7 cilinder 120 cc radiaal motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 nov 2017.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De meest goedkope oplossing die ik nu kan bedenken is een "normale" verdeler te maken en die achterop de motor te bevestigen.
    Dat normaal kan natuurlijk ook elektronisch zijn, maar wel met 7 sensoren en één 6 of 12 volt bobine.
    Een CDI zal (veel) duurder uitvallen omdat er ook een hoogspanning van 400 Volt nodig is en 7 HV-bobines.

    Vergeet niet dat als je op Ebay koopt dat er boven de 22 euro nog BTW en invoerrechten bij komen.

    Dat glowplug schema kan je ook gebruiken om 7 IGBT's aan te sturen die de bobine ontseekt.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voordeel van UK is dat je het zonder douane kosten en straf krijgt.
    Uit de usa komt er vast nog wel wat bij.
     
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee hoor,ik heb er al 3 en die waren 25 dollar per stuk,nog 4 erbij is 100 dollar.Ik laat toch niet alles tegelijk lopen,ik verwissel zelfs de 1/4x 32 bougietjes,cheap ass die ik ben.
    Wel omslachtiger,dat dan weer wel.
     
  4. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb na over de 500 purchases van ebay nog nooit iets van invoer rechten betaald.
     
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Kijk,daar heb ik wat aan,ik heb al zoveel in elkaar geprutst,lijkt me een uitdaging om daar eens naar te gaan kijken.
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  7. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Even een oud schema erbij gepakt, maar zo zou het er ongeveer uit moeten gaan zien.

    HV12Volt-a.jpg
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Kan je niets doen met een hei verdeler van een 6 of 8 cilinder ?
    Ik pak een hei van een V8 maak een nieuw vlindertje met 7 vleugeltjes ipv 8 en een nieuwe verdelerkap .
    maar ben nu eerst heel erg druk met ombouw van de draaibank, Komt een elektronische leidspindel op bijde assen.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    hier heb ik mijn ontsteking van gemaakt:


    als je een verdeler er op zet dan kan dit met een minimaal aantal componenten werken.
     
  10. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Het gaat niet om de elektronica die de te ontsteken cilinder aanwijst, maar hoe je de hoogspanning verdeelt over 7 cilinders.
    Bij een één (of 2) cilinder is dat geen enkel probleem, je gebruikt één bobine maar 7 cilinders is een ander verhaal.
    De oplossing met de Arduino is een heel goede, maar ook hier je blijft zitten met de hoogspanning tussen de 8000 a 12000 Volt.
    A - de hoogspanning moet voor 4T om en om per rotatie kunnen ontsteken.(inlaatslag - uitlaatslag)[1]
    B - hoe verdeel je de hoogspanning zonder gebruik te maken van één grote bobine.
    C - hoe weet de elektronica welke cilinder moet ontsteken, er is dus een aanwijzing nodig voor de eerste cilinder.

    [1] bij 2T ontsteekt de ontsteking elke slag - bij 4T, 1 slag wel en 1 slag niet.
     
  11. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Interessant dit..
    Bij de rcexl is dit dus de reverse polarity magneet die dit aangeeft.
    Deze input zou je eventueel ook kunnen gebruiken bij een arduino code

    stof om in te duiken,bedankt voor de suggesties tot nu toe,zeer leerzaam.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan... hoeft niet. Bij automotoren met een mechanische verdelerkap is dit zo, maar alle andere electronische ontstekingen die ik ken, inclusief motorfietsen en ander "groot geschut" neemt men de moeite niet, en vonkt de boel gewoon iedere omwenteling. Die loze vonk gebeurt toch aan het eind van de uitlaatslag, en dan is er alleen maar (een heel klein beetje) verbrand gas in die cylinder. Daar gebeurt verder niks mee.
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dat klopt helemaal met 2T en 4T, maar de hoogspanning moet het wel aan kunnen vandaar de verdeling ontsteken / niet ontsteken.
    Hoewel je bij een normale 2T motor nog met de dwelltime zit van de bobine, niet iedere bobine mag/kan constant op 12 Volt aangesloten worden.
    De dwelltime is de verzadiging van de bobine spoel en die moet A - voldoende zijn voor de volgende vonk B - niet overschreden worden.

