50% model

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Smokie, 7 jan 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    De meeste servo's hebben maar een slag van 90°, dus je hebt bewust(?) servo's met een grotere uitslag besteld.
    Je kunt in je zender de uitslag (weight) van elk kanaal instellen, dus het reduceren van de uitslag is geen probleem.
    Je frsky Taranis x9d plus accst heeft Open TX software, dus daar is genoeg over te vinden (en in te verdwalen)...
    Op 16:29 in deze video:

    Het enige dat met een 180° servo nog een dingetje zou kunnen zijn, is dat je door de begrenzing van de servo, ook een deel van de kracht inlevert, maar dat merk je wel als blijkt, dat 'ie de flap of aileron maar moeizaam van z'n plaats krijgt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2022
  2. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi Jan,nee niet bewust naar slag gekeken,was al blij dat ik zulke kleine servo's had gevonden
    kan inderdaad wel met weight spelen,kracht zal met zulke kleine flaps wel meevallen
    dank voor de richting
    gr Henk
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is zeer onwaarschijnlijk. Wat je inlevert is resolutie/oplossend vermogen. Je zender zend in feite een getalwaarde uit waarmee de servo z'n positie bepaalt. Die getalwaardes hebben een bepaald bereik, en een resolutie in bits, bijvoorbeeld 10 bits = 1028 stappen tussen maximale en minimale uitslag, in jouw geval 180 graden. Ga je nu je bereik aan de zenderkant verkleinen, dan wordt simpelweg het aantal stappen tussen maximum en minimum uitslag verminderd, en dat is dus een kleinere resolutie. Of je dat gaat merken is maar de vraag.
    Theoretisch is het beter om een kleinere uitslag van je stuurvlakken in te stellen via een andere overbrengsverhouding tussen servoarm- en roerhoornlengte, maar dat wordt met 180 graden wel erg lastig.

    Maar de kracht (eigenlijk het draaimoment) van de servo blijft gelijk, de motor draait gewoon met maximum koppel totdat het ingestelde eindpunt bereikt is.

    (P.S., ik weet dat mijn bits verhaal niet precies de werkelijkheid weergeeft, maar even voor het principe)
     
  4. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    max z, dank voor je reaktie,altijd leerzaam een forum waar zoveel kennis aanwezig is
    het is klein maar dan moet ook alles aangepast worden
    wat ik heb liggen is te groot 20220117_153800.jpg
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    [QUOTE="Smokie, post: 4219945, member: 74027"
    Ik weet niet wat er gebeurd als kontakt met ontvanger verloren gaat bv
    Bij m'n drones komt rth dan in werking en kan ik kontrole weer over nemen al hij weer binnen bereik is
    Zoiets verwacht ik ook van zohd kopilot al weet ik dit niet zeker
    Gr Henk[/QUOTE]

    Qua contact ontvanger:
    Je vliegt met een vliegtuig anders.
    op een drone ga je snel op je scherm zitten kijken. geen idee waar het ding uithangt, of hoe ver hij weg is.
    dat zijn getalletjes op het scherm. dus 5 km, 7 km.. zou ik nooit doen... maar zou voor kunnen komen als je het ding niet in de gaten houdt.

    een vliegtuig vlieg je op zicht, zonder camera.
    kortweg, je weet waar het ding is, en of hij te ver weg is voor je of niet.
    In de regel kom je dan eigenlijk niet eens in de buurt van de 1 km afstand, en die 1 km afstand wordt door iedere normale fabrikant als zeker omschreven.

    als de verbinding verbroken wordt (wat eigenlijk heel erg zelden de schuld is van de zender/ontvanger), ligt het aan de instelling van de zender/ontvanger.

    meestal als er problemen ontstaan, is het een stroomtekort. (voltage zakt te ver, spullen stoppen er mee)
    zorgen dat je de stroombron (bec) zwaar genoeg kiest.
    en zorgen dat je antennes niet achter carbon of alu/ijzer liggen.


    dingetje voor je achterhoofd:
    in een vereniging zal men je willen leren vliegen, zonder gyro's.
    ook voor jezelf beter.
    Men zal ook een redelijk beeld hebben van wat ze verwachten van een les toestel.
    soms kun je die in de vereniging lenen/huren/gebruiken.
    vaak moet je zelf even een trainer aanschaffen.
    leer je wel meteen goed de basis, dat houdt de volgende generatie toestellen heel :D
     
  6. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Student
    Het is niet zo zeer dat ik met stabilisatie wil vliegen,maar alleen bij geval van problemen wat achter de hand zou hebben
    Voorkomen is altijd beter natuurlijk maar vaak is het pas zo dat je de juiste spullen,afstellingen en het bedienen pas hebt als je ervaren bent en dan is een extra beveiliging meestal niet meer nodig
    Onvoorziene omstandigheden daargelaten
    Uit zicht is zo gebeurd heb ik wel geleerd,haperende spullen ook
    Voorlopig nog lekker aan 't bouwen,50% van de hobby?!
    Gr Henk
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Servo's met 180 graden slag? Dat is ongebruikelijk. Normaal maakt een servo vanuit de middenstand 45 graden naar links en 45 graden naar rechts. Om welke servo's gaat het en hoe stuur je deze aan?
     
  8. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi NPS,
    2G Digitale Servo Micro Mini Servo 260 Graden Rotatie Auto Model Micro Servo Indoor Vlucht Vliegtuig Modellen Servo

    met een servo tester en 4,5 v voeding

    heb het nog niet verder getest met zender
    Naamloos.jpg
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Als het dezelfde is die ik vond bij Ali staat er dit bij:
    To achieve 260 angle rotation degrees, the PWM signal should be 0.5ms~2.5ms, the normal transmitter can only get 1ms~2ms, so the rotation angle would be 90 degrees if it were controlled by a normal transmitter.

