7s Lipo XH blanseer stekker vervangen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 1 okt 2017.

  1. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Mijn Rigid2 vlieg ik met 14s1p akku en opladen doe ik in 7s2p. Met andere woorden de 2 packs parallel. Echter vandaag voor het vliegen even "snel" opladen vergeet de serie schakkelaar stekker eruit te trekken.. Conclussie een paar kleine las vonken en defecte 7s XH balanceer stekker.

    Nu de vraag. Waar kan je XH stekkers kopen en of nieuwe XH stekker erop laten zetten?

    Het vliegmiddagje is voor vandaag voorbij :(

    Thxs
    Roel
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  3. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Maar ik moet de stekker aan de lipo kant vervangen,, dus daar een nieuwe connector op zetten.. Deze oplossing moet ik de lipo helemaal openmaken toch?

    Is het advies om er compleet nieuwe aan te zetten en vanaf de Lipo compleet een nieuwe stekekr erop te zetter? Krimpkous eraf halen etc?
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2017
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hoe je de balanceerconnector moet vervangen hangt af van wat er defect is. Zijn de draden naar naar de balanceerconnector verbrand bij de Li-Po dan rest niets anders de Li-Po uit de krimpkous te halen en een nieuwe balancerconnector met kabels op de Li-Po te solderen. Kijk hierbij goed uit dat je geen kortsluiting maakt.

    Zijn de draden naar de balancerconnector nog goed en is alleen de connector defect dan de draden naar de balancer één voor één bij de balancerconnector afknippen en merken om verwisseling te voorkomen. Dan daar de de draden van de nieuwe balancerconnector op solderen en de las met krimpsok isoleren. Let goed op dat je geen draden verwisseld, dat gaat weer zorgen voor kortsluiting.

    Heb je onvoldoende soldeerervaring, of vertrouw je jezelf niet zoek dan hulp bij een meer ervaren soldeerder.
     
  5. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Zoals ik het zie is alleen de connector defect. Het zou super zijn een "soldeer" connector expert te vinden die er alleen een nieuwe 7s connector op kan zetten. De rest is namelijk goed goed..
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    En zo'n "Handige Harry" is niet in je omgeving???
     
  7. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Tja,, ik zou het nog zelf kunnen denk ik. Maar eerst de zoektocht naar connectoren en connectoren voor op de draden... Dan lukt het wel.. De zoektocht begint
    7s HX connector met 7 a 10 keer het stekkertje voor erin..
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je alleen de stekker (met 8 contacten voor 7S) wilt vervangen heb je geen soldeerervaring nodig. Je hebt een speciale tang nodig en dan knijp je de contacten één voor één eraan en steek je die per stuk in de connector. Zou wel wat extra bestellen want het vergt wat handigheid... Zoek naar JST-XH. ;)
     
  9. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Met de krimptang de draden vastzetten is veel better dan solderen. De draden blijven dan flexibel. Indien je dit soort dunne draden soldeert aan een connector, zuigt het tin de draad in. De kans is dan groot dat de draad een keer breekt op het punt waar het soldeer net ophoudt. Draden aan bv servo connectoren worden om deze reden ook gekrompen ipv gesoldeerd.
    Een krimptang kost ca 20 -30 euro, je kunt dan ook zelf je servo kabels op lengte maken.

    Groet, Jaap
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2017
    MartinuS vindt dit leuk.
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  11. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi,

    Het idee om zelf servo kabels te kunnen inkorten klinkt als muziek in mijn oren.
    Nu waar kan ik die connectors / tang / stekkers kopen? Dan kan ik ook weer snel vliegen ;-)

    Thxs
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  13. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi bedankt,

    Maar ik blijf nog even doorvragen
    - welke connectors heb ik dan nodig voor om de stroomkabel? bij graupner kabels en bij de XH balancer stekker. Is denk ik een goede investering zo een tang!
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ben nu toch wel nieuwsgierig hoe die defecte balancerconnector er uit ziet...
     
  15. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Bij deze ;-)
     
  16. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Ging iets mis.. nu zit de foto erbij

    [​IMG]
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Onder die witte isolatie zit nog een compleet intact metalen contactdeel???

    In dat geval zou ik een nieuwe connector kopen, een fatsoenlijke modelbouwwinkel moet die hebben. Dat uit de nieuwe connector alle draden met de metalen contactdelen verwijderen door het metalen borglipje in te drukken en de draad met het contactdeel uit het witte plastic deel verwijderen. Vervolgens op dezelfde manier de draden één voor één op dezelfde manier uit de oude connector verwijderen en op dezelfde plaats in het nieuwe witte blokje plaatsen. Let op! Eén voor één overzetten. Kortsluiting is anders snel gemaakt.
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Een servokabel kun je toch ook knippen en solderen? En voor €1.26 (en wat tijd :)) zet je een nieuwe 7S stekker aan je lipo.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De contacten zien er fraai gelast uit. Die zou ik niet opnieuw gebruiken.
     
  20. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    hergebruik zit er inderdaad niet in. Maar er zijn 3 opties
    - compleet nieuwe balanceer stekker aan de lipo solderen
    - de huidige kabel inkorten en een nieuwe balanceer stekker aan solderen
    - nieuwe connector + klipjes en tang en zo een nieuwe stekker eraan zetten zonder te solderen.

    Optie 1 Lipo open maken tja kan is denk ik mijn laatste redmiddel
    Optie 2 denk ik snelste maar niet de mooiste maar zal zeker voldoen!
    Optie 3 lijkt mij de mooiste oplossing maar ook de duurste.. maar probleem waar krijg je die connector + klipjes en tang (ja link via ebay)..
     

Deel Deze Pagina