50cc zelfbouw Offroad terreinwagen

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door WijnandRC, 6 mrt 2012.

  1. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Goedendag allemaal!
    Ik zal mezelf eerst even voorstellen,
    mijn naam is Wijnand en ik woon in nijmegen. Ik studeer werktuigbouwkunde niveau 4. Nu ben ik van plan zelf een RC wagen te maken (big scale!). Ik heb geen freesbank of ander pretspul, dus ik zal het (heel) simpel moeten houden.
    Nu heb ik toevallig nog een gloednieuw 50cc minibike blokje liggen, wat ik hierin wil bouwen. De wagen zal daardoor ook wel wat zwaarder worden als gebruikelijk...
    Ik wil ook geen standaard frame bouwen, maar een zelfbedachte vorm. ik heb al wat simpele tekeningetjes in inventor gemaakt, en die zal ik hier nog bij zetten.
    Helaas is mijn budget ook beperkt dus zal er geen diff op komen. Het word een off road wagen, dus een starre achteras lijkt mij geen probleem (echte terreinwagens hebben niet voor niets Diff locks toch). Het gaat mij verder ook vooral om het bouwen, het hoeft dus ook niet kei goed te rijden. Als het maar rijd!:D Het moet vooral een heel simpel ding worden, wat ik zelf met simpel gereedschap kan maken.
    Ik had nog wat vragen omdat ik zelf niet zo goed weet waar onderdelen te krijgen zijn.
    Ik zoek: Grote vering (liefst nog groter als van 1:5 modellen vanwege het gewicht). Ik heb ook al naar bromfietsvering gekeken maar deze zijn veel te stug omdat deze bedoelt zijn om een persoon op te zetten.
    Grote, grove banden met velg, Aangezien er enorm veel vermogen op komt het liefst banden met grove noppen of iets dergelijks. Foto's van het ontwerp komen snel!

    Wijnand
     
  2. fuhren100

    fuhren100

    Lid geworden:
    31 jan 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Benschop
    Hoi Wijnand.
    Ik weet niet of je bekend bent met de website van the pitstop shop.
    Anders moet je hier eens een kijkje nemen....( The Pitstop Racing Shop.... Your Number 1)
    Hier vind je verschillende mogelijkheden en onderdelen.
    Mvg Rinie
     
  3. RCKJ

    RCKJ

    Lid geworden:
    15 okt 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    In de buurt
    Als je geen freesbank hebt houdt dat in dat je moet onderdelen laten maken of kopen.
    En anders de vijl en zaag ter hand nemen.
    Maar waarom koop je niet gewoon een roller en verbouw je die opzich kun je daar ook een boel uitdaging in kwijt.
    Of je neemt een roller en verbouwt hem ten opzichte van het bestande chassis en zo.
    En als je geen draai en freesbank hebt kom je niet ver bij zelf bouw.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vraagje: waarom grotere veren dan een 1:5?
    Linkje voor grote banden: Demolisher Monster Truck 40 Series Tires
    50cc minibike motortje enorm veel vermogen? Mwhoa: [​IMG]
    (moet ik nodig weer eens aan verder trouwens...)
     
  5. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Haha, ik liep net sinds eergisteren ook met dat idee rond.
    Maar, wat je in het filmpje ook ziet, wordt je zwaartepunt erg hoog.
    Dus eigenlijk zou je dan een heel breed chassis moeten maken.
    Ik ben me ook aan het afvragen hoe je dat met de assen gaat doen.
    Omdat deze ook een een draai/beweeg punt moeten hebben om te veren.
     
  7. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Die gasten op die video hebben trouwens gewoon een miniquad frame gebruikt zag ik. En zwaartepunt is niet zo lastig om laag te brengen, verbreden moet ook niet zo lastig zijn. Zeker met een kant en klaar frame...
     
