6 servo's--> 1 connector?!

hallo forum leden

ik ga binnen kort een 2.4ghz systeem in huis halen van spektrum

alleen vind ik losse ontvangers wat aan de prijzige kant en helaas heb ik het niet al te breed(ben pas 14 jaar).

nou heb ik ff zitten brainstormen en kwam ik op het volgende idee,
als ik nou eens een connector maak waar 6kanalen over kunnen dan hoef ik alleen zo'n connector aan mn ontavnger te pluggen en kan ik gemakkleijk de zelfde ontvanger gebruiken in verschillende modellen :p:confused:

nou is mijn vraag, hoeveel polen heeft die connector nodig 18 of kan het minder ?:p

plaatje idee http://www.modelbouwforum.nl/forums...r-6-servo-s-picture9132-connector-servos.html
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie hier het nut niet zo van in. Ik bedoel, of je nou lastig een hele stekkerset gaat zitten maken zodat slecht een gigantische stekker omwisseld, of steeds gewoon de servo stekkertjes op de ontvanger.

Nummer dan gewoon de servo stekkertjes met een viltstift zodat je ze zo weer aan kan sluiten :P

ik zie hier het nut niet zo van in. Ik bedoel, of je nou lastig een hele stekkerset gaat zitten maken zodat slecht een gigantische stekker omwisseld, of steeds gewoon de servo stekkertjes op de ontvanger.

Nummer dan gewoon de servo stekkertjes met een viltstift zodat je ze zo weer aan kan sluiten :P

dat is leuk en aardig maar dat is een ontiegelijjk priegel werk, dan heb ik liever een wat grotere connector

Elk kanaal heeft een + en een - die kun je multiplexen (samenvoegen). Dan per kanaal een signaaldraad.

Je hebt dus het aantal kanalen + 2 nodig (voor de plus en min).

Voor 6 kanalen heb je dus een 8 polige connector nodig.

Voor alle duidelijkheid: je kunt dus alle plussen bij elkaar knopen (1e pool), alle minnen (2e pool) en dan voor elk kanaal 1 signaaldraad (3e t/m 8e pool)

Het is simpel: met plaatjes dun balsa de stekkertjes met epoxy aaneen plakken. Als je dat netjes uitmeet terwijl ze in je ontvanger zitten past het altijd ..mits je een beetje netjes werkt. Goed plan, helemaal zo gek nog niet, laat ze maar kletsen! Ik waardeer je innovatieve idee, het gaat zeker werken en zal voor jou zeer praktisch zijn! Blijf posten aub!
Jakko

Het kan nog eenvoudiger en beter jakko. Jouw methode heeft als nadeel dat de aansluiting van je ontvanger gaat slijten en lubberen.

Maak 1 female DB-9 connector die uitmond in 6 servostekkers die in je ontvanger gaan.

Dan in elk toestel alle servo's op een male DB-9 connector en: voila.

Bijkomend voordeel, DB-9's hebben een lockingmechanisme.

Beter een goedkoper 2.4ghz systeem kopen zodat je wat meer ontvangers kunt aanschaffen. Steeds koppelen worden de stekkers niet beter op.....

lijkt me toch niet makelijk een heli heeft een andere setup dan een vliegtuig en boot of auto net zo andere kanaal bezettingen

Dat maakt helemaal geen moer uit, dat is een kwestie van zenderprogrammering en hoe je het aan toestelkant soldeert.

Het plan wat hij heeft, is 100% uitvoerbaar.

lijkt me toch niet makelijk een heli heeft een andere setup dan een vliegtuig en boot of auto net zo andere kanaal bezettingen
Zelfs dat moet met het idee van Hezik geen probleem zijn. Het kan hooguit zijn dat je de aansluitingen in de diverse modellen anders moet maken aan de stekker die in het model blijft zitten.
Als je echt voor één ontvanger wilt gaan lijkt me dit wel een goed alternatief.

tnx voor de input

hoi jongens, ok dit plannettje gaat dus door :)
ook erg bedankt voor de input

Het kan nog eenvoudiger en beter jakko. Jouw methode heeft als nadeel dat de aansluiting van je ontvanger gaat slijten en lubberen.

Maak 1 female DB-9 connector die uitmond in 6 servostekkers die in je ontvanger gaan.

Dan in elk toestel alle servo's op een male DB-9 connector en: voila.

Bijkomend voordeel, DB-9's hebben een lockingmechanisme.

is zo'n db9 een stekker van een scherm (computer)9, zoja een super idee thnx :)

Niet van het scherm, maar van de serieele poort. Die van het schermheeft nog meer pinnetjes, die je niet nodig hebt.

Jullie brengen me inderdaad nu op een idee,met alle modellen tegelijk vliegen doe je inderdaad zelden (althans ik kan het niet :-) ) leuke oplossing voor mijn zwever en ander vliegtuig modellen , bij heli's durf ik het niet aan. Maar inderdaad een DB9 connector maken aan je ontvanger met de standaard servo verlengkabel en alle modellen voorzien van de tegenhanger. Gaat de DB9 los zitten door het vele gebruik kun je hem simpel vervangen.

Maakt allemaal niks uit, rood kan allemaal aan rood, en zwart kan allemaal aan zwart van de kabels die normaal naar je ontvanger gaan.

Als je goed naar je ontvanger kijkt kan je zien dat het binnenin ook gewoon doorverbonden is.

Niet aandurven is mischien verkeerd om te zeggen , de ontvanger zit bij mijn heli's verweg gebouwd en zal ik een deel van de heli uit elkaar moeten halen , voor de rest gevoel kwestie denk ik . De schuimen zweefvliegtuigen zijn een keer 100 euro , de heli's een veelfout daarvan.

Gevoel dus.

In de pinbezetting die eerder in dit draadje is genoemd moet volgens mij nog worden toegevoegd dat je ook een ontvangeraccu wilt gebruiken. Je kunt natuurlijk (als de modellen dat toestaan) de ontvangeraccu samen met je ontvanger van het ene model in de andere overzetten en dan is dat niet noodzakelijk. Je kunt dan de ontvangeraccu buiten de DB9 connector om aansluiten.

Back