8.4V Nimh accu vervangen door lipo?

• Topicstarter Topicstarter jossie90
  • Startdatum Startdatum
J

jossie90

Guest
Ik heb een paar dagen geleden een vliegtuigje overgekocht van iemand. Hierbij zit een 8.4V (7 cel) Nimh van 600mAh.

Ik dacht er zelf aan om deze te vervangen voor een 2 cel lipo van rond de 1000 tot 1200mAh. Deze is dan iets lichter en heeft veel meer vermogen.

Kan dit? Of gaat dat ten koste van de prestaties?
Ik heb zelf vanmiddag op ebay een lader gekocht voor Nimh/Nicad/Lipo (Robbe power peak fun)

Ik dachter ook nog aan om een 3S lipo te kopen, maar dat zal wel niet samen gaan met de regelaar. Zelf een regelaar bouwen is ook niet echt makkelijk ivm de hoge stromen.

Ik zal straks even een paar foto's schieten van het vliegtuig.
Daarna wordt 'ie ingepakt, want het is voor me verjaardag :wink: . (@ 2 september).

600mAh? Nicad soms?
2 cel lipo is een mooie vervanging, je hebt dan 7.2-8.4 volt. 3 cel is nog mooier. Eigenlijk hangt het af van je regelaar en je motor, niet van de accu die je eruit haalt.
Zo kan een 6V motor nog op 2 cellen lopen, maar bij 3 cellen wordt de spanning wat erg hoog.

Kan je regelaar wel Lipo herkennen? Het is belangrijk dat hij op tijd afslaat. Als de regelaar dat niet zelf kan heb je een aparte liposaver nodig. En weet je zeker dat hij wel 2 maar geen 3 cellen aankan? Een regelaar die tot 15V aankan mag je best 3 cellen geven.

Meestal is 3slipo dan te veel voor de motor.
Regelaar met lipoafslag is dan ook nodig.
Je maakt ook kans dat je mt de lichtere accu het zwaartepunt niet meer goedkrijgt...

Welk vliegtuig, motor, prop, regelaar???

Het is echt een 600mAh Nimh (staat op de batterij^^)

Ik zal vanmiddag even uitzoeken of de regelaar het aankan.

2S lijkt me te laag, 3S te hoog :(

Het is ook een beetje afhankelijk van het type regelaar wat je gebruikt.
Wat voor regelaar zit erin ?

Het was een kant en klaar vliegtuigje (moet nog wel eea in elkaar geschroeft worden), dus ik weet dat niet ff precies^^

Volgens mij is 't doosje al ingepakt voor m'n verjaardag, dus kan ik dat even niet meer zien ;(.

jossie90 zei:
Volgens mij is 't doosje al ingepakt voor m'n verjaardag, dus kan ik dat even niet meer zien ;(.

Nou, dan moet je eventjes wachten...
Is maar goed ook met dit weer trouwens.
Wat voor vliegtuig is het, een Easystar soms?

Anyway...
1e advies is: Er is altijd iets mooiers te koop. Probeer het eerst met wat je hebt.

2e advies: Veel oefenen op de vluchtsimulator, vooral met landen en naar je toe vliegen.

3e advies: Als je het vliegtuig hebt kun je oefenen en rustig uitzoeken wat voor type regelaar en motor je hebt.
Je lader kon al LiPo aan (toch?), dus moet je uitzoeken:
- of je voor 25 euro (voor een accu) klaar bent
- of dat er een andere regelaar bij moet (duurder)
- wat voor accupack bij je huidige motor+regelaar past, 2cel of 3cel
- en of je misschien zo graag 3 cellen wilt dat je ook bereid bent er een nieuwe motor (en misschien regelaar) voor te kopen.

mGerben zei:
Nou, dan moet je eventjes wachten...
Is maar goed ook met dit weer trouwens.
Wat voor vliegtuig is het, een Easystar soms?
IMAGE_00084.jpg

IMAGE_00085.jpg

Meer en/of duidelijke afbeeldingen heb ik niet, en kan ik ook op 't moment niet maken omdat er een cadeaupapiertje omheen zit :P
Anyway...
1e advies is: Er is altijd iets mooiers te koop. Probeer het eerst met wat je hebt.
Okay :wink:".
2e advies: Veel oefenen op de vluchtsimulator, vooral met landen en naar je toe vliegen.
Ben er eentje aan het downloaden :D
3e advies: Als je het vliegtuig hebt kun je oefenen en rustig uitzoeken wat voor type regelaar en motor je hebt.
Ik ben er wel bijna zeker van dat deze geen standaard Lipo ondersteuning heeft.
Je lader kon al LiPo aan (toch?)
Jup.

Dit is een leuk elektrozwevertje. Ik denk niet dat je hier een 3s lipo in kunt zetten zonder de elektronica aan te passen ('t is een kant en klaar dingetje incl. zender en toebehoren zo te zien). Ik zou het eerst proberen met de bijbehorende accu en dan pas een lipo kopen. Wellicht is de capaciteit van de NiMh voldoende en heeft het geen zin een grotere lipo te kopen. Een lager gewicht is natuurlijk altijd handid en vertaald zich ook in betere prestaties!

Ik heb zelf op ebay gisteravond even een paar 8.4V 650mAh nimh accutjes gekocht voor bijna niks, dus daar doe ik 't dan voorlopig wel mee :).

Heb zin in zaterdag :cry: :D

Net was 't windstil. Wil ik even gaan vliegen valt de motor na enkele seconden uit...

Als ik 'm dan zacht zet en dan aanzet werkt het wel ... heel even. Dan valt 'ie uit en lijkt het er op dat de spanning gewoon in een keer heel erg diep inzakt, waardoor de ontvanger opnieuw wordt opgestart. Er zit namelijk een knopje op wat je moet indrukken om de motor aan te zetten;) dat moet dan opnieuw.

Gewoon een verrotte nimh accu, heeft ook ruim een jaar stil gestaan...

Gelukkig komen er binnen enkele dagen 3 nieuwe aan! En met een beetje geluk komt mijn lader dan ook from Deutschland binnen; met zo'n adapter ga ik echt #%@% mijn accu(s) niet opladen.

robert14 zei:
ho egaat het met het vliegtuigje?? je hebt hem toch niet gecrashed vandaag o vrijdag de 13e?
Nee, heb niet gevlogen vandaag. propelor wil niet goed meer op de as blijven zitten, en was de 2e propellor kwijt. Die heb ik trouwens een paar dagen geleden weer gevonden^^.

Ik ga waarschijnlijk vliegen op brandstof, dus moet even wat informatie over gaan zoeken :lol: .

jossie90 zei:
Ik vlieg liever met brandstof:D

mischein is de kyosho calmato wat voor je. RTF al voor 230 euro compleet. ik denk namelijk niet dat je de zender van deze zwever voor de calmato kan gebruiken. ik denk dat hij 3 kanaals is. de calmato heeft volgens mij 4 of 5 kanalen. zoek eens op ebay.de op calmato. forumlid berto heeft dit toestel als lestoestel.

kijk eens op http://www.bosmodelair.nl/ onder het kopje vliegend staat hij wel

Back