  8. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ha allemaal, bedankt voor de reacties alvast!
    Ik kan best af en toe op school van een draai of freebank gebruik maken. Verders heb ik met het ontwerp al rekening gehouden dat er zo min mogelijk dingen verspaant moeten worden. Ik werk veel met plastic pas bussen voor de assen en dergelijke, zodat ik geen passing hoef te draaien/frezen. Zoals ik al zij, het hoeft niet per se goed te rijden ofzo, als ik hem maar een beetje door de modder kan sleuren:D
    En Micropuller: Als ik die lichte 1:5 machientjes zie met bijbehorende veren dan denk ik dat die door zullen zakken bij een goede bult met mijn bouwstijl...
    Het zal een vrij lomp ding worden
    Ook bedankt alvast voor de links: erg handig!
    Ik houd jullie op de hoogte, voorlopig ben ik nog bezig met ontwerpen en verder heb ik het druk op stage. Ik wil dat het ontwerp wel echt goed is voor ik ga bouwen, om zo min mogelijk materiaal te verspillen.
     
  9. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ik maak de achteras erg breed om dat te voorkomen. De voorwielen worden opgehangen aan 2 onafhankelijke swingarmen, zeg maar een enkelzijdige achterbrug zoals je die ook op sommige motoren ziet. De voorwielen krijgen ook geen aandrijving. De achterwielen komen op een conventionele achterbrug. Ze kunnen dus ook niet onafhankelijk veren. Er komt een starre achteras in omdat dat in het terrein niet erg is. (meer grip zelfs) Verder verwacht ik toch vooral wheelspin met 50cc...:D
     
  10. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Ondertussen al wat verder met het project?
     
  11. bowi

    bowi

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    13
    Locatie:
    alphen aan den rijn
    he wijnand

    complimenten op je projekt leuk

    ik ben hier zelf ook al is mee bezig geweezt
    ik heb een goude tip voor je

    er is een mini Quad 50cc
    waarschinlijk het zelde blokje als jij hebt
    trek starter

    daar zit een starre achter as op
    en kleine luchtbandjes ik dacht 6inc of zo
    die heeft verering en schijf remmen

    en is een goedkoop made in china
    en mag niet op de weg hier in nederland
    dus koop je voor een prikje was nieuw 299 euro of zo
    zonder motor omdat je die al heb moet nog goed koper zijn

    ik wilde toen aleen die quad afstand bestuur baar maken
    servo en 0ntvanger er in en gaan accu zit er al in !

    maar als je zelf een frame maakt alles over zetten
    klaar is klara
    tik ff marktplaats in en tadaa http://link.marktplaats.nl/571609586
    groetjes bowi
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2012
  12. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Goedendag mensen,

    Om eerlijk te zijn is het project een beetje op de achtergrond geraakt vanwege een tekort aan geld voor servo's e.d. en de juiste middelen om een mooie wagen te kunnen bouwen.

    Maar goed dat was 2 jaar terug:eek:ntopic:. Ondertussen werk ik bij een machinefabriekje waar ik kan draaien frezen en lassen. Nu wil ik toch echt graag deze auto gaan bouwen!
    Ik kan nu ook een stuk beter ontwerpen, en heb wat meer te besteden. Daarnaast kan ik via het werk dingen laten laser/watersnijden.

    Wielen heb ik gekocht bij de pitstop-shop. Aardige en behulpzame man en érg mooie wielen. Daarnaast meteen een afstandsbediening met ontvanger gekocht want die ik al had is wel érg antiek. Het is een spektrum dx4c.
    [​IMG]


    Aangezien ik 6 weken thuis heb gezeten met een kapotte knie ook tijd genoeg gehad voor het tekenwerk:

    [​IMG]

    Ik ben er nog niet over uit welke servo's ik ga gebruiken. Zou 30/40kg voldoende zijn als stuurservo?
    Misschien 1 van deze voor het sturen en nog een voor de gas en rem
    TGY-1270HV Metal gear Digital Servo w/ Heat Sink 40kg / .18sec / 170g (EU Warehouse)

    Of anders 2 van deze voor het stuur en 1 voor gas en rem
    TrackStar TS-700MG Digital 1/5 Scale Truck/Buggy Steering Servo 145g / 33.33kg / 0.18sec (EU) (EU Wa
    Ik denk dat de auto in totaal onder de 20kg uitkomt.

