6v led op 7,2v?

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Ik heb dus 6volt 50ma ledjes, kan ik deze op 7,2 volt (6cellen - 2s lipo) laten lopen? Of krijg ik dan problemen als het pack net geladen is (en dus een hogere spanning heeft?)
groet,
eRik

Een vers geladen 2s lipo pakket is zelfs 8,4V.

Gewoon een volt regulator zoals een LM7806 er tussen zetten. Die maakt een nette constante spanning van 6V. Kan een stroom aan van 1 ampère, dus zou je 20 ledjes parallel aan 1 regulator kunnen voeden.

Ipv een dure 7806 een weerstandje van R=U/I=6/0,05=120 Ohm per LED van 0,05 euro.

ron van sommeren zei:
7806 heeft niet voldoende spanning voor zichzelf over om te kunnen werken (2.0 of 2.5Volt?).

Volgens de specs zelfs 3 Volt minimaal, of je moet een lowdrop kopen.....die nog duurder is.

BigBoat zei:
Ipv een dure 7806 een weerstandje van R=U/I=6/0,05=120 Ohm per LED van 0,05 euro.

je neemt hier 6volt. moet dit niet het voltage zijn dat je "te veel" hebt dus 1.2V?

Ik ben het niet eens met big boat, want we hebben een spanningsval van 2 volt bij 50ma, dus is R=E:i, dus 2:0.05=40 OHM dit is geen standaardwaarde, maar 39 OHM wel. Dit kleine verschil is niet merkbaar. Betekent wel dat IEDERE led een degelijke weerstand moet hebben.

Groetjes Hans.

Ledjes van 50 mA? Bestaan die? Lijkt me wel een beetje heel erg veel stroomopname voor een Led. Het zijn toevallig toch geen lampjes?

Als regel kan er door een Led een maximale stroom van zo'n 25 mA lopen en bereiken ze hun hoogste lichtopbrengst al bij zo'n 10 mA.

Qzoef,

Jje hebt dus bepaald dat de interne weerstand van de LED 40 Ohm is.....
Inderdaad, 2 Volt voor de LED, 50mA de stroom, dus interne weerstand van LED is U/I=2/0,05=40 Ohm.
Nu hebben we geen 2 Volt, maar 7,2 Volt (zie OP) wat dus een spanningsval over de voorschakelweerstand geeft van 5,2 Volt.
Ook door de voorschakelweerstand moet 50 mA gaan lopen.
Waaruit volgt - R=U/I=5,2/0,05=104 Ohm als voorschakelweerstand (voor iedere LED die gebruikt wordt)
Aangeizen we beter op een veilige waarde kunnen gaan zitten qua stroom voor de LED (meeste LED's branden al bij 20 mA, zal 120 Ohm beter zijn dan 100 Ohm.

We gaan nog even verder met deze discussie en er wordt een denkfout gemaakt. We hebben een spanningsbron van ongeveer 8 volt en we hebben led's van 6 volt, dat betekent dat we 2 volt moeten wegwerken in de vorm van een weerstand, dus zal er in de stoomkring bij 50 MA een weerstand moeten zitten van 39 OHM. Afgezien van wat Corien heeft geschreven over de stroomopname van een led, blijft mijn stelling overeind, wat is er mis mee?

Groetjes Hans.

eRik,
Kan je een typenummer van die LED's geven, of een bestelnummer bij Conrad of zo iets? Het probleem is namelijk dat ik me niet kan voorstellen dat een LED 6V nodig zou hebben. Ook die 50mA lijkt mij al behoorlijk veel. Zoals Crorrien al schreef is voor veruit de meeste LED's 25mA al ruim voldoende.
De LED's met de hoogste spanning die ik ken zijn witte LED's en die zijn ook nog maar 3V tot 3,5V. Ook voor deze LED's geldt dat de stroom niet veel meer is dan 20mA tot 25mA.
De spanning over de LED is dus van groot belang voor het uitrekenen van de juiste weerstands waarde. De discussie hierboven heeft dat al duidelijk gemaakt. Ga je uit van een te hoge LED spanning en een te hoge LED stroom dan krijg je een te lage weerstand. Daardoor krijg je een te hoge stroom door de LED's die vervolgens snel kapot zullen gaan.

Alleen de *super helle LED's* van Conrad gaan tot 4 Volt, alle andere ~2 Volt, uitschietertje naar 2,7 Volt voor de lowbudget types.
De *denkvout* is dat je niet de spanning over de LED moet nemen om de voorschakelweerstand te berekenen, maar de spanningsval over de voorschakelweerstand.
OP heeft spanning van 7,2 Volt......dus spanningsval over voorschakelweerstand is 7,2-2=5,2 Volt.
Zou inderdaad de LED 6 Volt zijn, dan is de spanningsval over de voorschakelweerstand 1,2 Volt.
Bij 1,2 Volt en een stroom van 50 mA (veel te veel zoals ik reeds ook al aangaf) geeft een voorschakelweerstand van R=U/i=1,2/0,05=24 Ohm (per LED)
Gaan we uit van 20 mA, dan is de voorschakelweerstand R=U/I=1,2/0,02=60 Ohm.
Helaas kan ik nog steeds met mijn berekeningen niet uitkomen op 40 Ohm.....

6V 0,05 A lijkt nogal erg veel op een achterlichtje uit een fiets :P
is misschien ook nog een mogenlijkheid :!:

@Zoef de Haas. Jou berekening had ik inderdaad ook bedacht. Hier ga ik dus ook van uit.

Maar is die weerstand nu te verwaarlozen of toch maar doen?

@Ernst Hierbij een omschrijving van de lampjes (want dat zijn het inderdaad ook volgens mij. Sorry voor de onduidelijkheid:

P1001_1-1643.jpg

Solid brass, complete with coloured 6V/50mA bulbs, for a true-scale lighting system on model boats. Cable length approx. 100 mm, Lamp casing 7 ø x 9.5 mm. Contains 4 lamp casings, lamp board 9 x 9 x 30 mm, 4 bulbs (2 x clear, 1 x red, 1 x green).
Robbe nummer: 1643

Groet,
Erik

Dat zegt die toch ook :roll:

Helemaal van Robbe, dus bedoeld voor modelbouw. Volgens mij is het de bedoeling deze lampjes rechtstreeks van de ontvanger accu te voeden ;)

Dat zijn inderdaat geen LED's maar gloeilampjes. Wanneer je die op een 7,2V accu aansluit zullen ze iets meer stroom gebruiken en wat feller branden. Ze zullen niet direct kapot gaan maar de levensduur wordt wel korter. Ik doe maar even een gok wat de tijden aangaat maar in plaats van eens in de 3 jaar de lampjes te moeten vervangen moet je ze dan eens in de twee jaar vervangen.

Ik heb dus 6volt 50ma ledjes, kan ik deze op 7,2 volt (6cellen - 2s lipo) laten lopen? Of krijg ik dan problemen als het pack net geladen is (en dus een hogere spanning heeft?)
groet,
eRik

:roll: maar antwoord is al gegeven ;)

Back