7 KANAALS MULTISCHAKELAAR van Conrad

Hallo,

Voor de eurokotter die ik aan het bouwen ben wil ik graag wat functies kunnen bedienen zoals lichtjes e.d.
Nu kwam ik bij Conrad een multischakelaar tegen voor een mooie prijs. Op het forum heb ik al gezien dat er veel over gesproken wordt, maar ik kan niet echt en duidelijke topic terug vinden waar wordt uitgelegd hoe zo´n schakelaar precies werkt en (vooral) hoe je dit inbouwt en wat je er verder allemaal nog voor nodig hebt om bijvoorbeeld vanaf je zender een lichtje te schakelen. Als iemand me kan helpen aan een duidelijke uitleg, graag!! Ik ben nu eenmaal niet erg bekend met al die electrospulletjes. :oops:

Ik heb trouwens een Futaba F14.

Groeten en bedankt,

Kees

Hallo Kees,

De handleiding van dat apparaat is op de Conrad-site te downloaden, daar staat al veel in. Je schakelt door een stuurknuppel vanuit de middenstand in 7 standen te bewegen, en weer terug (links boven, midden boven, rechts boven, rechts midden, etc.) Met extra schakelaars op je zender gaat ook, maar is wat lastiger zuiver schakelen. In de boot wordt dan op één punt de stroom aangesloten, en op de verdere uitgangen de gebruikers. Tot 1 ampere kan hij rechtstreeks aan, wil je hogere stromen schakelen zul je via een relais moeten schakelen.

MAAR ......

Ik heb zo'n ding ook in een boot gehad, en dat gaf serieuze problemen. Eerst lag hij ongeveer 10cm van de ontvanger vandaan, en toen had ik een bereik van een meter of 20 voordat er storingen begonnen (ongecontroleerde servobewegingen, vaarregelaar die een eigen leven ging leiden) Met de module afgekoppeld geen centje pijn! Met verder van de ontvanger vandaan leggen (40cm) werd het minder, maar weg ging het niet. Ik heb hem uit de boot gehaald, en schakel nu via 2-kanaalsschakelaars van Conrad. Dat gaat storingvrij. Van een collega bouwer die een truck met deze 7 kanaals module wou uitrusten hoorde ik soortgelijke verhalen. Pas toen de module achter een chassis-balk en in een metalen doosje (de dieseltank) geplaatst werd was het weg. Kennelijk geeft het ding nogal wat straling af ... :evil: En eerlijk gezegd schakelt het met drie tweekanaals schakelaars ook stukken makkelijker, en kost dan drie zender kanalen voor zes schakelkanalen i.p.v. twee voor zeven.

Beste Lex,

Bedankt voor je antwoord! Ik stel deze vragen omdat ik zelf van het electronicagebeuren geen kaas heb gegeten, ik was dus erg blij dat ik dit forum vond.
De 7 kanaals moeten we maar niet doen dan, want ik heb maar weinig inbouwruimte.

Nu blijf ik toch nog met wat vragen zitten. Als ik nu die tweekanaals-schakelaar koop: Kan ik die dan ook evt. bedienen met een schakelaar op mijn zender? En welke schakelaar heb ik dan nodig. Ik wil voor mijn kotter twee soorten verlichting kunnen schakelen; (1) navigatielichten (2) Deklampen e.d. Deze wil ik dus onafhankelijk van elkaar aan- of uit doen.

Groeten, Kees

Hoi Kees,

Voor twee functies die je onafhankelijk wilt schakelen heb je een tweekanaals geheugenschakelaar nodig, deze bijvoorbeeld
115797_BB_00_FB.EPS.jpg

Voor alle gegevens kijk hier.

Dat is een 2 kanaalsschakelaar die onthoud wat er geschakelt is. De eerste keer schakelen is aan. Dan kan de schakelaar op de zender weer naar de middenstand. (en dus de andere functie schakelen) De tweede keer schakelen is weer uit. Je kunt dus daarmee de twee functies onafhankelijk van elkaar schakelen.

