7.2v accu pack op ontvanger

• Topicstarter Topicstarter Jelle-
  • Startdatum Startdatum
J

Jelle-

Guest
Ik heb een brandstof auto met een ontvager die nu gevoed wordt door 5 aa baterijen, kan ik ipv deze batterijen een accu pack gebruiken die normaal gesproken in electro auto's gaat, het is een 7,2v 1700mAh accu pack van sanjo, de vraag is dus of ik deze gewoon kan gebruiken voor me ontvanger, met evt wat weerstandjes ofzo.

Dat wil ik om dat zo'n accu langer mee gaat en ik hem sneller kan laden met me deltapeak lader.

Lijkt me niet verstandig. Ontvangers en servo's mogen max. 6 Volt hebben.

Met weerstandjes de boel aanpassen lijkt makkelijker dan het is, maar vergeet niet dat je spanningsbron niet stabiel is en na verloop van tijd ook inzakt. Je zou, als je het goed zou willen doen, de boel steeds moeten bijregelen...

Wat eventueel wel zou kunnen, is een 6 Volt limiter er tussen zetten...

Mari zei:
Lijkt me niet verstandig. Ontvangers en servo's mogen max. 6 Volt hebben.

Met weerstandjes de boel aanpassen lijkt makkelijker dan het is, maar vergeet niet dat je spanningsbron niet stabiel is en na verloop van tijd ook inzakt. Je zou, als je het goed zou willen doen, de boel steeds moeten bijregelen...

Wat eventueel wel zou kunnen, is een 6 Volt limiter er tussen zetten...

Oke kan dus max 6V hebben, dan kan ik natuurlijk ook gewoon een cell uit dat accupack halen..

Bedankt iig

Niet doen Jelle. Hou het nu maar bij niet meer dan 4 cellen voor de ontvanger en de servo's. Oké, ik weet het er zijn heel veel mensen die 5 cellen gebruiken maar vraag het maar eens na bij de service dienst hoeveel servo's binnen komen met een verbrande motor. 99% van die servo's werden gebruikt met een ontvangeraccu van 5 cellen. De servo's worden ietsje sneller en ook iets sterker maar gaan dus ook zeer veel sneller kapot. Voordat er nu mensen gaan schrijven dat zij al jaren met 6V werken zonder dat het hen servo's heeft gekost zeg ik gelukkig voor jullie maar dat komt nog wel. Vrijwel alle servo's worden gemaakt om met spanningen tussen de 4V en 6V gebruikt te worden. Dat is dus normaal gesproken 4 cellen, nominaal is dat 4,8V maar een geheel volle accu is ongeveer 5,5V.
Er bestaan wel servo's die met een hogere spanning kunnen en mogen werken. Die moet je meestal speciaal bestellen want niet veel winkeliers hebben deze standaard op voorraad. Als je deze servo's nodig hebt let dan wel op dat ze echt tot meer dan 6V gebruikt mogen worden. Probeer achter de echte fabrieksspecificaties te komen en niet datgene wat de verkopers op de verpaking (laten) zetten. Yamara bijvoorbeeld maakt zelf geen servo's maar koopt die bij een fabrikant ergens in het verre oosten. Zij zijn dus feitelijk alleen maar de verkopers. Als de fabrikant zegt dat hun servo's tot maximaal 6V gebruikt mogen worden dan zouden de verkoopmaatschappijen kunnen zeggen dat ze met een accu van 5 cellen gebruikt kunnen worden. Ze vergeten dan dat een net geladen accu van 5 cellen tot bijna 7V (6,8V) af kan geven.
De moderne digitale servo's kunnen zelfs helemaal niet tegen hogere spanningen dan maximaal 6V en gaan bijna gegarandeerd in heel korte tijd kapot als je ze met 5 cellen accu's gebruikt. Een spanningsregelaar gebruiken om de spanning tot 5V omlaag te brengen kan heel goed maar is erg verspillend. Je gaat een zwaardere accu meenemen en een extra regelaar om de hogere spanning omlaag te brenegen. Daar komt bij dat de extra spanning als warmte afgevoerd wordt door de regelaar zodal je de spanningsregelaar moet koelen om te voorkomen dat hij verbrandt.
Alles bij elkaar dus extra gewicht en koelings problemen die je allemaal voorkomt door een ontvangeracuu te gebruiken van niet meer dan 4 cellen.

Ernst Grundmann zei:
Voordat er nu mensen gaan schrijven dat zij al jaren met 6V werken zonder dat het hen servo's heeft gekost zeg ik gelukkig voor jullie maar dat komt nog wel.

In de BigScale wereld is het heel normaal dat er accupacks met 5 cellen gebruikt worden... misschien sneuvelt een servo iets eerder, maar als het inderdaad zo'n groot probleem zou zijn als je omschrijft zou men dan nog langer die accupacks gebruiken?

Ik denk dat bij BigScales de meest servo's sneuvel doordat er zulke grote krachten op komen en we ze soms omgewenst overbelasten...

Vandaar dus ook mijn reply om op zijn minst een limiter te gebruiken als je geen andere accupacks wilt gebruiken!

Veel van die auto ontvangers zijn zogenaamde BEC ontvangers, vroeger met de mechanische regelaars had je ook een accuaansluiting die direct uit de tamiya accu werd gevoed.

Het is dus afhankelijk van de soort ontvanger of het wel of niet kan.

