8.73 V over 2 cellen lipo met graupner lipo charger 4 !!!

Hmm, net de spanning gemeten van mijn pas met de lipo charger 4 opgeladen (3e keer) etec 7.4V 1200mAh lipo en ik schrok me een hoedje : 8.73V over de 2 (!) cellen.
Via de balanceerstekker de volts per cel gemeten : beide netjes fluctuerend tussen 4.36V en 4.37V...

Nogtans geen gesis, gewollen pack of zelfs maar warm pack. Moet ik mij ongerust maken ? Pack was wel niet volledig ontladen toen ik het aan de lader hing. Was op een kwartiertje gaar.

Voltmeter is er wel ene van den aldi, maar heeft tot nu toe altijd trouwe dienst bewezen...

Hier stuit je op een probleem van al die goedkope multimeters, de nauwkeurigheid!
Dergelijke meters werken prima en je kan er heel veel plezier van hebben maar...... De absolute waarde die ze aangeven is niet echt nauwkeurig. De afwijking kan in het ergste geval wel oplopen tot + of - 10%!!! Normaal is ongeveer + of - 5%. Daarom kan je deze meters niet gebruiken als je echt iets zuiver moet meten of afstellen. Je kan ze prima gebruiken om diverse cellen of laders en dergelijk met elkaar te VERGELIJKEN maar niet om te kunnen meten of die lader wel bij de exact juiste waarde afslaat.

Mja, pfiew, ik hoopte ook al dat het wel aan de voltmeter zou liggen.
0.17V afwijking op 4.37V is inderdaad een fout van nog geen 5%, wat mogelijk aanvaardbaar is voor die goedkope metertjes.

Om zeker te zijn ga ik morgen lipo en voltmeter een meenemen naar 't werk en daar es vergelijken met enkele fluke meters.

Welke Fluke meters? De heel veel gebruikte relatief simpele Fluke meters hebben een basis nauwkeurigheid van 1,5%! Dat kan oplopen tot wel 2 of 2,5% afhankelijk van de range waarin je meet.

Op het werk blijken ze een ISO CAL 9000 calibratietoestel te hebben :-)
Mijn voltmeterke eens getest en in eerste instantie blijkt hij 0.3V fout te meten 8O Dus met de lipo handel is niks mis, wel met de voltmeter.

Maar het BATT signaaltje ging ook aan, dus batterij vervangen en nu doet hij het terug veel beter, met een fout van ongeveer 0.5% in de 0-20V range.

1,0000V => 0.99V gemeten
5,0000V => 4.97V gemeten
10,0000V => 9.94V gemeten
20,0000V => 19.90V gemeten
en belangrijker :
8.4000V => 8.36V gemeten
4.2000V => 4.18V gemeten

Straks of vanavond de lipo nog eens laden met de nu gekende foutmarges :-)

Bedankt voor de replies, lipo charger 4 lijkt zijn werk toch goed te doen :-)

Een calibrator is natuurlijk heel erg mooi, ik ben een beetje jaloers :lol:. Nu weet je vrij precies wat de werkelijke afwijking van je multimeter is. Je kan dus nu ook metingen doen waarbij je werkelijk iets kunt zeggen over de juiste waarde. Als je de kans hebt dan moet je jouw meter met enige regelmaat met die calibrator testen, b.v. eens per half jaar. Zo krijg je een goede indruk van hoe die meter zich houdt en hoe de veroudering verloopt.

Je hebt nu zelfs de mogelijkheid om de basis nauwkeurigheid af te regelen. Heel veel multimeters hebben één klein potmetertje waarmee je die kunt afregelen. Je moet dan 190mV DC op de 200mV DC (of 290mV op de 300mV range) range zetten en dan de uitlezing zo goed mogelijk op 190 (290) afregelen. Alle andere uitlezingen zullen dan ook zo nauwkeurig als maar mogelijk is zijn, voor die meter natuurlijk! Heel soms is er nog een tweede afregeling maar die is dan voor de AC bereiken. Om die goed in te stellen moet je dan 190mV AC op de 200mV AC zetten. Maar je moet altijd EERST de DC afregeling doen want dat is de basis afregeling die ALLE andere beïnvloed.

Als de batterij leeg raakt hebben heel veel multimeters de neiging verkeerde uitlezingen te gaan geven. Dat geldt niet alleen voor de goedkope "Aldi" multimeters maar ook voor veel van de duurdere meters (Fluke!).

Gisteren mijn lipo (1200mAh - 2s1p) nog eens geladen en wat metingen gedaan.
De lipo charger 4 lijkt mijn lipo netjes helemaal vol te laden :-)
Laden stopt bij een gemeten voltage over de ladende lipo van 8.40V (8.44V werkelijk). Na een half uurtje rusten meet de lipo nog 8.37V (8.41 werkelijk).
lipo leeggevlogen tot 5.6V lipo safe aanging (onder belasting). Gemeten voltage na kwartiertje rust : 3.28V in 1 cel en 3.36V in de andere.
Vluchttijd (hoverend) 14 min (buiten) met 298g wegende GWS dragonfly (standaard setup buiten de lipo)

Laden : De lader geeft eerst een puls tot 0.8A aan de lipo. Dan paar sec pauze en dan de eerste 5 min trekt de lader 0.25A uit de voeding. Daarna loopt amperage langzaam op tot 2.4A (2C). Ongeveer elke minuut stopt het laden voor 1s ofzo (en wordt waarschijnlijk batt voltage gemeten ofzo) waarna het laden hervat. Overgang van CC naar CV heb ik gemist :-)
Laatste stuk van CV gedeelte trekt de lader 120mA uit de voeding.
Na 50min geeft lader aan dat de lipo (1200mAh) vol is.
Spanning na half uurtje rust in beide cellen : 4.19V gemeten (4.21V gecorrigeerd)

Lijkt me dat de lipo charger 4 prima zijn werk doet :-)

Ernst, bedankt voor je input :-) Heb bij het vervangen van de batterij van de voltmeter idd een potmetertje op de print gezien. Dacht al dat het voor regeling was. Volgende keer eens proberen bijstellen :-)

Toch nog vraagje : de onbalans bij lege cellen, is dat normaal ? Bij volle cellen blijken ze vrij mooi in balans te zijn.

Ik heb diverse universeel meters in diverse prijsklasse maar ze zijn allemaal behoorlijk nauwkeurig.
Let er echter wel op dat de batterijtjes van die meters goed vol zijn.
Meestal 9V blokjes die als ze lager als 7.5 volt komen grote meet afwijking veroorzaken.
Dan meet je plotseling 0.5V te hoog.
Dat had ik ook een keer maar dat was dus terug te voeren op lege batterijen. :)

u4eake zei:
.....Toch nog vraagje : de onbalans bij lege cellen, is dat normaal ? Bij volle cellen blijken ze vrij mooi in balans te zijn.
Een kleine onbalans is normaal want hoe goed de fabrikage processen ook zijn geen twee cellen zullen ooit 100% aan elkaar gelijk zijn. Je moet alleen oppassen dat die verschillen niet steeds groter worden. Daar zijn de balancers of equalizers dan ook voor bedacht.

Back