500 size heli gezocht

Ik vlieg al een aantal jaar met een t-rex 450 eerst met een ouder model nu met een pro.
Ik zou wille overschakelen naar een model groter omdat die stabieler zijn en om een langere vliegtijd te halen.
Ik heb ook toen ik nog in een club zat een paar jaar geleden met een raptor 50 nitro gevlogen.
Nitro heeft me altijd wel aangesproken (als het lawaai maakt is het leuker :D) maar een 500 heli vinden op nitro is niet zo simpel.
Weet iemand een goede 500 nitro heli?
Ik heb zelf al wel gevonden dat je een electro t-rex 500 kan ombouwen naar een nitro. maar exacte dingen hiervoor niet gevonden.
Heeft iemand hier mss ervaring mee? vliegt dit goed?
Hoelang vliegt zoon 500 nitro heli ongeveer?

Sorry het zijn veel vragen ineens. Maar ik hoop al men antwoorden hier te kunnen vinden.

grts jeroen

Hangt er helemaal van af.... Als je heel handig bent kun je alles ombouwen, anders ben je aangewezen op ombouwkits en daar (specifieke ombouwkits voor een 500 size) zijn er niet veel van volgens mij (zou zelfs denken, NUL....)
De Gaui NX4 daarentegen is bij mijn weten om en nabij de 500 size en schijnt een prima brandstofheli te zijn. Alternatief kun je uiteraard ook op zoek naar een goede, gebruikte Raptor 30, of een raptor 50 inkorten en van 500 mm bladen voorzien...
Met een gloeiplug motor zou je daar ongeveer 10 minuten mee moeten kunnen redden op één tankje, kwartiertje als je heel rustig vliegt.
Gaui verkoopt er ook een benzinemotor voor, en hoewel dat een pittig ding is v.w.b. het benodigde "technische fingerspitzengefühl", loopt die wel erg mooi, en dan haal je tot 30 minuten knalharde 3D, of langer als je een rustiger vliegstijl aan houdt.... De brandstof is ook nog eens beduidend goedkoper, en die motor heeft een ongeloofelijk makkelijk startgedrag....
Je moet dan uiteraard wel je brandstoftank een beetje aanpassen, maar dat is allemaal relatief uitermate simpel....

.50 size (of 600 size) brandstof heli's zijn makkelijker te vinden, en de bovengenoemde benzinemotor is ook geschikt voor die afmetingen, mits je niet het onderste uit de kan wilt hebben qua vermogen.
Voor sportvliegen is het meer dan voldoende, voor 3D ga je dan vermoedelijk nét een beetje tekort komen. Maar je vliegt wel tot 3 kwartier op één tank (600 size heeft logischerwijs een grotere tank als een 500 size....).

Zo je vraag een beetje beantwoord?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
500 size.. gaui nx4 is volgens mij de enigste originele op dit moment..
Hoor je weinig over op internet. Wat erg goed is, aangezien problemen op internet vaak 100 keer voorbij komen, tegenover 1 positieve kreet.

Benzine kan origineel, wat bert al vermelde. Alleen heb je daar afstelkennis voor nodig, wat redelijk heftig belangrijk is.
Op methanol gaat het ook goed, en haal je nog steeds vliegtijden waar de electro mensen jaloers op worden.

Of de raptor 30. Alleen een tik groter, en de onderdelen worden wat schaarser

Of je moet een maatje groter denken.. 600 nitro. Heb je er meer van, al is het 600 nitro aanbod een beetje ingezakt tegenwoordig.

Benzine kan origineel, wat bert al vermelde. Alleen heb je daar afstelkennis voor nodig, wat redelijk heftig belangrijk is.....

Of je moet een maatje groter denken.. 600 nitro. Heb je er meer van, al is het 600 nitro aanbod een beetje ingezakt tegenwoordig.

Die afstelkennis, dat valt heel erg mee, het is meer het volgen van een strikt setje aanbevelingen, en dan is de kans op succes eigenlijk tig keer beter dan Nitro, bijna niveau electro....
De motor geeft namelijk vergeleken met Nitro bitter weinig "waarschuwingen", dus je moet gewoon blindelings doen wat anderen bewezen hebben dat het werkt...

Wat je wel moet hebben, is een scherp gehoor, om te kunnen vaststellen wat de motor aan het doen is, ÁLS de afstelling niet helemaal 100% is.
Een gloeiplugger vertelt je luid en duidelijk wanneer hij rijk of arm staat, met een benzinemotor moet je domweg beginnen met "duidelijk te rijk" ook al hoor je dat niet echt, en iedere keer één klikje magerder, paar minuten vliegen, tikje armer, weer een paar minuten vliegen, etc etc, tot het goed is, echter: ZONDER op zoek te gaan naar waar het weer slechter wordt, zoals bij een gloeiplugger....

En dat vergt wat zelfbeheersing en gewenning... :D

Mijn JS draait eigenlijk (na wat aanloop probleempjes) boven verwachting goed.... De heli tenminste (de motor ook, maar ik loop tegen onbenulligheidjes aan)

Ik zit er serieus over te denken die JS dingen te gaan importeren vanuit china, maar ik zit een beetje in mijn maag met het onbeheersbare kostenplaatje i.v.m. verzendkosten en douane....

Dat zou dan strikt non-profit zijn, maar dat houdt in, dat de prijs afhangt van de aantallen die er binnen moeten komen. De kale kit kost tegenwoordig 160 dollar rechtsstreeks vanaf de fabriek, maar de bedragen voor DHL shipping zijn vrij fors (95 dollar voor een zending, en geen idee hoeveel kits daar in passen).

Als dit op bezwaren stuit van de forum leiding (heb met die ontstekingssensors ook al gelazer gehad vanwege "commerciële activiteiten") dan stel ik bij deze via PM alle contact-informatie beschikbaar die nodig is om er zelf een te laten overkomen.... Geheel gratis uiteraard (die informatie dan, hè? ;) )...

Maar ja, dat houd in dat iedereen die verzendkosten moet betalen, dat zou zonde zijn, als je dat ook kunt delen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Gaui NX4 is idd een 500er heli,
ik vlieg hem met v-Bar en governoor,
en ben heel tevreden mee,

het is wat lastig met verkrijgen van onderdelen,
maar dat heb ik nu ook (bijna) opgelost,

rondom een stabiel vliegend brandstofheli met voldoende power.

Groet
Uwe

Back