    Dus het valt waarschijnlijk wel mee als je 'm met je zender aanstuurt, maar erg lineair zal het dus niet zijn als je de uitersten van 0.5ms~2.5ms opzoekt. Maar ik denk niet dat je servo-tester dat haalt, dus vandaar de 180 graden.
     
  10. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi max z ,even met proefopstelling en zender getest
    kleine onderdelen geprint!
    20220118_140340.jpg
    heb op ailerons 30% expo staan,nav u-tube Anrew Newton,maar de uitslag is nu precies goed:D
    weet nog niet het fijne ervan maar dat deert me niet op dit moment
    kan alles in elkaar gaan lijmen
    dank voor het meedenken zover
    gr Henk
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hoi Henk,

    Expo heeft niks met de uitslag van doen, ik denk dat je weight bedoelt.
    Wat een bos servo's! Ga je de 50% versie ook van alle toeters en bellen voorzien?

    Groeten, Jan.
     
  12. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi Jan,
    nee ik bedoelde wel expo,maar dat zal wel meer te maken hebben hoe snel bediening reageert?
    weight staat nog op 100

    20220118_143023.jpg
    heb alles op 50% geprint ,das er zit hetzelfde op alsop grote model
    flaps ,ailerons elevator ,rudder etc
    bos servo's is op 50% een keer zo klein;)
    gr Henk
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Expo betekent dat de servo niet exact de stickbeweging van de zender volgt. Als de stick om het middelpunt beweegt, is de servo uitslag kleiner. Naar mate de stick naar de eindpositie beweegt, wordt de servo uitslag groter. Dit zorgt er voor dat het toestel rond de middenstand van de stick rustiger reageert. Een te grote en vooral een omgekeerde expo instelling maakt het toestel onvliegbaar. Als je twijfelt over de juiste instelling kan je beter geen expo gebruiken.

    Servo's zijn volgens de specificaties geschikt voor indoor toestellen. Die zijn licht, hooguit enige 10tallen grammen, vliegen langzaam en besturen roervlakken die in de geringe luchtstroom gemakkelijk bewegen. Jij plaats deze servo's in een veel groter, zwaarder en sneller toestel. Daar zijn ze niet voor geschikt. Ten opzichte van het gebruik in een indoor toestel zijn de krachten die ze moeten verwerken veel groter. De tandwieltjes in de servo zijn daar niet op berekend Zelfs stoten tegen een roervlak kan er al voor zorgen dat er tandjes afbreken. Dan is je toestel onbestuurbaar!
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2022
  14. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi nps
    kan zo gauw geen ander klein /sterker alternatief vinden in servo land,maar houd me aanbevolen voor sugg.
    testopstelling beweegt vooralsnog redelijk soepel en licht
    flaps bv wegen maar13 gr,lw-pla weegt erg weinig
    20220118_153327.jpg
    ik ga bij ontwerpen en bouwen meestal op gevoel af en niet theoretich onderbouwd
    vleugel doet mij wel goed in verhouding aan,maar ik kan me vergissen natuurlijk
    20220118_153936.jpg

    gr Henk
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hoi Henk,

    Ik ben bang, dat N.P.S. gelijk heeft en dat je 2 gr servo's mechanisch gewoon te licht zijn opgebouwd.
    Als bij mij gewone mini servo's (met plastic tandwielen) al sneuvelen bij een harde landing, dan houden die kleintjes nóg minder uit.

    Wat zijn de maximale afmetingen die je kwijt kunt, LxHxB?
    Dan kan ik eens gaan sneupen wat er aan metal gear servo's in dat segment te vinden is...

    Ik zie op de foto de 'oren' nog aan de servo zitten, die ruimte kun je beter voor een servo, waar je de bevestigingslippen afzaagt, gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
  16. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi Jan,heb de helft vd oren al gecoupeerd
    max maten zijn 19x30x8mm
    gr Henk
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een goede universele servo is de Hitec HS-81. Heeft wel kunststof tandwielen (metalen tandwielen zijn ook niet probleemloos). Heb veel van deze servo`s ingebruik. Ook in sterk gemotoriseerde zwevers. In de zeker 20 jaar dat ik deze servo`s gebruik heb ik twee maal een tandwielset vervangen. De servo's zijn dikker dan 8 mm. dat is geen probleem, Het is heel gebruikelijk het deel dat uit de vleugel steekt te bedekken met een stroomlijnkap.

    Er zijn zeker nog meer goede servo's. Ieder heeft een beetje zijn eigen voorkeuren. Maar deze gebruik ik graag.

    https://hobbyin.nl/product/hitec-hs-81/
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2022
  18. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi nps
    Ik heb ook wel e max met metalen gears liggen,maar kan deze niet kwijt
    Vooral de hoogte,max 8mm is het probleem
    Lxb zou ik wel zonder al teveel moeite in de print kunnen aanpassen,al levert dit wel weer veel werk op
    Wordt wel een lief modelletje vind ik:)

    20220118_184550.jpg

    Ga nog wel wat verder zoeken
    Gr Henk
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ach, hobby en werk horen bij elkaar.
     
  20. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    E Max 9051md met wat pijn of E Max 9250 zou misschien een alternatief zijn
    9051 3x zo sterk 9250 2x
    Beiden metal Gear,ik heb ook de groter modellen en die zijn erg robuust
    Gr Henk
     

Deel Deze Pagina