5000 mah lipo laden alleen op mini balance kabeltje?

Vandaag binnegekregen een TLP xb-16 lader, met lichtnet kabel, dus niet op 12.v aangesloten.
Als startset gekocht , met 5000 mah lipo, verloop kabeltje accu<->lader ivm afwijkende stekkertjes een 7.4 volt hardacse voor in 1:10 wagen.
De lader is balanced, de accu ook, dus er gaat een 3-draads kabeltje van accu in de balance ingang op de lader. Overigens is de accu optisch voorzien van 4 lagen, maar het is 7.4 volt volgens doos en opdruk.

MAAR nu staat in de handleiding van de lader dat de 2 draad (t stekker high amp) niet aangesloten hoeft te worden, hetgeen ook zo is bij mijn RTR vliegtuigje met 1000 mah lipo accutje en megeleverd ladertje. Bij die hangt de uitgang, de 2 pool stekker ook los naast de lader terwijl de kleine stekker alleen op de lader zit aangesloten.

Als jullie je lipo accu laden, 5000 mah, zit die dan met balance kabeltje EN de 2 pool aansluiting stekker/draad op je lader?

Bij mij in ieder geval wel (6S 4800mAh). Maar ook mijn kleine accu's (2S, 350mAh) moeten ook op de gewone stekker aangesloten. Dus op balance en aansluitstekker.

Maar als op de lader staat dat het zo moet, dan zal dat toch wel zo zijn?

Bij mij in ieder geval wel (6S 4800mAh). Maar ook mijn kleine accu's (2S, 350mAh) moeten ook op de gewone stekker aangesloten. Dus op balance en aansluitstekker.
Maar als op de lader staat dat het zo moet, dan zal dat toch wel zo zijn?

Daarom hoop ik hier op iemand die ook een xb16 lader in combi met 7.4 lipo heeft.
In de NL handleiding staat er niks over, in de engelse wel, niet aansluiten de 2 pool... Beide manuals hebben veel tekst maar naast, voor de menu's, geen aansluit schema's/plaatjes.

Ook deze combi van lader en lipo 5000 mah accu blijkt met beide kabels op de lader te moeten, hij ligt nu op te laden...

Laatst bewerkt:
laden via alleen de balancer kabel kan wel .. maar door de dunne draadjes denk ik dat niet heen hoge laadstroom mag instellen.

De dunne draadjes zijn hooguit 0,75mm² (dan heb je al heel luxe balancerkabeltjes op je accu zitten). Gezien de hoge weerstand die het stukje draad al heeft, zal een hoop energie omzetten in warmte. Reken op maximaal zo'n 2A continu door zo'n dun draadje. Leuk als je een accu van 5000mAh wilt laden want dan ben je ruim 2,5 uur verder voordat-ie vol is.

Accu was klaar, niet omdat ie via een peak of zo afsloeg, maar 'beveiligd afsloeg' op de user setting van maximaal 100 minuten laden..

Nu staat in de display 2498
Klopt dat in de zin van 2 cellen, dus 2 maal 2498 mili amps in mijn 5000 mah accu?
Of zou daar, idealiter, 5000 moeten staan? Is ie nu zeg maar half-vol?

Lipo's hebben nooit 'een peak of zo' die zijn bij 4,2V/cell (in serie) vol, dus jou pakket 8,4V dat is het enige waar je lader op moet letten.
Als je nu de spanning meet is dat dan 8,2V+? Ja, dan is hij vol. Nee, dan is hij niet vol. En moet je de accu weer aan de lader leggen, dat kan je gewoon doen, ook een volle accu mag je laden alleen zegt je lader dan direct dat hij al vol is.

Ik vind een tijd afslag niet echt handig, voegt namelijk helemaal niks toe... En nu balanceert hij of niet, of door het balanceren gaat de accu minder vol(als er onbalans is). Als hij blijft laden blijft de accu vol tijdens balanceren.

