Zo, gistermiddag heeft mijn A10 eindelijk zijn maiden beleefd. Met de auto naar een verlaten bedrijventerrein gegaan voor een mooi stukje asfalt. Na een paar snelle taxi runs het erop gewaagd. Na een mooie take off run een mooi rustige rotatie. Ik had al gelezen dat de kist erg zenuwachtig reageerd op pitch dus hier 50% expo op en up tot 80% van de uitslag. Ailerons 45% expo met 100% uitslag, nosewheel 90% expo om niet te grote uitslagen van het neuswiel te hebben.
De kist vlogg na een paar tikkies trim up prachtig. De snelheid was formidabel bij vol gas maar bij dichttrekken gas een mooi rustig overtrekbeeld. Na een paar circuitjes de gear up. Prachtig gezicht.
Tijd voor de landing. Gear down op downwind (mijn eerste kist met retractables, dus dit had ik mezelf wel ingeprent) en vervolgens met een tikkie gas erop een mooi strak aanvliegbeeld. Ook tijdens het afvangen een tikkie gas erop om bouncen te voorkomen. Vervolgens een prima landing.
Tijdens het uitrollen echter klapte opeens het voorwiel om met als gevolg dat de kist toch wel met hoge snelheid de weg af in de berm reed. Gevolg: nose gear verbogen. Sh*t. Verder geen schade maar zo veel speling in het neuswiel dat take off runs onmogelijk bleven. Vervolgens maar gear up geselecteerd en een paar handstarts gedaan. Prima te doen, kist heeft zat vermogen. Belly landings in het gras ook prima te doen.
Bij thuiskomst bleek dat het draad van het neuswiel in de poot zit, geborgd met een klein schroefje dat op in inkeping op de draad valt. Echter, deze inkeping zit bij mij aan de verkeerde kant van de draad.... . Vanavond maar eens zien of ik het nose gear kan fixen. En anders maar ergens een ander landingsgestel zoeken.
AL met al een prachtige kist, mooi vliegbeeld en ik ben meteen verslaafd aan het toch wel zeer coole EDF geluid. Alleen het landingsgestel is kwetsbaar.