6Volt of 12Volt motor ?

• Topicstarter Topicstarter Jonny
  • Startdatum Startdatum
J

Jonny

Guest
Hallo.
Aangezien ik nieuw ben in deze hobby moet ik nog veel leren.
Het volgende, ik heb een Zwarte zee van Billing Boats en hierin zat een motor van Graupner de 500 SPEED 7,2 Volt.
Deze is heet gelopen (volgens adviseur maakt deze motor teveel toeren gezien de schroef (3 blads 5cm)) en nu heb ik het advies gekregen om er een 12 volt motor in te zetten omdat deze dan de helft van de toeren draait. (mijn accu is 6volt).
Nu mijn vraag:
Kan dit zonder problemen of andere gevolgen (stroomverbruik, levensduur accu of iets dergelijks) ?
Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.

Mvg Jonny.

Hallo.
Het volgende, ik heb een Zwarte zee van Billing Boats en hierin zat een motor van Graupner de 500 SPEED 7,2 Volt.
Deze is heet gelopen (volgens adviseur maakt deze motor teveel toeren gezien de schroef (3 blads 5cm)) en nu heb ik het advies gekregen om er een 12 volt motor in te zetten omdat deze dan de helft van de toeren draait. (mijn accu is 6volt).
Nu mijn vraag:
Kan dit zonder problemen of andere gevolgen (stroomverbruik, levensduur accu of iets dergelijks) ?

Mvg Jonny.

Ik denk als dat dan je vaartijd korter word
Als je akku half leeg is
Dan zal de 12 v motor waarschijnlijk niet meer draaien hoor
mvg
Frederik

hallo jony

ik heb zelf een speed 700 bb turbo 12 volt draaien op een 6volt loodaccu van 10 ampere in mijn NG-15 een kotter van 1.20meter en een schroef van 100mm dat draait zeer goed en kan er langer dan een uur zonder problemen op varen maar ik denk dat motoren zoals een speed 500 torque 7,2v zeer geschikt is voor jou zwarte zee;)

mv.gr ron

Deze is heet gelopen (volgens adviseur maakt deze motor teveel toeren gezien de schroef (3 blads 5cm))

Dat denk ik niet, eerder te weinig toeren en te zware belasting. Een motor moet toeren maken en als het toerental te laag is, dan wordt de boel heet en verbrand de motor.
Warmte is verlies van rendement en beter is het dan een vertraging toe te passen van meestal 1:3. Hierdoor wordt het koppel op de schroef groter en de belasing van de motor kleiner, dus meer rendement.

Groetjes Hans.

Bedankt voor de reacties.
Ik ben gister even bij vaargroep Ekenstein In Appingedam geweest en daar kreeg ik van meerdere mensen het advies om er een Graupner 720 BB Torque in te zetten deze heeft kan een voltage aan tussen 6 en 12 volt.

Jonny.

Hallo.
Nu mijn vraag:

Mvg Jonny.

Beste Jonny.
Een "speed"- motor is bedoeld om veel toeren te draaien bij weinig kracht.
Kijk maar naar de speciifcaties:
Speed 500 - 7.2V
Voltage: 3.6 - 8.4 V
toerental onbelast 17600 RPM
stroomopname onbelast 1.5A - belast max 9A
Lengte x diameter 50 x 35.8

Jouw model heeft een schroef met een doorsnede van 5 cm.
Er is een ouwe vuistregel binnen de modelbouw dat de diameter van je schroef nooit de diameter van je motor moet overschrijden. (als je er tenminste geen vertraging tussen hebt)

Als je de gegevens van de 720BB Torque eens ernaast legt, zie je dat deze motor veel beter geschikt is voor zo'n grote schroef.

Torque
Voltage: 6 - 13 V
Toerental: 4100
stroomopname onbelast 0.75A - belast 3 A
72 x 44.5 lengte x diameter

Een schroef met een doorsnede van 5 cm zal veel water verplaatsen.
Daarvoor is KRACHT nodig, geen hoog aantal omwentelingen.
Overigens: 50mm schroefdoorsnede voor een 720BB Torque is nog steeds 'krap an', maar als de spoed van de schroef niet al te groot is, kan het wel.

Vriendelijk bedankt voor de reactie`s.
De modelbouw zaak besteld de Graupner 720 Torque en een Robbe variant (die overigens ook nog eens de helft goedkoper is) het nummer van de Robbe motor weet ik niet maar als hij ze binnen heeft kan ik de keuze gaan maken ?

Mvg Jonny.

Back