Op de zender kun je dan een schakelaar gebruiken. Maar ook een ongebruikte knuppelfunctie gaat uitstekend, en is de eenvoudigste oplossing. Als je een schakelaar wilt gebruiken kun je de originele Robbe schakelaar bestellen, Robbe nummer 1-F1600
P1001_1-F1600.jpg

Alleen die kost je meer dan 20 euri! Een goedkopere oplossing is zelf een schakelaar maken. Benodigdheden: een driestanden schakelaar, (aan)-uit-(aan), de 'aan'-s zijn dan toetsstanden. Conrad nummer 703052-06. Verder een 22 K Ohm weerstand, en een servokabel. De weerstand soldeer je aan het middelste pootje van de schakelaar. En aan die weerstand dan de middelste draad van de servokabel. De twee buitenste draden dan aan de twee buitenste aansluitingen van de schakelaar. Misschien kan het ook zonder de weerstand, maar ik heb het voor de veiligheid in mijn F14 altijd wel gedaan, en dat werkte prima. Het stekkertje plug je dan op een nog vrij kanaal in de zender, en klaar is Kees .. (hahaha) Totaal kost je dat minder dan € 5,= :wink:

Nogmaals, als je nog een vrije knuppelfunctie hebt (linker knuppel "links-rechts", rechter knuppel "boven-beneden" ???) zou ik dat gewoon doen, is de makkelijkste optie. De module herkent zelf de middenstand, en is met jumpertjes is een toetsfunctie, of de geheugenfunctie te schakelen. Die laatste willen we dan. Dat is voor beide schakelkanalen onafhankelijk te bepalen.

Beste Lex,

Hartelijk bedankt voor je aanvullende antwoord, ik kan hier zeker iets mee. Op de kotter die ik momenteel heb varen gebruik ik 3 van de vier knuppelrichtingen: 1. gas 2. roer 3. boegschroef. Ik heb er dus nog één over en kan deze gebruiken voor de schakelaar. Ik ga me er nog eens wat meer in verdiepen, maar dat zal zeker lukken met de antwoorden die je me hebt verstrekt.

Groeten, Kees

Allereerst zijn voor de F14 en FC16 zowel deze schakelaars als het eerder vermelde bestelnummer F1600 niet geschikt. Als bestelnummer heb je F1500 nodig en dat is een schakelaar met in de middenaansluiting een weerstandje. Dit weerstandje heeft een waarde van 82k.

Eventueel kun je zo'n 'verkeerde' schakelaar wel op één van de multi-ingangen aansluiten en dan werkt-ie op één van de kanalen 6 t/m 8.
Om de F14 als voorbeeld te nemen: deze heeft naast de kanaalingangen 1 t/m 8 nog 3 stekers, die multi-in 1 t/m 3 worden genoemd. Volgens Japanse logica corresponderen deze met de kanalen 8 t/m 6. Dus multi-in 1 = kanaal 8. Als je nu gaat kijken wat het verschil is tussen zo'n multi-ingang en een gewoon kanaal, zie je dat er op de print bij zo'n multi-ingang een weerstandje is tussengeschakeld (tussen multi-in 1 en kanaal 8 is dit het duidelijkst zichtbaar). Voor de rest zijn ze hetzelfde.
Dit komt op het volgende neer: als je op bijv. kanaal 6 een kanaalschakelaar monteert moet het er eentje zijn van bestelnummer F1500. Hier zit dus een weerstandje op het printje, dat aan de schakelaar zit. Als je echter een schakelaar van bestelnummer F1600 neemt en deze aansluit op multi-in 3 krijg je precies hetzelfde resultaat. Het weerstandje zit dan niet op de schakelaar, maar op de print. In beide gevallen krijg je dan, dat kanaal 6 wordt bediend met deze schakelaar. Overigens niet mopperen, dat de weerstandjes op de print maar 75k zijn (opschrift 753).

Goede site zeg!

Ik zie op die site ook een setje staan: Schakelaars en decoder voor 170,- misschien is dat ook wel wat. Is wel iets duurder, maar ik kan er dan wel veel meer mee en ook in de toekomst kan ik hem voor andere schepen gebruiken.
In ieder geval ben ik met jullie antwoorden zeer goed geholpen (ik heb ze opgeslagen op mijn pc) en ben ik weer een stukje wijzer geworden. Bedankt!

gr. Kees

Corrien zei:
Allereerst zijn voor de F14 en FC16 zowel deze schakelaars als het eerder vermelde bestelnummer F1600 niet geschikt. Als bestelnummer heb je F1500 nodig en dat is een schakelaar met in de middenaansluiting een weerstandje. Dit weerstandje heeft een waarde van 82k.

Dus kun je ook zelf 'even' een weerstandje solderen?

(Ik ben wel erg blij met dit forum zeg!)

Corrien zei:

Maar goed dat ik dan altijd weerstandjes eraan gesoldeerd heb, al is het 'maar' 22K geweest. Werkte "einwandfrei".....