    Bij zwaar geschut ga ik even van een 7 cilinder uit en bij 4000 toeren is dat 7x 4000 ontladingen per minuut = 28000 ontladingen in 60 sec of te wel zo'n 470 ontladingen per seconden.
    Gemiddeld heb je ongeveer 40 mJ (bij 8000V) nodig bij een modelmotor per ontsteking en dat 7x = 280 mJ, maar dat is te krap als je toeren gaat maken.
    De condensatoren in de HV moeten op spanning gehouden worden en dus razend snel geladen en dat is vermogen uit de HV-trafo.
    Nu is dat mJ een probleem, maar hoe meer pulsjes (ontstekingen) je nodig hebt des te groter wordt de HV (6 of 12V > 400V)
    In één van mijn vorige foto's kan je het verschil zien van een 1 cilinder spoeltje (50cc) en een 2 cilinder spoeltje voor een 2 cilinder (2x) 50cc motor.

    Volvo(cars) heeft de oplossing, daar zit de ontsteekspoel (12V > 8000V) in de bougie kap en heeft geen HV, dus de tussen stap vervalt en de accu heeft voldoende vermogen om telkens de ontsteking te verzorgen.
    https://nl.aliexpress.com/item/Bran...-for-Volvo-S60-S80-XC70-XC90/32808177418.html
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
  14. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb nog eens goed naar de code en het schema van de glowplug gekeken, maar er klopt iets niet.
    Er is geen sensor te bekennen die zegt cilinder 1 enz ontsteken of die detecteert wat cilinder 1 is.
    Het geheel werkt op het gasservo signaal, dus het programma moet wel aangepast worden en niet alleen van 10 naar 7 cilinder.

    Link naar 7 cilinder ontsteking
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik niet beter zou weten, dan zou ik zeggen dat je het hier over een on-board gloei-automaat hebt, want anders zou ik niet weten waar de verbinding met de gasservo voor nodig is, en waarom het ding geen krukstand-detectie heeft.... Dat zijn typisch eigenschappen van onboard glow, niet van electronische ontsteking....
     
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Inderdaad, hij stuurt alleen in het ritme van de gasservo alle uitgangen gelijktijdig aan, er zit geen shift register in.
    Er is dus geen detectie die de counter reset en geen detectie die zegt cilinder 1 enz.
    Ik ben geen programmeur, maar kan wel code lezen en deze code is niet geschikt voor om een 7 cilinder 4T aan te sturen met bougies.

    De code zou er ongeveer zo uit moeten zien:
    Sensor 1 reset counter en stuur ontsteek puls cilinder 1.
    Sensor 2 count up naar volgende poort voor ontsteek puls cilinder 2
    Sensor 2 count up naar volgende poort voor ontsteek puls cilinder 3
    Enz tot 7 en daarna
    Sensor 1 reset counter en ontsteek cilinder 1.

    Met een PLC zou me dat wel lukken, maar ik heb totaal geen verstand van C(+) oid.
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Maar wat als er ergens iets niet helemaal goed gaat en de teller slaat één puls over of telt één puls te veel? Dan klopt de ontsteekvolgorde niet meer. Dat kan volgens mij vreemde effecten hebben met in het ergste geval schade aan de motor. Een volledig elektronische ontsteking blijft een lastig probleem lijkt me. :confused:
     
  18. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Nee, sensor 1 reset altijd bij cilinder 1 en de counter start opnieuw.
    Sensor 2 geeft 6x een countup puls totdat sensor 1 de counter weer reset en een puls geeft naar cilinder 1.
    ALS het mis zou gaan kan dat hooguit 1 omwenteling zijn want daarna wordt de counter weer gereset naar cilinder 1 door sensor 1.

    Wanneer je elektronica niet vertrouwd dan moet je naar de ouderwetse verdelerkap terug.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet ondertussen echt niet meer waar jullie het over hebben... Een gasservo die de ontsteking aanstuurt????
    Als je deze link de plaatjes goed bekijkt, dan zie je op de behuizing van deze ontsteking een symbooltje staan van een ring met 8 magneetjes: 7 stuks voor de ontstekingen, en tussen 7 en 1 een omgepoold magneetje, wat de processor vertelt dat hij weer overnieuw moet beginnen te tellen vanaf 1....
     
  20. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Het gaat even over die Arduino glowplug.
    Die Arduino schakeling reageert op de pulsen van de gasservo.
    Bij een puls gaan alle 7 (of 10) uitgangen even hoog worden en sturen de gloeipluggen allemaal gelijktijdig aan.

    De RCexl uit de link is heel anders, die werkt inderdaad met twee sensortjes of één sensor en omgepoold magneetje.
    Dat extra sensortje of omgepoold magneetje start de RCexl opnieuw zodat je ook een ontsteekpuls krijgt op de plaats waar je wilt.
    Je zou dat ook kunnen maken met een Arduino, maar niet met de glowplugmodulator welke hier aangehaald werd.

    Ik gaf die link alleen maar omdat die zo'n 100 euro goedkoper is.
     

Deel Deze Pagina