6 cellen stickpack openmaken?

Hallo,

Ik heb deze accu
full

En ik wil daar een 4 cellen sadlle - pack van maken. Hoe krijg je deze accu makkelijk open om de cellen er voorzichtig uit te halen?

B.V.D,

Robert C

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het plastic er met een stanleymesje afhalen (uitkijken dat je niet met de punt van je mesje in een cel prikt). Hierna hangt het ervan af of de cellen gesoldeerd of gepuntlast zijn, als ze gesoldeerd zijn kan je ze desolderen, maar als ze gepuntlast zijn, dan kan je: 1. Zagen, maar dat zou ik je niet aanbevelen, grote kans dat je een cel openzaagt. 2. Met een BEC schakeling de spanning naar beneden brengen.

Deze stickpack is idd ook gepuntlast !

-> Nadat je de folie eraf hebt gedaan, doe je de achterste end-cap eraf, en trek je de cellen uit elkaar.
-> Dan kan je de geplooide lipjes eraf halen door ze met een kniptang middendoor te knippen, zodat je 6 losse cellen overhoud.
-> De resten van de verbindingen, haal je eraf door ze met een combinatietang om te plooien. Blijvend overdraaien in één richting, anders breken ze af.
-> Uiteindelijk blijven er op de polen nog wat restanten over van de 4 puntlassen, deze verwijder je dan met een dremel voorzien van slijpsteentje (bril opzetten !!!)

opmerking : vooral zeer voorzichtig zijn tijdens de ganse operatie, dat je geen kortsluitingen veroorzaakt, en bij het solderen tot saddle pack zorgen dat je de beschikking hebt over een voldoende zware soldeerbout, dan kan je de opwarmtijd tot een minimum houden. Anders beschadig je binnenin de cellen !!!!!

Vergeet ook niet de cellen individueel te meten op spanning, deze zijn nogal gevoelig voor (ongelijke) zelfontlading.
Als er een cel tussenzit die 0V aanduidt, deze niet meer gebruiken.
Ik balanceer deze 3600's door ze met +- 1/10C te laden (400mA) totdat alle cellen warm (niet heet!) hebben!

Als je zelf nog geen ervaring hebt, best de hulp inroepen door iemand die dit wel heeft !!!

Succes en wees vooral voorzichtig,

Kurt

Laatst bewerkt:
@ Kurt

Een zware soldeerbout heb ik wel, dus die cellen zullen niet te heet worden.

Maar klopt mijn redenatie?
1 Krimpkous / folie eraf
2 Cellen eruit trekken
3 soldeer / lasverbindingen voorzichtig loshalen en resten verwijderen
4 Cellen vastsolderen met deze verbindingen

full

Bedankt voor alle reacties,
Robert

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb m'n stickpack opengemaakt (gaat trouwens niet vanzelf) en er een 4 cellen saddlepack van gesoldeerd, MAAR ! met een gewone soldeerbout van 40 W (wel een goede schone kop) en het ging gewoon goed :p

Groet,
Robert

Back