de kern van de zaak wel) en vermogen is toeren maal koppel, dus neemt de belasting met 1/6e af. De luchtopbrengst uiteraard ook.

    De pure theorie is voor mij al heel lang geleden, dus pin me niet vast op details.
    Electrisch gebeuren er wat vreemde dingen als je op een andere netfrequentie gaat draaien, omdat wisselstroom nu eenmaal een paar rare eigenschappen heeft voor inductieve belastingen.
    Hierdoor klopt o.a. het sommetje P=U x I niet, er kan VEEL meer stroom lopen dan er op de wattmeter staat. Dat sommetje wordt P=U x I x cos Phi, waarbij cos Phi de arbeidsfactor genoemd wordt, en de hoek Phi sterk afhankelijk is van o.a. de belasting van de motor (t.o.v. nominaal) maar ook van de netfrequentie. P=U x I noemt men dan ook het schijnvermogen, P=U x I x cos Phi het Wattvermogen.
    Dat verschil tussen Ps en Pw kan zomaar 40 a 50% bedragen als je bijvoorbeeld een motor voor 60 Hz gewikkeld, op 50 Hz laat draaien.
    Die stroom die er loopt is GEEN verlies, maar veroorzaakt wel extra warmte in het koper (wat op zich weer wel een verlies is), maar de warmteontwikkeling is slechts enkele procenten van dat "teveel". Gek genoeg doet die "extra stroom", behalve dus een beetje warmte in het koper, voor de rest helemaal niks. Het kost overigens OOK helemaal niks: de generator die het net voedt, hoeft er geen stap harder voor te werken. Dat is wat lastig te begrijpen, maar het is echt zo.

    Als je bij gelijkblijvende spanning op een draaistroomnet wat electromotoren aandrijft, de netfrequentie laat zakken, dan klopt de impedantie van de motorspoelen niet meer met de netfrequentie, en neemt vrij sterk af.
    Cos Phi verslechtert, het opgenomen vermogen neemt af (zie boven) maar de blindstromen nemen heel sterk toe.
    Toevallig een maand of twee geleden een cursus gedaan, waarbij de simulator liet zien, dat een netwerk, belast tot 50% van het vermogen bij 50Hz, na verlaging naar 30 Hz keurig netjes een verlaging van het opgenomen vermogen liet zien naar 30%, maar je blies de zekeringen er uit doordat de blindstromen 3 keer zo hoog werden. Heel rare gewaarwording: minder vermogen, zelfde voltage, maar hogere stromen.

    Met een driefasenmotor is er voor een daling van 60 naar 50 Hz meestal nog niet zo heel veel aan de hand, cosinus Phi verslechtert een klein beetje, maar het veld blijft tenminste rond. Meestal blijft dat binnen de perken, maar met grote laagbelaste motoren op een zwak net kan dat wel problemen opleveren, dus ook hier KAN het beter zijn een motor te kiezen die voor 50 Hz gewikkeld is. Maar meestal valt dat wel mee.
    Met een 1 fase motor moet je eigenlijk de condensatorwaarde enigszins aanpassen om de motor beter geschikt te maken voor 60 Hz, want door de veranderde netfrequentie trek je het veld ovaal.
    Nu doet een 1 fase motor dat toch wel, en ook sterk afhankelijk van de belasting, maar van een veranderde netfrequentie word het niet beter.

    Door een trafo er voor te zetten (en hier ben ik niet 100% zeker, dus val me gerust aan) doe je volgens mij 2 dingen: je maakt een "zwak net" wat door zijn hoeven gaat als de blindstromen te hoog mochten worden, maar volgens mij beinvloed je ook de impedantie van het netwerkje "secundaire spoel-kabel-motor" positief. Want die 130V doen op zich niet heel veel kwaad in een 110 V motor.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  6. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Dit klinkt bekend in de oren. Toen ik hier kwam wonen heb ik een nieuwe wasmachine gekocht. Na ~2.5 jaar intensief gebruik stopte hij ermee.
    Ik heb toen een andere condensator (ik dacht met een iets grotere waarde) gemonteerd, en tot op heden doet hij het nog steeds.
    Dank jullie voor de info, ik weet genoeg.

    Frans.
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Wat Brutus hier schrijft is in grote lijnen juist en dat klopt dus ook met de inductiviteit van de spoelen. Toch is dit te ondervangen met een FO, frequentie omvormer. Wordt tegenwoordig veel toegepast ook op plaatsen waar 50HZ motoren staan opgesteld. Voordeel is, dat ket koppel van de motor vrijwel gelijk is bij verschillende toerentallen. Vrijwel alle moderne liftinstallaties werken volgens dit principe.

    Groetjes Hans.
     

Deel Deze Pagina