50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

1. Flyingfloris78

Flyingfloris78

Lid geworden:
    26 dec 2016
    Op de schermafbeelding is het inderdaad lastig te zien maar de shroud omsluit de koelribben van de motor ook aan de binnenkant (carter kant). De lucht komt pas vrij als deze helemaal langs de koelribben is geweest.

Tamiya1970 vindt dit leuk.
  2. Flyingfloris78

Flyingfloris78

Lid geworden:
    26 dec 2016
    IMG_6424.JPG

Eens kijken hoe ver ik dit weekend kom, tussen de BBQ’s door. Het ziet er heel veelbelovend uit! Benieuwd of bij deze temperaturen de motor toch op temperatuur gehouden kan worden.

Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  3. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het ziet er in ieder geval weldoordacht uit... Laten we hopen dat het werkt. Het moet toch verdorie mogelijk zijn om een fan/shroud combo te ontwerpen waarmee een motor zichzelf koel houd? Verdulleme!

Flyingfloris78 en Cnn vinden dit leuk.
  4. Johannes59

Johannes59

Lid geworden:
    18 sep 2019
    Net wat Brutus zegt, ziet er prima uit. Als het net zo werkt als het er uit ziet komt het helemaal goed!

Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  5. Flyingfloris78

Flyingfloris78

Lid geworden:
    26 dec 2016
    Het lijkt mij ook dat dit moet werken, vooral met de dubbele fan (boven en onder). Heb vanmiddag de carbon frames van de heli al wat aangepast om de nieuwe shroud te kunnen ontvangen. Dus straks maar eens wat gaan schroeven. Zou mooi zijn als dit weekend nog een hovertje gemaakt kan worden...

Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  6. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik duim voor je, kerel! Je bent nu al zo ver gekomen...

Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  7. Flyingfloris78

Flyingfloris78

Lid geworden:
    26 dec 2016
    Hele avond bezig geweest, deze shroud is kwalitatief 100x beter dan die vorige: het past super strak, zit als gegoten om de cilinders en om de fan. Moest nog wel even de fan bijwerken zodat deze strak om de koppelingshouder paste, de vorige fan zat ietwat losjes dus heb bij deze fan de passing wat aangepast, dit bleek iets teveel te zijn. Ook een wereld van verschil tussen printen in FDM of SLS. Je ziet wel wat resolutie lijntjes van het print-programma maar dat geeft ook wel weer een technisch uiterlijk. Uiteraard heb ik voor mezelf nog een paar kleine puntjes die verbeterd kunnen worden maar ik ben tot nu toe heel dik tevreden!
    Ik heb Brutus’ idee van starterkop op start-as lijmen overgenomen, dat zou het starten nog in de weg kunnen staan. Maar met een beetje geluk zou dit weekend wel een test start (en temperatuur meting) gedaan kunnen worden.
    Alvast een kleine teaser van de cooling fan in de shroud met de koppelingshouder en -klok erboven. (Tijdstip en belichting niet ideaal natuurlijk).

IMG_6430.JPG

Als de sociale verplichtingen het toelaten, morgen meer...

Johannes59 en Cnn vinden dit leuk.
  8. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vol verwachting klopt ons hart....

9. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    In principe is het gewoon de vraag of de door de motor geleverde warmte d.m.v. lucht afgevoerd kan worden. Dat tegenwoordig 99,9% van alle motoren vloeistofgekoeld zijn zal niet helemaal toeval zijn. Deutz heeft het lang vol kunnen houden.

10. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee hoor... dat heeft daar niks mee te maken. Want hoe wordt dat koelwater weer gekoeld?

De keuze voor waterkoeling heeft puur te maken met dat een watergekoelde motor constantere temperaturen draait, en daarmee kun je inwendig nauwere toleranties handhaven en het verbrandingsproces beter in de hand houden, wat weer een lagere slijtage, betere afdichtingen en veel minder milieuvervuiling als resultaat heeft.
    Ook kost luchtkoeling onder omstandigheden waar geen rij-of vliegwind voorhanden is, meer vermogen dan waterkoeling.
    En soms is luchtkoeling gewoon domweg onpractisch.

Deel Deze Pagina