Maar laat iemand dan Robbe even waarschuwen, zowel op de site als in hun catalogus staat de F 1600 geschikt voor de F-14, FC-15, en FC-16. En de F 1500 zou geschikt zijn voor de F-16, FC-18, FC-28, en de FX-14/18 .... Gaat ergens iets mis! :roll: :?:

Uiteraard heb ik beide bestelnummers een beetje verwisseld :oops: . F1600 is dus inderdaad de 3-positie schakelaar voor de F14 en FC16, F1500 is de 3-positie schakelaar voor de FX18.

Het weerstandje blijft echter wél 82k; daarin heb ik mij dus niet vergist. De verkeerde waarde, die je hierboven ergens kunt lezen, was dus een (bijna) net zo ernstige fout van een andere, niet nader te noemen forumer :? .

Beste mensen,

Sorry dat ik zoveel vragen heb, maar ik wil ze toch weer even stellen. Hier Web Page Name heb ik een vier-kanaals-switch gezien die blijkbaar 4 kanalen kan schakelen. Volgens de verkoper kun je deze ook met een schakelaar bedienen.

Ik vraag me nu af of ik elk kanaal apart kan bedienen. Dus: als ik nu vier lampjes zou hebben, zou ik die dan elk met één schakelaar op de zender kunnen bedienen?

Ik krijg nu een beetje het idee dat ik om één lampje te bedienen eerst een paar keer op een schakelaar moet drukken waarbij ik alle lampjes afga tot ik de goede heb.

Ik hoop dat jullie een beetje geduld met me hebben want ik bedoel het echt serieus, maar ik weet er gewoon te weinig vanaf.

Met vriendelijke groeten,

Kees

ps. Mocht mijn vraag niet duidelijk zijn, dan hoor ik het graag.

Zoals ik het lees kun je inderdaad met 1 kanaal al die 4 uitgangen apart aan en uit schakelen.
Je hoeft er niet eens een knuppel voor te gebruiken, het wil ook met een schakel kanaal waar een veerretour schakelaar op zit. Dat is dus zo een schakelaar die automatisch weer terug keert naar de middenstand.

Wim

klopt idd.
De schakelaar heeft een soort van "memory" functie.
Door hem te bedienen gaat de functie aan, en door hem nogmaals te bedienen gaat de functie uit.
De "lengte" van de bedientijd bepaald of het functie 1 of 2 wordt.
Door de schakelaar de andere kant op te bedienen wordt het functie 3 of 4 afhankelijk van de "lengte" van de bedientijd.
Het mooiste om deze "decoder" te bedienen is een schakelaar met naar beide zijde een "puls" functie.

Voor verlichting, scheepshoorn, waterpomp ed. te schakelen is dit een goede mogelijkheid.
Voor een lier (of andere bewegende functies) lijkt het mij wat minder geschikt omdat dan de mogelijkheid bestaat dat in een "panieksituatie" een een verkeerde functie geschakeld kan worden met alle gevolgen van dien.

Er zijn 3 types betreft de mini-switch !
Alle 3 kunnen ze 4 Ampere schakelen !

je hebt er 1 waar je 4x "aan/uit" hebt...
de 2e heeft 2x "puls" plus 2x "aan/uit"
de 3e heeft 2x "puls" voor knipperlicht ! plus 2x "aan/uit"

de eerste 2 zijn prima geschikt voor scheepsmodelbouw.
de laatste is metname bedoeld voor (vracht)auto's, waarbij de knipperlicht kanalen functioneren als richting-aanwijzer.

Dus kijk even goed, welke er het beste bij je past !

Succes.

ik had nog even ene practische vraag over de robbe f14. dat doe ik even hier want ik ga er niet appart een topic over openen.

in mijn f14 ben ik een nieuwe zenbderaccu nodig. zou deze kunnen:

2400 mAh. Celgrootte Sub-C. Siliconen kabel en stekker met vergulde contacten. Snelladen mogelijk.

NICD POWERPACK 9,6V AMP
Bestnr.: 227922 - 89

www.conrad.nl

Ik heb ook een f 14 :roll:
Als ik deze heb opgeladen dan heb ik 11.4 volt :wink:
Of dat je dat haalt met een 9.--volt dat weet ik niet.
En de afmetingen moet je ook naar kijken of dat het past :!: :!:
Vraag het even aan Corrien dan weet je gelijk het zekere :idea:
Want wees voorzichtig met dat spul vind ik altijd maar
mvg
Frederik :D :D

F.van.Gent zei:
Ik heb ook een f 14 :roll:
Als ik deze heb opgeladen dan heb ik 11.4 volt :wink:
Of dat je dat haalt met een 9.--volt dat weet ik niet.
standaard ligt er ook een 9.6 volt 1400mah in, ook subc cellen, moet wel lukken denk ik, alleen ff stekkertje veranderen.

Back