5S 2P, hoe opladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door nico v kooten, 17 apr 2023.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik ben in een toestel genoodzaakt om een accu 5S 2P toe te passen, dus 2 paketten 5S, 1800 mAh parallel, zodat ik 3600 mAh heb.
    Hoe deze het beste op te laden?
    Ik koppel de pakketten in de kist met een parallel stekker, dus ze zijn niet permanent met elkaar verbonden.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    gewoon los laden. Als je ze in P wil laden, dan moet je ook de balanceer stekkers koppelen,
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Het is voor de accu het beste als je hem laad zoals hij gebruikt wordt. Als je 2 accu's parallel zet wordt het in feit 1 accu. Dus zou je die ook parallel moeten laden. Daar zijn een paar praktische problemen mee, maar het kan in principe wel.
    Een andere manier die veel wordt toegepast is beide apart laden maar wel met de zelfde lader. Dus eerst de ene dan de andere accu. Doe dat ook zo snel mogelijk na elkaar dus niet accu 1 vandaag en accu 2 morgen. Waarom? Op die manier weet je redelijk zeker dat beide accu's op de zelfde manier worden geladen en tot de zelfde spanning. Als dat zo is heb je het hoogste rendement en de langst mogelijke levensduur van de accu's. ook is de kans op (grote) vereffeningsstromen als je ze parallel zet een stuk kleiner.
    Je moet de accu's wel altijd bij elkaar houden en samen gebruiken. Je moet de accu's dus niet los van elkaar in een ander model gebruiken. Op die manier worden de verschillen tussen de accu's steeds groter en gaat het rendement achteruit, je kan korter vliegen. Ook zal de levensduur van de accu's minder zijn.
    Of je de kortere levensduur zal merken is de vraag want de meeste accu's in de modelbouw worden zo zwaar belast dat ze nooit de maximale levensduur halen. Er zijn mensen die een accu al na minder dan 100 keer laden en ontladen weg kunnen gooien. Een goed behandelde LiPo die niet te zwaar wordt belast kan minimaal 500 keer geladen en ontladen worden. Sommige halen zelfs 1000 keer, maar dat is volgens mij alleen in een laboratorium gehaald.
     

Deel Deze Pagina