7 Jaar Modelbouwforum=7 Euro korting

• Topicstarter Topicstarter kwiklink
  • Startdatum Startdatum
K

kwiklink

Guest
Aangezien het modelbouwforum 7 jaar bestaat, wij feliciteren die mensen achter de schermen, bieden wij forumleden 7 euro korting op een abonnement op Modelbouw aktueel.

http://www.modelbouw-aktueel.nl/forum.htm

Wie leest blijft slim.

Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
als ik heel eerlijk mag zijn vind ik de modelbouw aktueel teveel reclames bevatten en te weinig informatie die er echt toe doet.

dat is mijn mening sinds de laatste paar jaar over dit blad.

als ik heel eerlijk mag zijn vind ik de modelbouw aktueel teveel reclames bevatten en te weinig informatie die er echt toe doet.

dat is mijn mening sinds de laatste paar jaar over dit blad.

Precies, dat is mijn mening ook. Jammer dat er eigenlijk geen echt goed modelbouw blad in het Nederlands is.

Begrijp wel dat er zonder die advertenties helemaal geen blad mogelijk is maar de rest van de inhoud van het blad is nu ook niet echt goed te noemen. Vindt het ook een hoop geld voor een blad van dergelijke kwaliteit. helaas....

Let wel, dit is mijn mening. Mogelijk dat anderen daar anders over denken :mrgreen:

Als je nu eens zegt wát je er niet goed aan vindt...
Misschien hebben we daar wat aan.

En een teveel aan advertenties?
't Is óf het één óf het ander:
Veel advertenties = lage abonnementskosten
Weinig advertenties = hoge abonnementskosten.

Kies maar...

Als je nu eens zegt wát je er niet goed aan vindt...
Misschien hebben we daar wat aan.

En een teveel aan advertenties?
't Is óf het één óf het ander:
Veel advertenties = lage abonnementskosten
Weinig advertenties = hoge abonnementskosten.

Kies maar...

Denk dat het meer gespitst moet zijn op modelbouw in plaats van advertenties. Zelfs de 'bouwverslagen' zijn advertenties. Advertenties zijn nodig, dat begrjipt een ieder wel. maar krijg nu meer de indruk met een advertentieblad te maken te hebben dan met een modelbouwblad. Op zich niet zo heel erg maar modelbouw komt nu op de 2e plaats is mijn gevoel.

Bouwtips, meer ervaringen van modelbouwers en hun verhaal., info van clubs, verslagen van (vlieg) shows, ontwerpwedstrijden, Tips en trucs over hoe je je zender goed kan instellen, technische info over hoe de elektronica werkt en info over (verbrandings)motoren, bouwverslagen (en niet een of andere arf maar een echte houtbouw boot/vliegtuig) ,verslagen van wedstrijden, enz.enz.

Men zou bijvoorbeeld een serie kunnen maken over een modelbouwer die stap voor stap laat zien hoe hij iets maakt. Zoiets als de afdeling bouwverslagen op dit forum.

Of bijvoorbeeld een verhaal zoals op dit forum van iemand die in China aan model(vlieg)sport doet.

Of de geschiedenis van modelbouw in Nederland

Kortom: Ideen genoeg. Kan me ook voorstellen dat het niet mee zal vallen om zoveel jaren achtereen steeds iets interessants te kunnen bieden maar met een beetje fantasie is er een heel leuk blad te maken denk ik zo...

Ik ben overigens geen lid van het blad. Kocht hem zo af en toe los bij de boekhandel maar de laatste tijd kijk ik het blad snel even in en koop het dan niet omdat de inhoud me erg tegenvalt. Nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening. Er zullen ongetwijfelt veel mensen wel plezier hebben aan het blad.

EDIT: Nog een idee... Nodig lezers uit een stukje te schrijven over hun hobby...

Laatst bewerkt:
e.e.a. was kennelijk toegestaan door Robert, dus dit topic is weer open. Ik heb de link uit de startpost gecorrigeerd volgens opgave door 'kwiklink' en alle berichten over die link verwijderd.

