50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt, maar voor mijn toepassing was de bearing ook nog eens gewoon te klein en daardoor te zwak. Had er 3 binnen no time versleten, het koppel van de DLE motor is gewoon te groot.

    Btw, is de foto zichtbaar?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    25.447
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super!
    Dat hou je toch met eigen ontwerpen en ingrijpende modificaties. Bij mij niet anders...
     
    Flyingfloris78 en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Gelukkig is het makkelijk op te lossen. En ik wilde in het najaar toch alles weer een keer los halen om te kijken of alles nog is zoals het hoort, dat doen we nu dan maar wat eerder.
    Nu nog de tijd vinden om alles te doen….

    En toch nog maar eens nadenken over een generator.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  4. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    691
    Wat is deze hobby toch heerlijk.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Gisteravond de heli deels uit elkaar gehaald om de starter-as eruit te halen. Tevens kon ik nu gelijk zien hoe de koppeling en koppelingsklok eruit zien na een paar vluchten. Dat zag er allemaal prima uit, dik tevreden.
    Nog een geluk toen ik de start-as eruit had, deze bleek helemaal niet te slippen, dat scheelt weer boren o.i.d. in de geharde start-as. Wat bleek nou, het bleek de zelfgemaakte starter-hex bovenop de start-as te zijn die net niet meer klemde op de start-as. Het boutje dat op de start-as klemt, was lichtelijk los gekomen, langzaam gaan jutteren en net los genoeg gekomen om de starter-hex op de start-as te laten draaien.
    Ik had deze tussendoor nog eens vastgedraaid en dacht dat ie weer pakte op de startas, maar dat was gewoon het kopje van die bout die aanlag op de starter-hex.
    Dus een nieuw boutje op maat gemaakt en de heli is weer vliegklaar! Nu moet ik alleen nog een keer een fatsoenlijke uitlaatdemper houder bedenken die de bierfles dempers goed vasthoudt, met het huidige systeem ben ik niet heel tevreden.
    Maar vliegen kan weer!!
     
  6. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Zwolle
    Scheelt alweer boel werk!
     
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Éindelijk weer eens een vluchtje kunnen doen.
    Gefilmd met de camera aan de zender vastgemaakt. Dit keer zonder bierfles dempers, dat doen we dus niet meer, wat een herrie! Hij loopt nog redelijk rijk, omdat de instelling toch behoorlijk anders is met of zonder die bierflessen, ik was nog niet helemaal klaar met tunen maar toen was de accu van de camera leeg…
    Maar het vliegt heerlijk!
    Kijk zelf maar:

     
  8. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Zwolle
    Vliegen gaat prima, alleen klere herrie . Ligt misschien ook wel aan de opname.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Nee, het is echt een klere herrie!
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.560
    Locatie:
    Nootdorp
    Het warmte probleem is dus helemaal opgelost !! De motor blijft constant hetzelfde lopen en een looping heeft hij ook geen moeite mee.
     
    Flyingfloris78, Cnn en Stoompomp vinden dit leuk.
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    De temperatuur is nu inderdaad onder controle. Mooi om te zien wat een rijk mengsel met de temperatuur doet. Ik begon veel te rijk afgesteld te vliegen. Temperatuur bleef rond de 90-100 graden. Bij een juiste afstelling, net na deze video, zat de temperatuur rond de 125-130 graden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.540
    Locatie:
    Emmen
    Mooi zeg. Leuk te zien dat alles goed werkt
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    25.447
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een hele mooie temperatuur, zit nog wat ruimte in naar boven (ik begin me bij een tweetakt zorgen te maken zo rond de 150~155 graden, al heb ik 180 zonder schade gezien.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben ook dik tevreden! Het heeft wat kruim gekost maar de koeling doet het nu prima.
    Nu alleen nog een stevige uitlaatsteun bedenken voor de bierflessen en dan is ie “af”, want zonder die dempers is het geluid niet aangenaam.
    In de winter nog een keer nieuwe carbon fiber main frame platen laten frezen met alle veranderingen erin die ik naderhand heb aangebracht.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    25.447
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wie weet kan Krumscheid $$$$ of Zimmermann $$$$ een mooie 2-in-1 voor je fabrieken? :D :D :D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb al bij krumscheid en Zimmermann gekeken (inderdaad lekker $$$$), maar die dempers zijn allemaal vrij lang. Ik heb in AutoCAD zelfs al een demper met stukje pijp getekend en de demper komt dan wel heel ver naar achteren. Ik vind de bierfles demper om de originele can mufflers eigenlijk wel een beetje de maximale lengte van wat nog mooi is.
    Of een 2-1 à la Vario demper, de eigenlijke demper dwars aan de achterkant…
    Ik ben er nog niet helemaal uit.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    25.447
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beide merken maken ook custom uitlaten op verzoek. Schijnt niet eens zo heel veel duurder te zijn.
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    Als ik deze winter toch nieuwe main frame platen laat maken, dan zal ik meteen gaten voor deze houders erin laten frezen. Op dit moment past het nèt niet op m’n frames. De bierflesdempers doen het prima, alleen een fatsoenlijke bevestigingsbeugel mist nog, die heb ik hiermee gevonden.
    Een custom uitlaat laten maken gaat zeker meer dan €200 kosten, alleen 2 losse dempers kosten al €88 per stuk.
    IMG_6637.JPG
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zwolle
    En ik ben geen uitlaatbouwer maar wat zou het uitmaken in geluid als ik de dunne uitstekende buis van de originele can mufflers zou perforeren (net als bij een binnenste buis in een gewone demper). Hieroverheen zit nu de alu bierfles geschoven, zonder dat die dunne buis geperforeerd is.
    Ik vermoed dat het nog meer dempt omdat normale dempers intern meestal dus ook geperforeerde buizen hebben. IMG_6638.JPG
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    25.447
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je, perforatie in combinatie met die bierflesdempers? Dat helpt IETS, als je tenminste het uiteinde afdopt. Maar zelfs dan, is het meer dat de klank anders wordt dan dat het geluid afneemt.

    Ik heb ooit bij mijn Vario SkyFox Cub een dop over het uiteinde van de reso-uitlaat gezet, en op de omtrek 8 gaatjes geboord die in doorstroom-oppervlak net 10% meer hadden dan het eindpijpje van de reso. Zodat dus het gas uit de reso in een ronde kamer kwam, en dan als een soort van tuinsproeier radiaal uitgeblazen werd. De hoop was daarmee de geluidspiek in het verlengde van de uitlaatpijp wat te onderdrukken.

    Het klonk heeeeel lichtjes anders, maar het maakte voor het gemeten geluid geen donder uit...

    Er is maar EEN ding wat helpt, en dat is VOLUME... materiaalsoort maakt geen drol uit. Ik heb wel eens een uitlaatdemper gemaakt van een oud 2 liter plastic jerrycannetje, heel simpel, twee gaten in de dop, uitlaatslang door een gat naar binnen en het gas door het open gat naar buiten.

    Was fluisterstil. Kon probleemloos motoren in laten lopen op mijn balkonnetje midden in het winkelcentrum, niemand hoorde echt iets. Wat gezoem van de prop, en verder niks.

    Alleen: hoe vlieg je er in godsnaam mee?
    Serieus, hang een twee liter colafles onder je staartboom, sluit die standaard dempertjes met een voldoende lange slang aan dat het plastic niet smelt en je hebt nog nooit zo'n stille heli gehad... Het ziet er alleen totaal niet uit....
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2021

Deel Deze Pagina