Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
11 een bolle lipo wat te doen?
Het hangt er van af hoe bol hij staat.
Als hij niet te bol is zou je hem onder toezicht kunnen laden en ontladen.
Vertrouw je het niet dan is er maar 1 mogelijkheid namelijk:
Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.
Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.
Lader op NiMH zetten. Afhankelijk van de lader (ik had laders die een instelbare ontlaadspanning hadden) kun je tot 0,9V ontladen. Of gewoon een 100Ohm weerstand (10 Watt) aansluiten en wachten. Duurt wel even.
Ik heb een metalen emmer buiten staan achter in de tuin plus minus 80m van huis.
Voordat ik ze daar ingooi , Sla ik de lipo kapot met een moker en laat hem
helemaal uitbranden en vervolgens in de emmer waar ook water inzit. Beetje omslachtig maar het werkt wel en je hebt ook een leuk fikkie haha. Kijk wel uit waar de wind naar toe staat.
Om Lipo's, chemisch, te vernietigen kan je ze in een emmer water gooien waar aan wat keukenzout is toegevoegd. Laat ze daar een dag/nacht liggen. Hierna kunnen ze gewoon in de afvalcontainer. Ze zijn dan onschadelijk.
Om Lipo's, chemisch, te vernietigen kan je ze in een emmer water gooien waar aan wat keukenzout is toegevoegd. Laat ze daar een dag/nacht liggen. Hierna kunnen ze gewoon in de afvalcontainer. Ze zijn dan onschadelijk.