6s Lipo beschadigd..Hoe te onladen?

Hoi allemaal

Ik heb een 6s lipo die beschadigd is. Deze wil ik ontladen om hem te kunnen weggooien.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Mijn lader ontlaad maar tot max 21 volt

Groet Daan

Lader op NiMH zetten. Afhankelijk van de lader (ik had laders die een instelbare ontlaadspanning hadden) kun je tot 0,9V ontladen. Of gewoon een 100Ohm weerstand (10 Watt) aansluiten en wachten. Duurt wel even.

Uit het "Wat is een lipo en hoe gebruik je die" draadje:

11 een bolle lipo wat te doen?
Het hangt er van af hoe bol hij staat.
Als hij niet te bol is zou je hem onder toezicht kunnen laden en ontladen.
Vertrouw je het niet dan is er maar 1 mogelijkheid namelijk:
Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.

Lader op NiMH zetten. Afhankelijk van de lader (ik had laders die een instelbare ontlaadspanning hadden) kun je tot 0,9V ontladen. Of gewoon een 100Ohm weerstand (10 Watt) aansluiten en wachten. Duurt wel even.

Thanx, dit is de goude tip. Mijn lader gaat zelfs tot 0.1 volt

@Markjuhh Die had ik idd ook gevonden alleen denk ik dat een fiets lampje uit elkaar ploft bij 21 volt.

Ik heb een metalen emmer buiten staan achter in de tuin plus minus 80m van huis.
Voordat ik ze daar ingooi , Sla ik de lipo kapot met een moker en laat hem
helemaal uitbranden en vervolgens in de emmer waar ook water inzit. Beetje omslachtig maar het werkt wel en je hebt ook een leuk fikkie haha. Kijk wel uit waar de wind naar toe staat.

Ik heb een metalen emmer buiten staan achter in de tuin plus minus 80m van huis.
Voordat ik ze daar ingooi , Sla ik de lipo kapot met een moker en laat hem
helemaal uitbranden en vervolgens in de emmer waar ook water inzit. Beetje omslachtig maar het werkt wel en je hebt ook een leuk fikkie haha. Kijk wel uit waar de wind naar toe staat.

Ja kan ook haha, vinden de buren leuk ;)

Lipo's ontmantelen.

Om Lipo's, chemisch, te vernietigen kan je ze in een emmer water gooien waar aan wat keukenzout is toegevoegd. Laat ze daar een dag/nacht liggen. Hierna kunnen ze gewoon in de afvalcontainer. Ze zijn dan onschadelijk.

Om Lipo's, chemisch, te vernietigen kan je ze in een emmer water gooien waar aan wat keukenzout is toegevoegd. Laat ze daar een dag/nacht liggen. Hierna kunnen ze gewoon in de afvalcontainer. Ze zijn dan onschadelijk.

Ja ga ik ook doen, maar wilde hem eerst ontladen en dat lukte niet. Nu dus wel

Thanx

Voor ze in het zoute water gaan moeten de cellen wel doorprikt zijn, om de lipo's te neutraliseren.

Step1: Ontladen met en lamp/wat anders.
Step2: Houten stok/tak (meter lang +-) met een spijker of iets dergelijks eraan. Touwtje aan de lipo binden om hem op te kunnen pakken. Zorgen dat je ALLE cellen doorprikt met de spijker, en de lipo in de zout-water emmer gooien.
Step3: Dag of 2 laten staan en done.

Tip om alle cellen te kunnen doorprikken; Na het ontladen, krimpkous eraf, zover mogelijk ontleden en de cellen zo ver mogelijk van elkaar af krijgen zodat je ze goed kan zien of ze doorprikt zijn.

Gz

Niet kapot slaan met een hamer. Niet doorprikken met een stok en een spijker. Waarom niet gelezen wat er al geschreven is. Dat is de veiligste manier. Veilig voor alles en iedereen.

Oooo, je WILT juist een fikkie? Je vindt het leuk om zo'n ding op te zien zwellen en dan met een flinke steekvlam open te barsten? Ik stiekem ook wel een beetje hoor. ;)
Prima ga je gang maar let wel op dat er geen ongelukken gebeuren. Die steekvlam kan van alles en nog wat in de fik zetten. Zorg dat er voldoende ruimte is en dat er geen brandbaar materiaal in de buurt ligt. Pas ook voor bijvoorbeeld droog afgemaaid gras. Door dat gras kan heel stiekem een klein vlammetje bijna onzichtbaar een heel eind "weglopen" om dan een eind verderop plotseling een droge struik in de fik te zetten. Hoe ik dat weet? Niet vragen! :evil:
Pas ook goed op voor je ogen. Je hebt er wel twee en met één kan je ook nog kijken maar toch........ :oops:

Nee geen gekheid, doe geen domme dingen waar je later heel veel spijt van kan hebben. Behandel die LiPo's met het nodige respect, niet alleen voor anderen maar zeker ook voor jezelf.

Stukje uit de FAQ (Belangrijk: Wat is een lipo en hoe gebruik je die.) Staat boven in dit subforum.

11 een bolle lipo wat te doen?
Het hangt er van af hoe bol hij staat.
Als hij niet te bol is zou je hem onder toezicht kunnen laden en ontladen.
Vertrouw je het niet dan is er maar 1 mogelijkheid namelijk:
Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een LiPo accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een LiPo op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.

- - - - -

Dus als jullie zeggen dat dit absoluut niet kan, dan hoort dit niet in een FAQ topic op dit board te staan. En ik zei nog op afstand doorprikken inplaats van met je handen erboven opensnijden...

Dat dat ontladen betreft.
Was dat niet juist een gevaar van lipo's? Als ze te ver ontladen geraken dat ze onstabiel worden? Kun je zo ook geen fikkie krijgen?

Wat dat opensnijden betreft, moet dat werkelijk?
Dat houdt inderdaad ook een gevaar in natuurlijk.

Ik heb deze methode niet verzonnen, hij komt van de LiPo fabrikanten zelf! Zij weten het beste hoe je dit het veiligste kunt doen want ze willen geen schadeclaims aan hun broek als er iets fout gaat.

Bij het geheel ontladen KAN er GEEN fik ontstaan. Dat gebeurt alleen als je een LiPo kort sluit waardoor er te veel stroom gaat lopen. Het kan ook gebeuren als je een LiPo te ver oplaad, dat is opladen tot een spanning hoger dan 4,235V.
Als je een LiPo te ver ontlaad gaat er inderdaad chemisch iets mis maar het resultaat daarvan is dat je de LiPo niet meer opnieuw kunt laden. Als het wel lukt is de capaciteit enorm veel minder geworden.

Je kan de LiPo geheel veilig open snijden als hij helemaal ontladen is. De chemie is door het ontladen veranderd waardoor er geen, of slechts heel weinig, spanning opgewekt wordt. Je maakt hem helemaal chemisch "dood" door hem een tijd in zout water te leggen. Dat zoute water moet dan wel in de LiPo kunnen komen vandaar dat je hem open moet snijden.

Dat is wat er gebeurd als je lipo's te ver ontlaad (bij normaal gebruik) en dus met een lampje zeker. Nu de volgende stappen en hij is onschadelijk.

Back