Ik schakel de tijd afslag altijd uit, heeft enkel nadelen.

Een nieuwe accu word trouwens altijd ongeveer half vol geleverd, dit is de de beste manier om hem lang te kunnen bewaren. dat hij er 2498mAh in doet is precies wat ik zou verachten bij een nieuwe accu.
En een lipo moet je nooit helemaal leeg maken, als je lader 5000mAh aangeeft is het verstandig de volgende keer korter te rijden.

Lipo's hebben nooit 'een peak of zo' die zijn bij 4,2V/cell (in serie) vol, dus jou pakket 8,4V dat is het enige waar je lader op moet letten.
Als je nu de spanning meet is dat dan 8,2V+? Ja, dan is hij vol.

Aha, ja dan is dat getal dus wat de lader 'er nog in pompte' naast wat er al aan lading in zat. Want inderdaad zag ik ergens 8.2 staan.
Zo zie je maar handleidingen... want dat voltage meten lijkt me gevoelsmatig beter dan deltapeak detectie.

Ik vind een tijd afslag niet echt handig, voegt namelijk helemaal niks toe... En nu balanceert hij of niet, of door het balanceren gaat de accu minder vol(als er onbalans is). Als hij blijft laden blijft de accu vol tijdens balanceren. Ik schakel de tijd afslag altijd uit, heeft enkel nadelen.

Ok duidelijk.

Een nieuwe accu word trouwens altijd ongeveer half vol geleverd, dit is de de beste manier om hem lang te kunnen bewaren. dat hij er 2498mAh in doet is precies wat ik zou verachten bij een nieuwe accu.
En een lipo moet je nooit helemaal leeg maken, als je lader 5000mAh aangeeft is het verstandig de volgende keer korter te rijden.

Ok, duidelijk, heel erg zeer veel ;) hartelijk bedankt voor deze nu gedeelde kennis !!

Ik heb een cellpro 10s daar kan ik ook laden via de balanceer kabel en automatisch word het laatvermogen beperkt tot 4a dus dat lijkt mij geen probleem voor de kabels.

Ik heb een cellpro 10s daar kan ik ook laden via de balanceer kabel en automatisch word het laatvermogen beperkt tot 4a dus dat lijkt mij geen probleem voor de kabels.

Blijkbaar heeft TLP op dit model wel balance aangebracht maar op die pinnen niet tevens 'stroom-uit' geplaatst.
Want na test met zelfs 0,5 A laden, dat werkt ook niet, de combi moet zijn balancer kabels èn de + en - kabel op lader aangesloten.

......Zo zie je maar handleidingen... want dat voltage meten lijkt me gevoelsmatig beter dan deltapeak detectie.....

De delta piek is een hele goede aanduiding dat NiCad of NiMH accu's vol zijn. De spanning is juist NIET een goede aanduiding dat deze accu's vol zijn.

LiPo's zijn echt totaal andere accu's die ook op een totaal andere manier geladen moeten worden. Vergeet alles wat je over het laden van NiCad en NiMH accu's weet. Koop een goede LiPo lader en een balancer (die kan ook in de lader gebouwd zijn) en ga daarmee je LiPo's laden. LiPo's laad je over het algemeen lamgzamer dan NiCad en NiMH accu's.
LiPo's vertonenen GEEN delta piek dus die kan je niet als afslagpunt gebruiken.
LiPo's kunnen zeer slecht tegen te veel laden en ook tegen te ver ontladen. Te veel laden KAN een LiPo in de fik doen vliegen. Te ver ontladen KAN je LiPo binnen hele korte tijd mollen zodat hij niets meer doet.
Weet wat je doet en ook wat je niet moet doen. Dus ga flink lezen op het forum en het internet en probeer zo veel mogelijk over deze accu's te leren. Zo zal je het langste en het veiligste plezier van je LiPo accu's hebben.

Back