Met een standaard (vaak meer dan 2 kanaal) ontvanger kan het zeker niet. De meeste Auto zender zijn wel voorzien van een BEC ontvanger.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Veel van die auto ontvangers zijn zogenaamde BEC ontvangers, vroeger met de mechanische regelaars had je ook een accuaansluiting die direct uit de tamiya accu werd gevoed.

Het is dus afhankelijk van de soort ontvanger of het wel of niet kan.

Met een standaard (vaak meer dan 2 kanaal) ontvanger kan het zeker niet. De meeste Auto zender zijn wel voorzien van een BEC ontvanger.

gr Remco

Zeer correct, echter pas hier mee op! Indien deze ontvanger de stroom moet leveren van de grote servo in een Big Sale... deze servo's trekken soms meer dan 2 ampère. Dan moet dat arme kleine ontvangertje van 7 naar 5 volt, keer 2 ampère is zo'n 4 watt aan energie verbranden. Als die dat kan, dan wordt ie wel erg warm. Maar waarschijnlijk geeft ie de geest !

Groetjes A.

In de BigScale wereld worden de servo's vaak rechtstreeks gevoed vanaf de accupack, niet via het BEC-systeem van de ontvanger...

Mari zei:
Ik denk dat bij BigScales de meest servo's sneuvel doordat er zulke grote krachten op komen en we ze soms omgewenst overbelasten...
Mari zei:
In de BigScale wereld worden de servo's vaak rechtstreeks gevoed vanaf de accupack, niet via het BEC-systeem van de ontvanger...
Ik ken de Big Scale auto's niet maar ik kan me voorstellen dat vooral de stuurservo flink op z'n huid krijgt. Dat moet dus een sterke servo zijn, zowel elektrisch als mechanisch. Om dan elektrisch nog iets sterker te zijn gaat men vaak 5 cellen (6V) gebruiken. Daardoor zal te elektromotor in de servo nog meer te verduren krijgen en bij een relatief kleine overbelasting al door kunnen branden.
Als je de servo rechtstreeks uit de motoraccu (6 cellen 7,2V begrijp ik) wordt de kans hierop alleen maar nog groter. "Corrien" van de service dienst heeft hier op het forum al geschreven dat hij heel veel kapotte servo's uit de auto wereld binnen krijgt. Veruit de meerderheid van die servo's hebben een doorgebrande motor omdat hij te veel voor de kiezen kreeg. Om meer kracht en sneller te zijn worden die servo's op een te hoge spanning aangesloten met de reeds genoemde gevolgen. Kennelijk hebben die mensen het er voor over om regelmatig de servo te laten repareren of een nieuwe te kopen. Net als dat ze het er voor over hebben om regelmatig hun accu's te vervangen omdat ze vrij snel "op" zijn doordat ze te snel geladen worden en meestal ook te snel ontladen worden. Dat laatste is een andere discussie die ook al ruim voldoende aan de orde is gekomen op dit forum. Ik ga er hier dus niet verder op in.

toch geven heeeeel veel fabrikanten ook spec's op bij 6V. Als de servo daardoor kapot zou gaan zou dan vreemd zijn. Hij zal op 6V alleen sneller stuk gaan dan 4.8V, goh hij is ook veel sterker :) Is met een vliegtuig motor net zo. Speed 400 7.2V op 7 cellen is leuk, op 8 cellen veel sterker maar de levensduur is ook minder... het is maar net wat je wilt ;) Mijn 1:8 draait ook op 5 cellen en er zijn nu totaal 2 servo's gesloopt..... maar of dat anders niet zo zou zijn ;)

Ik heb nu de 5cellen gesoldeerd en aangesloten, gaat allemaal nog goed en blijven een stuk langer vol(oude waren 5 aa van 900mAh heb nu 1700mAh), het is trouwens een HPI Savage en daar kan ik best wat meer kracht gebruiken op de stuur server, ik moet alleen op passen dat ik niet stuur als hij stil staat, daar heeft de servo nogal wat moeite mee en kan dus snel door branden.

Maar voor de rest werkt het tot nu toe goed, en ik heb idd een BEC ontvanger.

daarom is het belangrijk een servo saver op te zetten die bij een hogere belasting dan de servo aan kan doorslaat. Als deze veeelte laat doorslaat dan wordt de servo te lang overbelast en brandt deze snel door.

Ernst in de bigscale worden gelijk op de accu aangesloten maar dit is gewoon een 5 Cellig pack. Maar je ziet tegen woordig ook steeds meer mensen een limiter gebruiken die de spanning van de 5 cellig pack netjes op 6V houd. Zo heb je dus geen last van te veel spanning zeker niet als een accu net geladen is.

Voorheen zijn er toch bij zeer veel mensen in de bigscale wereld veel stuurservo's en remservo's uitgefikt omdat ze zijn gaan rijden met de nieuwere NiMh cellen die geladen met de snellader vaak een veel te hoge spanning geven en dan vinden ze dan niet leuk. Dan is je servo idd binnen 10 minuten kapot. Maar met de limiter er tussen van Robbe heb de meeste er geen last meer van en je heb toch sterke servo's met waarschijnlijk wel een iets kortere levens duur waarschijnlijk.

Tadango zei:
daarom is het belangrijk een servo saver op te zetten die bij een hogere belasting dan de servo aan kan doorslaat. Als deze veeelte laat doorslaat dan wordt de servo te lang overbelast en brandt deze snel door.
Ik heb een savage SS, weet iemand waar ik een goeie servo saver voor die auto kan bestellen ?

Back