5e F5B Wedstrijd, EMCR, Rozenburg

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 18 sep 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ronald heeft het vast druk, laat ik vast een postje maken.

    Zondag (ja let op, zondag!) 15 October zullen we de laatste F5B wedstrijd van het jaar vliegen.
    Ditmaal bij de EMCR Rozenburg, op de landtong (details op www.f5b.nl).

    Tijdschema:
    9:00u start met de opbouw

    9:45u registratie (10 euro)

    10:15 Briefing pilots

    10:30 Start van de wedstrijd

    Zie http://www.f5b.nl/agenda/ voor de details!

    12V en koffie aanwezig, lunch zelf verzorgen!
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit zal dan het laatste rondje F5B worden van dit seizoen. Na 18 wedstrijden dit jaar ook wel even tijd voor een pauze.
    Afgelopen weekeind de laatste Eurotour gevlogen van dit seizoen, in bad Bruckenau.Was erg gezellig, zeker toen Jan en Carolien onverwacht opdoken en de feestvreugde kwamen verhogen.

    's nachts wat frisjes, vooral vrijdagnacht. Zaterdagmorgen lag er rijp op het gras, in de tent was niet veel warmer met 2.6 graden. Gelukkig waren we goed voorbereid en prima geslapen.
    Het was een spannende wedstrijd, na 2 rondes waren er nog vele kanshebbers voor de eindzege. In de 3e ronde had ik mazzel met thermiek in de rakken. Het liep perfect en met 52 rakken was de eindzege zeker :)
    Maar goed ook want in R4 vloog ik over de security line, dat was snel over. In diezelfde ronde vloog Luc een fantastische 51 en zette het hele veld in die ronde op achterstand, gaaf!
     
    Trichte en Jan Weststrate vinden dit leuk.
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En nog woeste plannen heren?
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor wie interesse heeft, zondag 8 October doen we nog een trainingsdagje bij MVC Crash (Katwoude). In vrij informele sfeer, als je langs wilt komen of meevliegen graag even een berichtje vooraf, zodat we in goed overleg met de club welkom zijn.
     
  5. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Ja laatste wedstrijd!
     
  6. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Mijn meest recente woeste plan, gisteren heeft GLS deze bezorgd bij de buren...

    red.jpg
     
    Trichte vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wat moeten die er mee? :koud:
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar vlieg je minstens 1 rak meer mee, als de telemetrie je niet teveel afleidt ;)

    Zijn we wel af van die muzikale vario van je vorige zender, wat een rust!
     
    Trichte vindt dit leuk.
  9. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hij is inmiddels bij zijn baas, ik ben er heel blij mee. Het was me inderdaad opgevallen dat de mannen met Jeti zenders meestal de meeste rakken vliegen, en alle beetjes helpen, vandaar. :)
    Inderdaad, ook blij dat ik nu maar een normale variotoon kan luisteren!
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu je het zegt, bij de vario programmer ik meestal een 'deadband'. Tussen 0 en ~0.8m/s dalen blijft de vario stil.
    En de respons in de Unilog stel ik in op langzaam, anders wordt ik horendol.

    Er zijn ook piloten die het zinken helemaal uitzetten, worden ze depressief van. Ik vind het ook niet prettig als de lage tonen klinken, maar weet wel dat ik dan als de sodemieter weg moet van de plek waar ik zit.

    Voor F5F heb ik trouwens een 'alarm' ingesteld op 550Wmin. Bij overschrijden vertelt de zender me eenmalig de hoeveelheid verbruikte energie.
    Die aankondiging mag pas in de 6e klim komen, anders kom ik niet uit en zit er geen 2e klim meer in in de thermiektaak.
     
  11. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Vandaag een vrije dag. Op het programma staat het overzetten van de BF2 naar de Jeti en natuurlijk me eens flink verdiepen in de programmering. Bedankt voor de tips Gerben, dat neem ik allemaal mee. Als er nog meer mensen handigheidjes hebben wat betreft Jeti en F5B, graag. Natuurlijk heb ik ook al het een en ander gegoogled.

    Voor de nieuwe BF2 denk ik aan een 6s setup met de 1512/2D die ik nog heb liggen, met een grote prop. Verder heb ik het goede voornemen om gedurende het winterseizoen zoveel mogelijk te vliegen, dan komt er misschien het volgende seizoen weer wat verbetering. Dan heb ik misschien wel de motivatie om volgend jaar aan zoveel mogelijk F5F Eurotours mee te doen...
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat kon nog wel eens een hele aardige setup zijn Jan. Met een 18x23 of een 18.5x24 GM prop rond de 3.2-3.8kw schat ik, met een passende ramping.

