7 cellen aaa eerst 650 mah nu maar 200 mah???

Ik heb nog maar een paar weken 2 accupakketten van
ieders 7 cellen 650 mah. Deze gebruik ik voor mijn
elektroheli. Gisteren alles opgeladen....alles netjes vol.
Gisteren wil ik 1 van de pakketten opladen en gaat er nog
maar 200 mah in.
Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn????

ik neem aan dat het NiMH (AAA) cellen zijn ......
één celletje defect of uit de pas .....
Als je een "goede" universeelmeter hebt (€ 4,99 bij de bouwmarkt) kan je het één en ander wel nameten ....

Uit de pas is met wat geduld en met de hulp van een "echte" lader wel weer in orde te kijgen ...

Uit het draadje hoe maak ik een goede vliegaccu uit NiMH cellen?
Niek zei:
Bij een bestaand in gebruik zijnd pakket gaan na een tijdje gaan de cellen toch weer enigzins uit de pas lopen. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de druppellading na snelladen, cellen die dan nog iets erbij kunnen hebben worden daardoor iets voller dan iets zwakkere broeders.
Dit kan bijv gebeuren door met 0,1 C 14 uur te laden...

Om ze weer terug in het peleton te duwen moet je eigenlijk het pakket weer uit elkaar trekken en alweer parallel solderen, maar dit is veeel te veel werk..

Ander oplossing, aan de meetpennen van een digitale multimeter met krokodilbekjes 2 van die flinke bord spelden klemmen met scherpe metalen punt. Over de klemmen van de multimeter een [beton] weerstand van 1 a 1,5 ohm, zodat als je 1 cel meet, er een stroom loopt van ca 2 a 3 C. (dit kun je dus ook even controleren met diezelfde DVM op stroommeting, cel en weerstand dan in serie(!))

Dan cel voor cel het pakket langs meten door met de prikkers door de isolatie heen te prikken. Stel dat de meeste cellen [eerst even onbelast gemeten zonder weerstand!] 1,2 a 1,3 V zijn, alle cellen belast door de weerstand ontladen (prikkers vasthouden) tot ca 1,1 V of 1V. Dit een paar keer het pakket rond herhalen (de zwakker geladen cellen zo nodig gaan overslaan) totdat alle cellen op dezelfde vlotte manier door de 1,1V zakken.

Dan met het auto programma op sensitive of NiMh het pakket 1 of 2 x cyclen. Je zult zien dat dit weer wat enthousiaster gaat met een hogere stroom.

Hiermee heb je onder belasting het pakket weer goed gematched, wat je de 1e vluchten zeer zeker gaat merken omdat de lading consistenter aanwezig is, en het pakket wat leger getrokken kan worden.

Vragen hierover? Vooral stellen.

Hoe kan dit dan ineens zo erg zakken.
Bij het laden geeft de schulze 430-d aan dat hij
6 cellen aan het laden is terwijl het er 7 zijn.
Volgens de handleiding maakt dit niks uit.
Nu heb ik een paar keer geprobeerd en nu gaat de accu
wel bijna vol?????

Raar maar waar

Als de lader "denkt" dat het maar 6 cellen zijn lijkt het er dus op dat er één cel bij is die niet helemaal meer mee doet. Daardoor zou het programma in de lader in de war kunnen raken en te vroeg stoppen met laden.
Na een paar keer laden en ontladen is die ene cel weer (een beetje?) mee gaan doen en lijkt alles weer normaal. Het is mogelijk dat die cel nu weer normaal werk dus dan is er niets aan de hand. Helaas is het ook goed mogelijk dat je een accu hebt met één rotte cel.
Als het een nieuwe accu is kan je er nog wel een nieuwe cel in zetten maar is de accu al wat vaker geladen en ontladen (>10 keer) dan kan je dat beter niet doen. Een nieuwe cel zal dan te veel van de rest kunnen verschillen en dan kan je daar weer problemen mee krijgen.
Hoe kan dat gebeuren? Tsja, waarom zijn de bananen krom?(*) Ik weet het niet, het kan dat weet ik wel en daarom gebeurt zo iets ook, helaas voor een ieder die dat overkomt.
Hou die accu goed in de gaten en als hij toch weer in de fout gaat doe hem dan weg en koop een nieuwe. Het is misschien wel zonde van het geld maar een nieuwe heli moeten kopen is duurder.

(*) Anders past hij niet in de schil.

Volgens mij komt het gewoon door de kwaliteit .... vooral de "goedkope" Chinese NiMH cellen hebben nogal grote verschillen in inwendige weerstand onderling .... dus als die in één pack zitten .....

Back