50 mm schroef zorgt voor hekgolf..

• Topicstarter Topicstarter Theo Belt
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Belt

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met een een eigenbouw bootje. De romp is van ABS en is voorzien van een 720 torque motor + 14 cm schroefas. Hieraan is voorzien een schroef met een doorsnede van 50 mm.

Ik heb een 4 kanaals F16 zender van Robbe. Indien ik nu volgas geef gaat de boot dieper in het water liggen en verplaatst de schroef zoveel water dat er een golf ontstaat die over de achterkant van de boot rolt.

Ik heb twee opties bedacht om dit probleem tegen te gaan, Ik ben benieuwd welke optie juliie voorkeur heeft:

Optie A: De motor via de zender / ontvanger begrensen. Hierdoor blijft waarschijnlijk de boot vlakker in het water liggen

Optie B: Een andere, kleindere schroef monteren. Hierdoor wordt minder water verplaatst en is het probleem hopelijk ook opgelost. De power van de motor blijft benut worden.

Welke optie kiezen jullie?

Daarnaast heb ik een snelheidsregelaar, Robbe Rokraft 120 up, Indien ik van vooruit naar achteruit gas geef reageert de sneleheidsregelaar niet direct. Ik moet eerst naar de neutraalstand en kan dan pas door naar de achteruit? Ligt dit aan de snleheidsregelaar en hoe is dit probleem (pje) te verhelpen?

De snelheidsregelaar "wacht" even om in achteruit te gaan, omdat de motor bij bruuske manoevres te veel stroom trekt. Hoe groot is je boot? Dat speelt toch de hoofdrol in het bepalen van de schroefmaat.
De schroef verkleinen lijkt me de juiste oplossing.

Als het je echt stoort of gevaar oplevert voor je boot (door water dan erin kan lopen) dan zou ik optie B nemen.

Een kleinere schroef zal de motor ook beter op toeren laten komen en minder verhitten dus langere levensduur en hoger rendement van de hele opzet. Ook een 3 blad schroef ipv 4 blad kan een optie zijn.

>De power van de motor blijft benut worden.

de power van de motor is altijd benut, als je een grotere schroef zet gaat je motor meer vermogen leveren en heter worden, er zijn echter grenzen en als je die overschrijdt dan gaat je motor er aan (tesamen met vermindering van redement en toerental)

'k zou zeggen dat electromotoren de power leveren die de schroef vraagt - mits limieten - en dan een hete dood sterven.

ik heb enkele 720's met 5cm vierblad schroeven en ik denk dat de meest efficiente 4 blad schroef rond de 4(- 4.5) cm zit. 5 cm laat de 720 op 12 V iets te warm lopen als je de verliezen van de schroefas (vet, koppeling) erbij ziet. Ik heb dat opgelost door het plaatsen van een PC ventilator en ik accepteer dat de motoren geen eeuwig leven gaan hebben.

Er is nog wel een optie C hoor... gewoon minder gas geven? Die extra kick kan je dan gebruiken indien je je snel uit de voeten wil maken bij problemen. Dat doe ik altijd, niets verplicht je volle gas te varen.

zou je trouwens ook een gaten maken in de boord om het water af te voeren? (spuigaten? ik ken de scheepsterm niet) Al je dat water over je dek krijgt kan het terug makkelijk weg, op de foto lijkt het dat de boord nogal hoog is achteraan.

die dode tijd bij het achteruit schakelen is zoals Zinnia uitlegt een beveiliging - bij de Rocraft 120 is daar niets aan te doen.

stoere boot trouwens - zeer indrukwekkend

Patrick

De rompsnelheid van een bootje van 88cm is 4,25KM/uur (=rustig wandelen) .... kom je boven die snelheid dan wordt boeggolf langer als het schip, en moet het schip tegen zijn eigen golf opvaren, gevolg het achterschip zakt weg ....
Speedboten kunnen door hun rompvorm over het water gaan "glijden" het z.g.n. planeren .... hierdoor kunnen ze sneller varen dan de rompsnelheid .... (de boeggolf wordt hierbij dan verplaatst naar het acherschip) .....

De rompsnelheid in KM/uur is de wortel uit de lengte van de waterlijn in meters maal 4,54 ......

Dirk,

Dank jewel voor de redenatie..Ik ga denk ik voor een combinatie van B en C. Gewoon een paar andere schroeven uitproberen denk ik. En ja, gaatjes maken zodat er geen water op het dek blijft staan is nog niet zo'n gek idee.

De boot is nog niet volledig afgewerkt. Foto's volgen later.

Volgend jaar komt er een dieptemeter in of bouw ik een nieuwe: krijg een beetje last van het modelbouwvirus :D

Overigens, dat de motor voldoende power heeft heb ik gemerkt: Ik kwam vast te zitten in een ecologische wal. Gaf dus een paar keer gas met als gevolg dat het kruislingse schroefdraad van de schroefas naar zijn mallemoer is.

Al doende leert men denk ik...: geen full power als je vast zit..!!! :cry:

>kruislingse schroefdraad van de schroefas

dat snap ik niet... heb je de schroefdraad van de as gedraaid ?? Waar de prop mee vast zit ?

heb ik nu nog nooit gehoord.

Blijkbaar loop je toch het risico om vast te komen te zitten met de prop/boot. Daarom nog enkele tips

1) ik heb op andere karperboten beugels gezien om de prop te vrijwaren van obstakels

2) zet een zekering(en) op de motor en regelaar te beschermen.
Ik heb een zekering op de accu (20A, heb meerdere motoren) en 1 tussen elke motor en regelaar. Aangepast aan de motor - voor een 720 iets van een 7.5A (had vroeger 10A waar wil eens proberen met iets minder)

Patrick

Hallo,

het is toch echt de (kruislingse) schroefdraad aan de zijda van het koppelstuk naar de motor. Maar ik ga eens op zoek naar beschermingsbeugels voor het roer en ook de zekeringen is geen slecht idee.

Bedankt...

Back