5S A123 ombouwen naar 6S A123.

• Topicstarter Topicstarter johnnygr
  • Startdatum Startdatum
J

johnnygr

Guest
ik wil mijn 5S A123 ombouwen naar 6S A123.
Waar kan ik dat laten doen?

De cellen zijn zeg maar in lijn tegen elkaar gesoldeerd 2x2 + 1 cel apart.

Dat kan je niet doen. Je moet NOOIT een al gebruikte accu groter maken door er één of meerdere cellen bij te zetten. Ook als je één kapote cel hebt moet je die NOOIT vervangen door een nieuwe.
Wil je een grotere accu dan zal je er één moeten kopen. Heb je een kapotte cel dan moet je die verwijderen en de accu met één cel minder gebruiken.
Zet je er wel een cel bij of vervang je een kapotte cel wel door een nieuwe dan is dat vragen om problemen. De nieuwe cel zal beter zijn dan de al gebruikte cellen. De accu zal dus altijd ongelijk geladen worden en de balancer zal een hoop werk moeten doen. Tijdens het ontladen zal de nieuwe cel het langer volhouden waardoor de oudere cellen te ver ontladen kunnen raken en de problemen alleen maar groter worden.
Gewoon niet doen dus.

Als je het pakket nog maar een paar keer hebt gebruikt dan zou ik er niet zo'n probleem van maken, zeker niet bij A123. In dit geval zou ik een losse cel kopen en aan iemand met een zware soldeerbout (en ervaring met solderen van cellen) vragen dit te doen.

Ik weet alleen niet of jouw gepuntlaste pakket een vernikkelde -pool heeft. Anders moet je aluminium solderen en dat is nog net iets lastiger.

Ik denk dat je balancer niet zwaarder wordt belast omdat de geringe zelfontlading en rendement van A123 goed zijn.

Succes!

Back