Mooi Hezik.. kan ik meteen even mijn excuses maken hier in dit topic....

Het was zeker niet mijn bedoeling om mensen te beledigen met mijn commentaar op het maandblad. Ik weet dat ze hun uiterste best doen om iedere keer weer een mooi en goed blad in elkaar te zetten. Mijn mening is gebasseerd op het feit dat modelbouwaktueel niet het blad is wat mij aanspreekt. Ik weet zeker dat er veel mensen het hiermee oneens zullen zijn en wel met veel plezier het blad lezen.

M.v.g
Theo

modelbouw aktueel

Denk dat het meer gespitst moet zijn op modelbouw in plaats van advertenties. Zelfs de 'bouwverslagen' zijn advertenties. Advertenties zijn nodig, dat begrjipt een ieder wel. maar krijg nu meer de indruk met een advertentieblad te maken te hebben dan met een modelbouwblad. Op zich niet zo heel erg maar modelbouw komt nu op de 2e plaats is mijn gevoel.
Bouwverslagen zijn geen advertenties maar de ervaringen die bouwers opdoen tijdens het bouwen van hun model. Omdat veel, vooral vliegtuigeen en auto's, vrijwel kant en klaar zijn kun je weinig tips meer geven over het bouwen. het is immers al gedaan.
Bouwtips, meer ervaringen van modelbouwers en hun verhaal., info van clubs, verslagen van (vlieg) shows, ontwerpwedstrijden, Tips en trucs over hoe je je zender goed kan instellen, technische info over hoe de elektronica werkt en info over (verbrandings)motoren, bouwverslagen (en niet een of andere arf maar een echte houtbouw boot/vliegtuig) ,verslagen van wedstrijden, enz.enz.
Al 22 jaar doen we dit. Tips trucs afstellen. Techotalk. Lezers bouwen. Reportages over shows e.d. en ga zo maar door.
Men zou bijvoorbeeld een serie kunnen maken over een modelbouwer die stap voor stap laat zien hoe hij iets maakt. Zoiets als de afdeling bouwverslagen op dit forum.
Ook al gedaan aan de hand van een Charter van Robbe

Of bijvoorbeeld een verhaal zoals op dit forum van iemand die in China aan model(vlieg)sport doet.

Of de geschiedenis van modelbouw in Nederland
Vind je terug in de serie van JJ Melchior.

Kortom: Ideen genoeg. Kan me ook voorstellen dat het niet mee zal vallen om zoveel jaren achtereen steeds iets interessants te kunnen bieden maar met een beetje fantasie is er een heel leuk blad te maken denk ik zo...

Gelukkig krijgen we beduidend meer positieve reacties van onze abonnees dan kritiek.

Ik ben overigens geen lid van het blad. Kocht hem zo af en toe los bij de boekhandel maar de laatste tijd kijk ik het blad snel even in en koop het dan niet omdat de inhoud me erg tegenvalt. Nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening. Er zullen ongetwijfelt veel mensen wel plezier hebben aan het blad.

Die zijn er zeker, zie boven. Als af en toe los koper mis je natuurlijk wel veel waar je nu kritiek op hebt. Toch gaan jullie opmerkingen mee in het overleg. Misschien is het een idee om oude artikelen van zo'n 10-15 jaar geleden te herhalen? Over afstellen van een brandstofmotor, hoe werkt een gloeiplug, dat soort dingen.

Dank voor jullie reacties.
Frans

Hey Frans,

Ik ben even zo brutaal geweest even de quote-structuur in je bericht aan tepassen, zodat het veel beter leesbaar is :)

ik = een min of meer tevreden lezer van de MBA :)

min of meer omdat het blad niet specifiek over vliegen gaat, er dus meer mbt. vliegen in zou mogen, en ik niet alle technische artikelen even goed vind, maar dat is heel persoonlijk voor mij, de MBA is wel degelijk wat het beloofd te zijn wat mij betreft.

