747 In 2en op Zaventem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over die cargo is niks bekend, wat je zegt zijn dus speculatie's. Er mogen zelfs geen belgen bij komen, alleen amerikaantjes om te bewaken...

Ik vind het allemaal uitterst vreemd, zeker als je de reputatie van Kalitta air hoord.

Grtz Matanza

Ik geef toe dat het speculatie's zijn maar er zijn hier in zaventem wel mensen op de hoogte van wat er in zit. (brandweer, civiele bescherming en mensen van vliegplanning/cargo).
We kennen ook mensen van op de verkeerstoren (die weten toch soms iets meer)
En je kunt er inkijken met de verrekijker.

Crew heeft het over een technisch mankement, onderzoek maar afwachten.

Om een idee te geven van het belang van de ' Weight & Balance ' (zwaartepuntsberekening)
--> http://human-factors.arc.nasa.gov/opdoc-workshopIV/9yukawa.pdf (doorgelinkt)

Het is belangrijk om de werkdruk in de cockpit omlaag te brengen, steeds meer laptop's dus en rekenmachines en ergonomie. ' Less is more...'

De captain/kapitein is en blijft eindverantwoordelijk voor de juiste gewichtsberekening, dit zet zich door in de gehele luchtvaart. Iemand die een Cessna o.i.d. bestuurt heet ook
' kapitein' of dat nu prive of betaald is maakt niet uit.

Kalitta is nimmer betrokken geweest bij fatale ongevallen. (behalve nu dan, voor hun eigen vliegtuig)

Ze hebben gisteren de staart eraf gedaan (weg van de kijkers).
Er staat ook een tent achter het vliegtuig. waarschijnlijk alles om van het oog te onttrekken.

Inmiddels is er ook door de brandweer 70.000 liter Kerosine uit het wrak gepompt en kan de berging beginnen.

Stevo

Die staart zit verarmd uranium in, als ballast. (heb ik weleens gehoord)
Dat wordt dus keurig zoals het hoort afgevoerd.
Het kan dus best zijn dat er mannen in witte pakken rondlopen.

Laatst bewerkt:
Het verhaal volgens de Belgische ' gazet.' --> Binnenland – Het Belang van Limburg – online krant

Wat ik elders heb vernomen is dat de flight engineer na de mislukte RTO, (rejected take-off) in een schock raakte en bleef roepen ' how could this happen ?.'
De deur met glijbaan erin zat klem.

De term ' ruzie in de cockpit' is typisch journalistiek, het is onenigheid, en onenigheid tijdens de start leidt tot het afbreken van de start, zo zijn de regels nu eenmaal.

Ook ik ga ff inspingen.

Ik denk dat het bij elke maatschappij "standaard" is;
-tot aan 80 knopen word de start afgebroken voor elke foutmelding of warning.
-tussen 80 knopen en 'V1" (= een berekende snelheid) wordt een start alleen afgebroken voor brand, motor die stopt, en "loss of controll'.
- Na V1 de start doorzetten en wordt "het probleem" in de lucht opgelost.

Dit omdat na 80 knopen de snelheid al zodanig hoog is dat de start afbreken gevaarlijker is als de start doorzetten. Na de 80 knopen wordt er alleen een start afgebroken voor "levensbedreigende" situaties.

Dus in dit geval "onenigheid/ruzie' over brand in de motor lijkt me erg sterk. Uit bovenstaande blijkt dat de beslissing zwart/wit is. Maar ja, dat is theorie :-)

Cor

ab20.jpg

.....

ouch, dat kon ook wel een explosie veroorzaakt hebben, very close!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back