    Binnenkort zal ik nog wel meer vragen hebben maar die stel ik dan wel weer;)
     
  13. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Tip voor je bouwtekening: Zet downstops onder de draagarmen, dit voorkomt dat ze te ver naar beneden gaan en mogelijk in contact komen met de aandrijfassen.

    mvg Tom
     
  14. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Met een downstop bedoel je neem ik aan een aanslag voor de draagarmen?
    Die word momenteel begrenst door de stangkoppen die ik als fuseekogel gebruik. Die hebben maar een uitslag van 13 graden en met een conisch busje ongeveer 15 à 16 graden.
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat systeem gaat niet werken....
    De stangkoppen zijn binnen de kortste keren uitgelubberd of ze sneuvelen ;)

    Een aanslag is een veel betrouwbaarder systeem , vandaar ook dat het op die manier in alle schalen wordt toegepast. Bekijk een 1/6 FG maar eens goed wat dat aangaat...

    Qua besturing is een dubbele servo wel aan te raden , beter een overschot aan stelkracht dan een te kort.
    Zeker bij grote modellen heb je eerder een te kort dan overschot.
     
  16. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22

    Zou je denken? 't zijn stangkoppen die wij ook op het werk gebruiken met een stalen kogel in een sinterbronzen huis. Op sommige mallen of machines gaan die jaaaaaren mee...
    Maar goed mijn neef heeft een FG marder, misschien dat ik die eerst maar eens goed moet bekijken.

    En over de stuurservo's, is het een beetje te doen om daar 2 voor te gebruiken? De mechanische kant v.d techniek beheers ik vrij goed maar elektro...
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Op het moment dat ze ook als in/uitveer begrenzer gaan werken wel....

    Er zijn wel merken die alu of zelfs kunstof stangkoppen gebruiken maar die hebben een veeeeeel grotere uitslag en gebruiken een boutje of inbus madeschroefje in de draagarm als uitveerbegrenzer.

    2 servo's is prima te doen... Veruit de meeste big-scales maken gebruik van een dubbele stuurservo. Ook hiervoor kun je ff naar een FG kijken , heel simpel maar betrouwbaar systeem. Het aansluiten daarvan stelt niet zo bijster veel voor , je moet alleen ff zorgen voor een direct stroomkabeltje zodat de servo's niet gevoed hoeven te worden via de ontvanger maar de spanning rechtstreeks van de accu krijgen.

    Dat soort grote servo's vraagt best wel wat stroom en om dat via je ontvangerprintje te laten lopen is niet zo heel handig.

    Hier staat een goed te snappen uitleg met de schema's zodat je het makkelijk zelf ook kunt maken : Directe Stroomvoorziening voor Big Scale
     
  18. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Bedankt! Daar kan ik wat mee.
    2 stuurservo's gaat het worden. Ik denk dat ik zo'n aanslagje later maak, als ik precies weet hoever de auto in en uit kan veren.
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoe ver de auto in en uit kan veren moet je van te voren uitzoeken...
    Zeker bij een offroad is veerweg een bepalende factor in hoe de auto rijd ;)
    Als de wielen niet ver genoeg in of uitveren krijg je een stuiterbak die van alles doet behalve rijden.
     
  20. WijnandRC

    WijnandRC

    Lid geworden:
    6 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ik heb nu een veerweg van ongeveer 80mm, dus van volledig uit naar volledig in geveerd. Lijkt me genoeg. Probleem is alleen dat ik nog even uit moet zoeken hoe groot ik de hoek v.d. stangkoppen maximaal kan maken met conische busjes.

    Daarnaast maak ik een linksysteem voor de vering, waarbij ik de schokdemper op verschillende punten vast kan maken om zo de rijhoogte én de veerweg tegelijk aan te passen. Als de auto lager bij de grond staat, is de veerweg korter maar ook stugger. Als de auto hoger staat is de veerweg langer en zachter.

    Eventueel koop ik nog een keer een setje slicks, zodat ik me ook uit kan leven op het asfalt.
     

Deel Deze Pagina