Mooi Hezik.. kan ik meteen even mijn excuses maken hier in dit topic....

Het was zeker niet mijn bedoeling om mensen te beledigen met mijn commentaar op het maandblad. Ik weet dat ze hun uiterste best doen om iedere keer weer een mooi en goed blad in elkaar te zetten. Mijn mening is gebasseerd op het feit dat modelbouwaktueel niet het blad is wat mij aanspreekt. Ik weet zeker dat er veel mensen het hiermee oneens zullen zijn en wel met veel plezier het blad lezen.

M.v.g
Theo

Klasse, Theo!

Ik heb geen abbonement, maar ik leen ze gewoon bij de bibliotheek. Deze zijn dan al wel wat ouder maar ik vind het nog steeds interesant. De reclame vindt ik niet zo erg, soms kijk ik naar ik advertenties an dan zoek ik eens die site op ofzo.... Het is idd niet zo goedkoopt, maar je krijgt wel mooi 100 pagina's met modelbouw elke keer(soms wat meer en soms wat minder)

Ik ben tevreden over mba

mvg Bram

Ik heb nooit een abonnement gehad, wel (vroeger) altijd het blad in de winkel gekocht.
Sinds ik internet heb koop ik geen bladen meer in de winkel, alle informatie die in de bladen staan zijn te vinden op het WWW, voordeel is ook dat je makkelijk kan communiceren met mensen, over de desbetreffende informatie.

Als MBA iets kan bieden dat het internet niet kan bieden, ga ik hem weer in de winkel kopen. (of een abo nemen deze keer)

Ik heb nooit een abonnement gehad, wel (vroeger) altijd het blad in de winkel gekocht.
Sinds ik internet heb koop ik geen bladen meer in de winkel, alle informatie die in de bladen staan zijn te vinden op het WWW, voordeel is ook dat je makkelijk kan communiceren met mensen, over de desbetreffende informatie.

Als MBA iets kan bieden dat het internet niet kan bieden, ga ik hem weer in de winkel kopen. (of een abo nemen deze keer)

Tja, die discussie heb ik al gehad met PH-TVS. De schuldige hier zijn alle forums op het groete boze internet. Helaas is niet elke info die je hier vind de correcte info en als al iemand de correcte info geeft komt er wel de een of ander die dat weer tegenspreekt terwijl hij totaal niet weet waarom iemand die info geeft. En ja, op dit forum zijn meer dan genoeg van dit soort voorbeelden te vinden van dit gebeuren. Dus conclusie, niet alle info die je hier of op het grote boze internet vind is naar waarheid, terwijl de info in de tijdschriften wel klopt, wij hebben als autheurs wel een naam te verliezen, wij doen dit werk als vrijwilligers en verdienen er niets mee.

*ahum* Theo, met alle respect, maar ik heb in de MBA al meerdere zaken zien staan die niet kloppen of welke de eigen interpretatie of mening van de schrijver zijn.

Het enige voordeel wat de MBA op dat vlak heeft, is dat je als lezer niet verward wordt door allerlei verschillende meningen. Je hebt in feite maar 1 mening waar je uit kunt kiezen.

Dat is (dus) tegelijkertijd ook het nadeel.

HET grote voordeel van de MBA is dat je het nog makkelijker meeneemt dan een laptop. Bv. in bad, of op het toilet, of in bed... :)

Hey Frans,

Ik ben even zo brutaal geweest even de quote-structuur in je bericht aan tepassen, zodat het veel beter leesbaar is :)

ik = een min of meer tevreden lezer van de MBA :)

min of meer omdat het blad niet specifiek over vliegen gaat, er dus meer mbt. vliegen in zou mogen, en ik niet alle technische artikelen even goed vind, maar dat is heel persoonlijk voor mij, de MBA is wel degelijk wat het beloofd te zijn wat mij betreft.

Waarvoor dank Hezik. Ik ben zelf niet zo'n held op het forum wat de techniek betreft. groet Frans

Gelukkig krijgen we beduidend meer positieve reacties van onze abonnees dan kritiek.

