600 ESP en tandwiel

Vraag,

Er zitten bij de esp kit van trex 2 tandwielen voor op de motor, ik meen een 14 en een 15 pins. Iemand ervaring welke aan te bevelen is?

L

Het kleinere tandwiel (lager toerental) is normaal gesproken geschikt voor
rondvliegen en lichte 3D.

Het grotere tandwiel (hoger toerental) word normaal gesproken gebruikt voor 3D.

Op deze site: How to calculate headspeed
kun je de headspeed laten berekenen. Dan krijg je een beetje een idee wat voor
toerental het ongeveer word met welk pinion.

Gr. Bas

Het kleinere tandwiel (lager toerental) is normaal gesproken geschikt voor
rondvliegen en lichte 3D.

Het grotere tandwiel (hoger toerental) word normaal gesproken gebruikt voor 3D.

Op deze site: How to calculate headspeed
kun je de headspeed laten berekenen. Dan krijg je een beetje een idee wat voor
toerental het ongeveer word met welk pinion.

Gr. Bas

nou dat lijkt me niet. Ik denk dat een groter aantal tanden op de motor zorgt voor uiteindelijk lagere toeren(moet zwaarder werk verrichten voor hetzelfde aantal omwntelingen) en hoger stroomverbruik van de motor

l

Hij zal iets zwaarder moeten werken en het zal ook iets meer stroom verbruiken...allebei kan de motor dat prima aan.
een grotere tandwiel geeft echt wel een hogere HS hoor Loges :)

Begin gewoon met de 14T, timer op 5:00 zetten. Rond de 5:45 is wel te halen. De 15T geeft wat meer punch en gewoon een hogere headspeed, downfall 3:45 vliegen...

14T recht / 15T helican geeft gemiddeld 1800 á 1900 rpm en de vliegtijd zal gemiddeld rond de 6 minuten zijn.
15T recht / 16T helican geeft gemiddeld 2100 rpm en zal de gemiddelde vliegtijd 5 minuten zijn.

Zelf vlieg ik met 15T helican 7 minuten met de gascurve max op 90.
Gascurve in een FF-10 staat dan op:
1. 90.0 0.0
2. 89.0 20.0
3. 87.0 37.5
4. 80.0 50.0
5. 87.0 62.5
6. 89.0 80.0
7. 90.0 100

Er komt dan ongeveer gemiddeld rond de 3800 bijladen.

In de vlucht zelf zitten dan loopings, rollen en inverted etc.
Geen zwaar 3D.

Laatst bewerkt:
Dat verklaart bij mij een heleboel, ik dacht het aantal tanden is gelijk, maar heb het aantal tanden op het hoofdtandwiel niet gecontroleerd. (dat zijn er wellicht een stuk meer) :)

Ik heb gisteren voor het eerst een schuin tandwiel op mijn ESP gemonteerd en had merkbaar minder vermogen. Waarschijnlijk ook lager RPM, maar kon dit niet meten want de accu van de rpm meter was leeg. :eek:

Ik zal maar snel een 16T gaan bestellen dan. :D

Grtz,
Emile :rolleyes:

Het tandwiel 16T is gisteren gerarriveerd, eens kijken of ik nu 97% van mijn oude toerental terug heb ... ipv 90% met een 15T. :p

Ik vlieg in governer mode op 80 of 85% en zal het toerental ter info eens meten.

Grtz,
Emile :cool:

Heej Emile,

Ik zie dat je ESP ook met Vbar vliegt? Zou je daar eens wat foto's van willen posten? Of staan die al ergens?

Heb je geen problemen met de push pull setup i.s.m de stabi?

thnx!

Hoi Bart,

Na zo'n 70 vluchten heb ik nog geen enkele foto van mijn Trex 600 gemaakt.
Ik zal van de week wat fotokes schieten en online zetten. ;)

Met zo'n V-Stabi vliegt de Trex 600 ESP echt SUPERrrrrrr lekker, je vliegt je heli simpelweg in in normaal "classic" mode en als je dan eenmaal de knop omzet naar ''ULTRA" mode ben je echt verkocht. Zo strak als een plank ... ook bij een simpele hover hoef je de stuurknuppels bijna niet meer aan te raken. Het is nog geen automatische piloot, maar het komt in de buurt. :cool:

Ik had de afgelopen 3 weken ook geprobeerd Trex 500 ESP met V-Stabi goed vliegend te krijgen, maar zaterdagavond heb ik de stekker eruit getrokken en de paddle's weer gemonteerd. Kom hier later nog wel op terug, maar er was niet mee te hoveren, vliegen ging wel redelijk goed.

Grtz,
Emile :cool:

Laatst bewerkt:
600-esp

Hallo,

Hallo mijn 600 ESP start moeilijk op met een 15 pinion op 6 cellen ( EVO25 5000 mAh) . Het tandwiel staat niet te dicht tegen de main gear , kan er iemand mij raad geven ?

Groeten Fabri

wat is moeilijk starten?
er zit wel een soft-start in de align regelaar, misschien staat die op super-soft?
Kan er nog een blaadje (80gr) door je main gear en pinion zonder dat het er gescheurd door gedraaid wordt?

groeten

Ja er kan nog een blaadje tussen zonder dat het scheurt , dan is het misschien gelijk jij zegt de ESC , maar hoe moet die staan dan ?

Lang geleden toen ik e vervangstuk moest steken in mijn (PC0386) zei de man van de winkel toen ik vroeg hoe het moest… RTFM….
è READ THE Fxxxxxx Manual…
redelijk to the point dus…

Ik moet mijn regelaar ook nog instellen … dus zal ook effe moeten rtfm-en… J

Ps, dit is niet beledigend bedoeld hé

Laatst bewerkt:
Ja heb het intussen al doorgenomen, morgen ga ik het proberen , zat op mijn werk , ik kon het nog niet bekijken :-)

En Fabri, schirjf het ff op als het in orde is...ik ga donderdag de laatste hand leggen aan de 600ESP die ik aan het bouwen ben en dan neem ik 'm mee naar huis voor af te stellen...

Back