6s 4900Mah Lipo laden op hoeveel amp ?

Ik heb even een vraagje over een lipo laden. Ik heb een ultramat 16 en wil een 6s 4900Mah lipo laden. Op hoveel ampere mag ik dat doen ?

Want ik laad hem nu op 4,9A en dan doet de lader er bijna 1,5 uur over om hem vol te gooien. Kan iemand mij adviseren ? De lader kan namelijk 8 amp aan, maar mag dit wel ?

Laatst bewerkt:
Je zou eerst eens moeten kijken of je met deze accu wel boven de 1C mag laden..

Dat wil zeggen, dat je met 1C (1x de capaciteit van de accu) boven 4.9A mag laden.

Veel nieuwere accu's tegenwoordig kunnen met 2C of zelfs 5C geladen worden.

2C zou dan 9.8A zijn en 5C zelfs 24.5A!

Controleer dat even, want je kan je accu op deze manier permanent beschadigen als je niet meer dan 1C kan laden.

Op 1C met 4.9A laden zou het laadproces 1 uur moeten duren.. 2C dus 30minuten en 5C zelfs 12 minuten.

Theoretisch dan.. :)

thanks voor je antwoord...Nou, hij gaat nu al over 1,5 uur heen. De lipo zat bij de trex 600. Zal dan maar eens een nieuwe bestellen in hongykongy. Het laadproces duurt me echt te lang. Hij zit nu al bijna 1,5 uur in de lader en er moet nog 1,5 volt in.

Uw ultramat 16 kan met ingebouwde voeding maximum 50w laden.

op 6 cellen +/- 22 V komt dat op een maximale laadstroom van 2.2A
dat is ongeveer 1/2c dus je laadcyclus zal +/- 2 uur duren.

Let vooral op het max wattage! HK heeft een leuke 350 watt lader. Kun je max 3C mee laden afhankelijk van de max A uit van de lader.

Als de lipo een tijdje stil heeft gelegen kan het balanceren bij de eerste paar cycles wat langer duren. Zou de lipo niet meteen afschrijven.

Als je klaar bent met vliegen op welk V staan de cellen dan? Hoeveel mah laad je terug? Geeft een indicatie van hoe goed de lipo nog is.

als dat mijn lipo is dan zou ik hem eens bij een vriend met een andere lader ladden
ik trok er zoon 3300mah -3500mah uit bij een vlucht
ik lade hem met 4,9amp in 50 -60 min
lippo is zeker in top conditie

gr hub

@ Ron,

daarnet even gekeken bij cde faq's lipo en batterijen

deze links doen het in ieder geval niet meer bij mij:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Interessante topics op het forum:
Click the image to open in full size.Lipo brand
Click the image to open in full size.Eerste keer lipo laden
Click the image to open in full size.Goedkope Lipo lader
Click the image to open in full size.Lipocellen en kou
Click the image to open in full size.Wat betekent lipo precies en hoe zitten die cellen in elkaar
Click the image to open in full size.Waar vind je goede en betaalbare Lipo-laders (rond 90 eur)?
Click the image to open in full size.Losse Lipo cellen laden
Click the image to open in full size.Lipo save voor nog geen 5 euro
Click the image to open in full size.Lipo's laden zonder speciale lader
Click the image to open in full size.Overbelasten van lipo's
Click the image to open in full size.geinteresseerden voor schema liposafe?
Click the image to open in full size.lipo packs gebruiken voor verschillende modellen
Click the image to open in full size.Goedkope grote lipo's
Click the image to open in full size.Laden van LiPo pakketjes

Interessante informatie Lipo's:
Nederlands
Click the image to open in full size.Helifun: algemene informatie over LiPo
Click the image to open in full size.Lipo soldeer cursus (Met dank aan Dick)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Hub,

Is inderdaad jouw Lipo. Ik geloof ook wel dat hij in goede conditie is. Vond alleen het laden lang duren, zeker omdat ie bij jou in een uurtje vol was..

Bedankt in ieder geval voor je reactie !
als dat mijn lipo is dan zou ik hem eens bij een vriend met een andere lader ladden
ik trok er zoon 3300mah -3500mah uit bij een vlucht
ik lade hem met 4,9amp in 50 -60 min
lippo is zeker in top conditie

gr hub

Zoals eerder gepost laadt de Ultramet 16, als hij op 220V aangesloten is met 50W.
Gemiddelde laadstroom rond de 2.2A. Als je de accu 2/3 leegvliegt, duurt het dus inderdaad 1 1/2 uur voor je accu vol zit. Dit ligt niet aan je accu maar aan de lader.

Op 12V aangesloten kan de Ultramat 16 met 80W laden, gaat het al ietsje sneller.

Een stuk sneller gaat bijvoorbeeld de iCharger 106b, die kan met 250W laden. In de praktijk, op een 12V accu aangesloten is dit 220W, wat neer komt op een laadstroom rond de 9.5A bij 6 cellen.
$97.50 plus verzendkosten (als je ingelogd bent):
HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Als het iets rustiger mag, kun je de Turnigy Accucell-8 overwegen van 70$, die heeft een laadvermogen van 150W.

Groet,
Gerben

verwijderen

oud nieuws
hoe verwijder ik dit :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Berichten kunnen niet verwijderd worden, misschien heeft iemand anders iets aan deze discussie, het forum is er niet alleen voor jouw vragen.
Als je geen bericht geplaatst had, was het in vergetelheid gebleven.
Ik moet er niet aan denken dat ik mijn discussies moet/ga verwijderen :)

Back