Niet rot bedoeld, maar opbouwende kritiek is nooit verkeerd. Zou je je voordeel mee kunnen doen in plaats van een reaktie te geven waarmee je impliceert blijer te zijn met positive reacties van je abonnees.

En als je al eens een keer een bouwverslag van een charter gehad hebt in die 22 jaar, dan kan het toch geen kwaad daar een vaste rubriek van te maken die eens in de zoveel tijd terugkomt? Bijvoorbeeld volg die persoon met die charter. Die zal na het bouwen en vliegen met zijn/haar charter vast wel een gevorderd model een keer gebouwd hebben en gevlogen hebben. Weer een leuk stukje text dat door menigeen graag gelezen wordt.

@Theo:
Eveneens met alle respect, de informatie die op internet te vinden is is niet altijd correct. Zelfs niet die van wikipedia, terwijl dat toch goed gemoderated wordt. Datzelfde geldt voor een maand of weekblad, of zelfs een boek. Ook daar kan informatie in staan dat niet juist is of net even anders gedaan wordt door een ander.
Wat dat betreft vind ik Internet toch een fijner medium en dan met name de fora, omdat je daarmee eenvoudigweg je idee kunt geven, of je mening over iets kunt geven waarna je er een discussie over kunt starten... Moet zeggen dat ik dat verdomd lastig vind wanneer ik tegen de lettertjes aan zit te staren van een boek ;)

HET grote voordeel van de MBA is dat je het nog makkelijker meeneemt dan een laptop. Bv. in bad, of op het toilet, of in bed... :)

Dat is waar, het is veel praktischer om een stuk papier mee te nemen om bv een grote boodschap te doen. Al ga ik er wel van uit dat over een aantal jaren de wc niet meer doorgetrokken kan worden zonder computer :-)

Als MBA (alle bladen trouwens) op langer termijn wil overleven moet er echt iets in staan waardoor de lezer "gedwongen" word om het te kopen. De bouwverslagen in het MBA vind ik persoonlijk niet echt een bouwverslag, het is meer een soort ervarings verslag van de auteur en/of bouwer.

Ik denk dat als er bouwverslagen in komen zoals te zien is op bv het MBF, er meer mensen zijn die het blad in de winkel gaan kopen, vooral als de verslagen verdeeld worden over meerdere uitgaves.
Met de reclame in MBA heb ik trouwens geen probleem, soms is het wel handig. De reclames op internet vind ik vervelender omdat ze bewegen.

Als trouw MBA lezer kom je dat soort meer-delige bouw verslagen echt wel tegen. Vaak bij de boten jongens, die hebben meestal veel meer bouw werk dan de vliegboys waar het ARF is wat geplaatst wordt. En wees nou eerlijk, wat wordt er tegenwoordig gekocht?? ARF! er zijn nog wel mensen die echt bouwen, maar die zijn verreweg in de minderheid. Er komt ook nog maar weinig nieuws uit op bouwdoos gebied. Ik persoonlijk vind het een verarming van de hobby, maar ben bang dat er weinig aan te doen is. Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Als ik op vakantie ben in Nederland gaat er ook altijd een MBa mee, juist vanwege de advertenties van de vele modelbouw winkels. Altijd leuk om eens bij een andere zaak binnen te lopen tijdens een druilerige dag van de vakantie.
Wat ik vooral zou willen zien in MBa zijn meer pagina's !!

Dat is inderdaad de hoofdmoot van wat ik mis aan de MBA op vliegtuigengebied: 'echte' bouwverslagen, al dan niet vergezeld van tekeningen. Qua vliegtuigen is het zo lang als ik lid ben niet veel anders dan 'een ARF-je volgens handleiding en een paar eigen inzichten in elkaar schuiven, constateren dat het goed vliegt'.

De botensectie is daar dan al beter in, die hebben regelmatig wel wat langer lopende echte bouwverslagen.

Back