6s EDF Setup voor Sniper. 2w-25 of 3w-25???

Tadango

Forum veteraan
Ik wil wat meer rendement in de sniper en heb nu een mega 16-15-2 op 3s4200. Het idee is om naar 6s2100 te gaan. Accu's mogen 33A continu aan en 50 piek en in nieuwe setup zou dus een 2w-25 zou eventueel kunnen...... maar ik ben bang dat ik dan mijn accu's sloop als een gek :) 20-25A continu vinden ze al niet erg leuk zonder koeling ;) (kan koeling maken........)

De 3w-25 zou een stuk minder stroom moeten trekken maar doet die nog wel genoeg? De 2w zou richting de 800-900W gaan en zolang de 3w boven de 500W zit vindt ik het eerst wel leuk. Kan altijd naar 7s-8s mocht het nodig zijn ;)

De vraag is dus: Wat zou die 3w-25 doen op 6s in een minifan 480?? Volgensmij is het vrij nieuw spul want ik kan er erg weinig over vinden....

Ik heb ook nog niet veel informatie kunnen vinden. Op de RC-Groups is dit draadje ontstaan over de nieuwe 2W-25.

Met de door jou genoemde accu's ga niet veel kunnen doen: 6S x 3.3 Volt x 33 Amp = 653 Watt. Deze nieuwe motoren zijn gemaakt voor veel meer vermogen.

groeten,
Bart

Hier zijn wat berekeningen over diverse motoren die jij bespreekt.
Let wel op, het zijn theoretische getallen. Maar het geeft wel een redelijk goede indruk.

De eerste berekening, is van de 2W die je nu hebt, met een 3S2P 4200mAh pakket. (ik heb namelijk het vermoeden dat je daar nu mee vliegt. En de 2P uit elkaar wilt halen, om 6S1P 2100mAh van te maken)

2wsi9.jpg

De volgende berekening is van de 2W-25 (de ingevoerde gegevens zijn van een mega 16/25/2)
Je ziet dat de stroom maximaal ergens rond de 41A ligt. Beetje erg hoog voor de lipo's die jij hebt. Maar dat geef je zelf ook aan.

16252hd1.jpg

De laatste zijn van de 3W-25 (de ingevoerde gegevens zijn van een mega 16/25/3)

16253zv5.jpg

Deze motor kan je vergeten. Je trekt maar 14A. En krijgt daar dus 303W voor terug. Nog minder dan de setup die je nu hebt.

Misschien heb je iets aan deze gegevens. Ze geven een indicatie. Je kan naar een andere motor overstappen die je zelf aangeeft. En misschien is de efficientie beter. Maar de totaal geziene prestaties (snelheid) gaan achteruit.

groetne Paul

@salamander: Bedankt!! Ik heb er nu een Mega 16-15-2 in (zie eerste topic regel ) maar die is inderdaad gelijk aan de 2W. Ik moet zeggen dat die eerste berekening perfect klopt met mijn metingen. Sterkernog... op 2% zijn ze indentiek! Rendement is nog hoger dan ik dacht ( ik dacht aan 70%) maar spanning, stroom en vermogen klopt precies (51.83A gemeten met 540W)

Ik wil de 3s2p pakketen niet uitelkaar halen maar heb ook dezelfde cellen voor een 6s1p setup ;) Ik kan ook een 5s1p setup maken en misschien is die 2w-25 dan wel een optie...... :) Met welk programma maak je die berekeningen?

Hier is de berekening voor de 2w-25 op 5S.
De stroom is dan nog zo'n 31.12A.
Aangezien je lipo's continu 33A kunnen geven (die piek van 50A moet je vergeten, dan ga je je lipo's slopen) Zit je dus wel bijna op je max wat je lipo kan. ALs je het doet, heb je dus hele goede koeling nodig.

op5sft9.jpg

Dit EDF programma staat gewoon op het internet.
Ga maar naar de volgende link, alle gegevens invoeren, en thada hij geeft je de uitslag

http://www.s4a.ch/eflight/fancalc.htm

groeten Paul

mmh, enorm lastige keus :) Op 5s is het inderdaad de motor die ik zoek maar minder energie aan boord en dus korter vliegen. Rendement gaat omhoog maar dat scheelt niet heel veel. De motor gaat van 80 naar 115g en kan het vermogen dus veel beter aan.

30A kunnen die cellen goed aan met een rustige gas knuppel. Ik vlieg ze in wel meer dingen waar je op 30A volgas zit.

Ik ga dan gewoon 2 packs HXT D9 2200mAh 5S 20-30C Lipo Pack kopen :) Die kunnen die 30A goed aan. Wil ik echt eens showen bv. bij pampa dan zet ik er wel 6s2100 :) Dan ook maar 2 min vliegen oid. Normaal op die 5s 2200 moet je leuk alledaags kunnen vliegen.....

er ligt nu een nieuwe minifan 480 in met een nieuwe 2w-25 :) Max stroom op 6s lipo is 45A en da's 835W. Accu's zakken dan tot 3.2V en de lipo begrenzing staat erg veilig dus dat moet wel lukken voor een testvlucht van 2-3 min ;)

Morgen even kijken of er nu wel wat snelheid in komt ;)

En? Al nieuws? :D Zo'n setup moet wel erg mooi gaan!

Kom je wel uit met je startgewicht bij die 6s accu, en wat kost zo'n 6s variant nou? En hoe plaats je hem in het model, als 2x 3s of iets dergelijks?

Tja, snelheid lijkt wel goed maar het viel me nog wat tegen ;) Knuppel op 1/3 gaat best al leuk nu. Vliegtijden zijn redelijk en de accu wordt lekker warm maar niet te heet. Extra koeling voorin helpt dan nog best denk ik.

6s1p 2100 TP als 2 x 3s1p pas voorin en met 15g lood komt het zwaartepunt dan goed uit.

Accu zakt snel in :( Dus rustig met gas omhoog, even gas dicht en dan duiken en volgas! Komt aardig rap voorbij.....

Accu kost 100 euro (+/-)

Zou ik gewoon doen ;) Die switching bec moet het qua vermogen perfect doen maar check wel met een rijkwijdte test of hij niet stoort, ook met draaiende motor.

Op 3s kan je best nog de lineaire bec gebruiken met die 3 kleine servo's. Op 4s ook wel maar hoger net niet ;) Ik heb een losse 2A bec erin zitten nu die ik op meer plekken gebruik. Bevalt goed en stoort 0,0.

Back