700 cc brandstoftank onder en Vario Benzin Trainer

Beste mensen,

Al enige tijd zit ik eraan te denken om een grotere tank te monteren onder mijn Benzin Trainer enkele motivaties van mijn kant om dit te doen;

• meer vliegtijd ik streef naar 30 minuten. voor een snelle sessie is het dan mogelijk om een volgetankte heli in de auto te zetten en snel te gaan vliegen. feitelijk dus een efficientieslag.
  • plaatsen onder het mechaniek en tussen de skids zodat ik kan zien hoeveel er nog in de tank zit.
  • tank met een schroefdop zodat ik sneller kan tanken via een reguliere jerrycan. tevens kan er op deze manier schoner getankt worden.
  • het is altijd leuk om weer wat nieuws te bedenken :)
zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke modificatie?

ik zit te denken aan de volgende tank:

Discount China Wholesale Fuel Tank 700cc [HSP-54009]- US$10.82 - Crazyshoppingcart.com

misschien hebben jullie andere suggesties?

groeten,

Tom

Snap dit niet zo goed: volgens mij is er iets mis als je met je standaard tank in een Benzin Trainer geen half uur vliegtijd haalt.

Wat ik tot nog toe begrepen heb, draait zo'n ding mits goed afgesteld gauw 40~45 minuten op die standaard halve liter.
Ik haal met de BO10 al 20~25 minuten en dat ding is bijna twee keer zo zwaar als de BT.

Zou eerst eens kijken wat er mis is voordat je een andere tank gaat monteren.

Dat snelle tanken is ook maar betrekkelijk hoor: een maat van mij deed dat al met een vergelijkbare tank aan standaard, alleen met een grotere dop. Maar dat was eigenlijk alleen maar onhandig (heli op zijn zijkant, trechter erin om te tanken) en tijdwinst was er niet echt.... Die trechter is ook niet super handig. Zonder trechter spreekt het voor zich dat het alleen maar een grotere knoeiboel wordt....
Die tank lijkt redelijk op de tank van een Marder, en die vind ik niet alleen onhandig tanken, als je probeert hem helemaal vol te tanken met de Jerrycan, word dat net zo'n knoeiboel....

Groet, Bert

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie, de afstelling is naar mijn inziens goed, en waarschijnlijk red ik het wel om langer te vliegen op de tank,

echter blijf ik onrustig naarmate de tijd verstrijkt, gebruik jij een timer op je zender om de tijd bij te houden??

ik doe dit niet maar misschien moet ik dit wel gaan doen, heb namelijk nooit echt een idee van de verstreken tijd rtijdens het vliegen, misschien stom maar heb het ook nooit gemeten nu ik er over nadenk:confused::)

groeten,

Tom

Bij al mijn heli's heb ik de timer geactiveerd op de idle-up schakelaar (vlieg nooit in normal mode) en bij de benzine heli's staat die bij mij op 15 minuten. Dan heb ik meestal nog een halve tank over. Tot de laatste drup vliegen zou dus voor mij (ongeveer) een half uur betekenen.
Heli's wegen 10 en 12 kilo respectievelijk.

Eerlijk gezegd: ik kijk nooit op de timer tijdens het vliegen (als het nodig is land ik tussendoor effe snel om te kijken) en dus heb ik meestal geen flauw idee hoe lang ik precies in de lucht ben. Zoek ik wel uit nadat ik geland ben, want die benzine heli's vliegen toch langer dan ik leuk vind dus de kans dat ik in de lucht zonder brandstof kom te zitten is uiterst klein.....

Gebruik wel een viltclunk, dan trek je de tank letterlijk tot de laatste druppel leeg zonder luchtbellen of ander ongemak.

Groet, Bert

Hé Astonia,
Da's een leuk tankje......
25 min doe ik met de trainer. Dat is nu met de WT644 carb.
Met die WT990 was 't al na 20min bekeken. trouwens bij mij hangt er een 26cc onder

De Radikal G20 doet ook een 30min met z'n 20cctje.

Ben benieuwd wat dat doet die tank.

Gr.Tino

Hallo Tom,

Het hangt af oa. welke motor/carburateur je in jou heli hebt zitten.
Ik vlieg met de oudere Zenoah G230puh, deze motor is super zuinig en verbruikt ongeveer 500ml in 40/45 minuten.
Ik heb eens op een G230 een andere carburateur (Walbro 643) in plaats van de Walbro 167a. gemonteerd.
Dit vanwege de betrouwbaarheid van deze 643 carburateur. Het verbruik ging er wel door omhoog, en kreeg er brouwbaarheid voor terug....
De jongere zenoah's, de G231puh en G260puh verbruiken meer brandstof. De carburateurs zijn groter van deze motoren.
En de G260puh door zijn groter cylinder inhoud, dit is de 26cc versie.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Graag gedaan Tom,
By the way, ik vlieg met een "ingestelde timer functie" op de zender.
Zo ingesteld dat het punt voorbij stationairloop de timer ingeschakeld wordt.
Ik heb hem ingesteld op 15 minuten, hierna vlieg ik "langzij" om de brandstofstand te checken. wat overbodig is... want ik kan er minimaal 40 minuten mee vliegen.
Het is erin gegroeid, een gewoonte. Na 1 keer een methanol .50 heli in het graan gekwakt te hebben omdat het NET niet meer kon, tank was droog...

Grt,
Eric.

Hoi Tom,
met mijn Benzinetrainer 26 cc vlieg ik ook zo iets van 2 x 15 min. en dan is nog wat over in de tank. in der tat gat die 29 cc motor in mijn Bell 47 G III bijna 2 keer zo veel gebruiken, maar ook da heb ik na 20 min. nog wat over. Bovendien, als ik 20 min gevlogen ben is ma op de grond zetten ook goed voor de pilot en zijn conzentratie.

lol

Ik zet hem na een minuut of 8 meestal liever aan de grond, dan is bij mij de concentratie een beetje weg..
Dan is net de scherpte eraf, ik kom dan ook meestal helemaal verkeerd uit de figuren etc

En dan zitten ze hier te zeuren dan een half uur toch wel een beetje het minimum is :mrgreen:

@Ts:
Waarom niet gewoon een klein knijpflesje brandstof meenemen?
kun je in de gauwigheid toch ff bijtanken

qua timer, bij de blokker hebben ze nog wel eens kookwekkertjes van 2 eur
digitaal, bij aanzetten kun je de tijd instellen.
plak er een knijper onder, zet hem op je antenne.
ben je er ook

Maar als je al een timer in de zender hebt, kun je beter die gebruiken

Ik begin altijd met de G20 van Century, Ook goed voor een half uur per tank.

Daarna de trainer, ook goed voor een half uur per tank.

Voor 't tanken gebruik ik een 10ltr jerrycan met draaipomp erop.

Inderdaad de concentratie is de grens, effe koffie leuten en dan weer de lucht in.......

Back