    En als je nog een regelaar nodig hebt, ik heb net weer een bestellinkje gedaan bij Sunrise, binnenkort weer de Dutch Special regelaars op voorraad ;)
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    19.5x23.3 Saw 2 iets voor jou?

    :)
     
  14. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Ik denk dat ik voor de GM 18x23 ga, die is verkrijgbaar met een 38 mm spinner, precies wat ik nodig heb. :) Ja, ik kan nog wel zo'n regelaar gebruiken Gerben, je mag er wel een voor me meenemen naar de wedstrijd.

    Inmiddels ligt de BF2 hier vliegklaar met Jeti, straks maar even kijken hoe hij het doet... Wat een heerlijke zender, dat had ik veel eerder moeten doen!
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoop dat de regelaars op tijd binnen zijn Jan, Sunrise is komende week op vakantie en ze worden pas nadien verzonden.

    Veel plezier straks :)
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En, nog kunnen vliegen of werkte het weer tegen?
     
  17. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Toen ik zaterdag klaar voor de start was begon het te regenen, dus dat ging niet door. Maar zondag een paar leuke vluchten kunnen maken bij een windkrachtje 5.

    Alles werkte prima. Ik heb nu al het gevoel dat ik beter vlieg, het sturen voelt veel lekkerder met deze zender. Wel nog voorzichtig gevlogen met de motor aan, die zat nog niet op een terugverende schakelaar zoals ik gewend ben, dus even in de gaten houden om hem bewust uit te zetten... Ik moet nog 2 schakelaars verwisselen. Daar blijk je een "ziermutterschlüssel" voor nodig te hebben, die komt als het goed is morgen binnen.

    Nu ik toch aan het bestellen was heb ik nog een investering gedaan, een ODROID-XU4 en een WLAN USB adapter met richtantenne. Dan heb ik weer iets leuks te knutselen, ter verhoging van de feestvreugde. :)
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is goed nieuws Jan. Zaterdag was maar pet, zondag was dan weer een lekker dagje.

    Met een beetje vernuft kun je die schakelaars gewoon met t handje wisselen trouwens, die special sleutel zal voor de moertje bovenop zijn? Gaat met enige voorzichtigheid ook met een schroevendraaiertje. Maar je hebt de special sleutel al bested, nog beter :)

    De Odroid voor het FCD-camera system is perfect. Die w-lan oplossing kun je proberen, maar ik zou het niet doen. Dat leek initieel een leuk idee maar in de praktijk toch wat moeizaam. De UFP's gaan een stuk beter (zijn trouwens vrijwel op bij Jubu).

    Ik zit toch te twijfelen of ik mijn eerste B08 weer zal opbouwen. Lijkt me leuk om op de 15e te proberen, eens kijken hoe zich dat verhoudt tot de nieuwere B16's. Volgens mij zit er weinig verschil tussen.
    Dan zou ik nog wel een welfklepservo moeten vervangen (gammele middenstand) en het model moeten programmeren in de Jeti (ook weer 2-3uurtjes werk). Eens kijken of ik dar noch zin voor kan maken :)
     
  19. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Ja, de verleiding was er natuurlijk om de schakelaars met ongeëigend gereedschap te lijf te gaan, maar die heb ik weten te bedwingen.

    Wat die B08 betreft,als je wilt kan je mijn B10 vleugel wel even lenen, dan neem ik hem zondag mee. Als het goed is doet die het nog, kan alleen misschien een drupje secondenlijm gebruiken.

    Misschien moet ik dan snel nog even een UFP bestellen voor ze op zijn?
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Lijkt me goed plan Jan. Die UFP´s werken perfect, daar draait het draadloze rakkensysteem op. Niet goedkoop, wel goed.

    Bedankt voor het aanbod voor de B10 vleugel. Maar als ik het niet af krijg, dan pak ik een van de B14/15/16´s. Ik heb de luze er 5 vliegklaar te hebben, wel zo makkelijk. Dit jaar nog geen model om zeep geholpen gelukkig, dat scheelt. Dat was de afgelopen 2 jaar wel anders (misschien krijg iik het modelvliegen inmiddels een beetje onder de knie).
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina