60 of 70 mm EDF

• Topicstarter Topicstarter nexxt
  • Startdatum Startdatum
N

nexxt

Guest
Ik zat de afgelopen weken dus na te denken ga ik mijn A 10 tekening weer uit het archief halen of die van de tomcat. Mijn goede vriend Matt heeft me over weten te halen de F 14 Tomcat opnieuw te bouwen.

Het betreft een eigen ontwerp/bouw, ik heb hem een jaar of tien geleden in twee varianten gebouwd een met twee wemotec's 480 fans en een pusher versie, allebei vlogen ze goed alleen had ik wel graag iets meer vermogen uit de edf versie gehad.

Gegevens: spannwijdte 1447 mm vleugels uit en 812 mm vleugels in.
Vlieggewicht 2,2 tot 3 kilo

Ik heb tot nu toe alleen standaard bouwdozen gehad met voor geschreven fans of het wiel was al uitgevonden. Ik zat eerst te denken om er JePe fans in te doen maar dan moet ik het ontwerp met 23 procent vergroten.
Ik kan in het huidige ontwerp 60 tot 70 mm fans kwijt maar ik ben niet op de hoogte wat betreft de markt hier in. Ik zat in eerste instantie te denken om er Schubeler fans in te doen de DS-30 DIA ik vind echter de prijs te hoog . Ik heb de vector II al met twee DS fans en een A 10 beide met twee DS 51's. Maar ik heb er eigelijk geen €189,00 per fan voor over.
Nu vroeg ik mij af of er goede 60 tot 70 mm fans op de markt waren die nog redelijk bij de prijs blijven. Ik zit wel op internet te kijken en zie wel fans maar die zeggen mij niks bijvoorbeeld Vasa fans, ik zit ook wel te denken aan HET rc fans maar is dit wat.
In afwachting van reacties eerst maar eens een poging doen de oude tekening te digitaliseren in solidwork.

De minifan van Wemotec is zeker een aanrader, waarschijnlijk is een schubeler wel beter maar qua prijs kwaliteit is de minifan onklopbaar. En ze kunnen ook wel wat vermogen aan, vroeger hadden ze het probleem dat er wel wat balanceer werk aan was maar dat schijnt opgelost met de metalen spinner al heb ik daar zelf nog geen ervaring mee.
Ik vlieg er zelf één in mijn oude Piranha van Jepe met een Lehner motor en daarmee gaat hij als een raket. Ik ben er zeker van dat je bij HET ook wel geschikte motoren vindt voor de Minifan en dat een pak goedkoper. Een HET fan heb ik enkele weken geleden geprobeerd en die ging zeker niet minder snel maar dat ik terug de Minifan geïnstalleerd heb is omdat met de HET de stroom net voorbij de pijngrens van de motor lag.
Het komt er gewoon op aan om de juiste combinatie motor en fan te vinden voor uw model.

Dirk

Ik heb zelf 4 stuks HET 6904 fans met HET 20W20 motoren en ben er zeer tevreden over. Samen hebben ze er zo'n 200 vluchten er op zitten zonder problemen. In mijn MiG-29 (zie foto's en filmpje in topic "toon je EDF") zitten er twee die al meer dan 70 vluchten gemaakt hebben. Één van die motoren had daarvoor ook al ruim 50 vluchten in een HET F-86 gemaakt en twee flinke crashes overleefd.
Behoorlijke prestaties (max 1,5 kg thrust) en "fatsoenlijk" geluid. Lusten wel een slokkie (op 4S met goede lipo's 60A!).
En de prijs is heel redelijk (+/- 85 euro voor een combo motor + fan).

Back