8.8 cm FLAK met SdAh202 in 1/16 van Asiatam door Herby63

Van een ander kaliber gesproken, de BMW R75 heeft een 7.92 mm machinegeweer op de sidecar.
Dit model is het beroemde 8,8 cm of 88 mm Flügzeugabwehrkanone.

Ik wou iets om achter een halftrack te trekken (vandaar de link met rupsvoertuigen :) ) dus ik wou absoluut een 1/16 versie met wielonderstel.
De Merit versie is schaal 1/18 en dat scheelt toch enkele centimeter.
De versie van www.16-02.de is zonder wielstel.
Ik vond echter wat ik voor ogen had bij het Duitse Asiatam.

1774640948492.jpeg

Hier ga ik een nieuwe uitdaging aan. Het is namelijk geen spuitgietbouwdoos, maar een 3D geprint model.

Toen de bestelling toekwam viel me meteen de vierkante papieren zelfklevers op de 2 zakken op, vol onleesbare, maar zo herkende tekens,
en in iets grotere tekens "MADE IN CHINA"

Mochten jullie benieuwd zijn: het is printwerk in echt traditionele Chinese kwaliteit: regelrechte rotzooi.
Geen enkel onderdeel past zonder uitgebreide nabehandeling.
Details zijn enkel een illusie,
stukken te veel
stukken niet aanwezig
onderstel verkeerd samengesteld (zie de wielen, die zitten niet in het centrum van de spatborden bij rechtdoor uitgelijnd)
...

Maar ik laat me hierdoor niet ontmoedigen, ik moet en zal met een 8.8 cm FLAK rondsjezen.
Verwacht dus geen dagelijkse update want elk onderdeel geeft uren schuurplezier.

In de volgende update licht ik toe welke technieken ik toe pas en waarom het niveau in de flacon met CA-lijm zo snel daalt.

Tot dan, veel modelbouwplezier,

O ja, dit nog:

De onderdelen, links voor de FLAK, rechts voor het wielstel, het witte vierkantje is een etui met CD-rom, met de handleiding.
1774642092750.jpeg

en de handleiding bestaat uit 29 renders van het 3D model, die niet altijd overeenkomen met de geleverde onderdelen.
1774642158319.jpeg

Verder is alles onder controle :hammer:

Laatst bewerkt:
Oeps... :eek:
Sterkte met deze... ahum... (hoe zeg ik dit netjes?) 'ambitieuze' bouw...
daar ga je veel opkuis werk aan hebben, sterkte :)
Het lijkt hier intussen op een nagelstudio: tafelafzuiginstallatie, diamantfrees met regelbaar toerental, schuur- en polijstlatten, ...
1775921288203.jpeg

Het materiaal is enorm taai, maar in de sectie van de 3D-prints las ik dat je de printlagen kan nivelleren met secondenlijm. En dat schuurt nog altijd stukken gemakkelijker dan het gebruikte hars.
Dus coronamaskertje op, ventilator aan en schuren maar. :banana:

Laatst bewerkt:
voor mijn vrachtwagen heb ik spuitplamuur gebruikt,
Hallo Marc,
Ik gebruikte spuitplamuur van Motip op een scheepsromp na het plamuren van oneffenheden, en was niet echt onder de indruk van het vullend vermogen aan de overgangen van plamuur en oude verflaag, maar ik hou het in gedachten.

Ik ben begonnen met het technische gedeelte: de wielstellen.
1777041450471.jpeg

Assen en vering zijn op een aluminium plaat gemonteerd, dit in afwijking tot de eerste bouwafbeelding.

Ik vermeldde al dat de wielen niet gecentreerd in de wielkassen zitten.
Nauwkeurige studie leert me dat de assen niet precies in het midden van de bladveren gemonteerd zijn.
Door het losmaken van de aanhechtingspunten van de bladveren en het geheel om te draaien, verschuift het middelpunt van de assen ongeveer 5 mm.
Dit is goed te zien op onderstaande foto waar ik beide wielonderstellen op elkaar gelegd heb. Bij de het bovenste is de aanpassing al uitgevoerd, bij het onderste nog neit.
1777042264053.jpeg

Met dit beeld als resultaat
1777042318610.jpeg

Net voldoende om het geheel er veel beter uit te laten zien.

De diagonale aluminium stangen moesten nog wat bijgeplooid worden om een aannemelijk caster te bekomen (toespoor), maar het lijkt nu toch wat beter op de 2e render uit de handleiding.
1777042648493.jpeg

Laatst bewerkt:
De wielen:
De metalen velgen zijn reeds 2 aan 2 aan elkaar geschroefd.
De volle rubberen wielen laten zich gemakkelijk monteren, geen lijm nodig.
De geprinte inserts vragen een uitgebreide behandeling om in de metalen velgen te passen.
Van een voorziening voor kogellagers is geen sprake.
Als je enkel de rondte van de inserts schuurt om zonder spanning in de metalen velgen te passen, zijn de wielsets breder dan de assen lang zijn.
Als je dan een schroef (niet inbegrepen) in de as zou draaien zouden de wielen niet vrij kunnen ronddraaien.
De dikte van de inserts moet dus aanzienlijk verminderd worden zodat ze diep genoeg in de metalen velgen kunnen verzonken worden.
Bovendien zal het noodzakelijk zijn om eerste een rondel op de as te schuiven anders loopt de binnenste insert aan tegen de flens van de as.

1777394320598.jpeg

Links voor het schuren, recht na het schuren.

Veel modelbouwplezier gewenst.

Het lijkt hier intussen op een nagelstudio: tafelafzuiginstallatie, diamantfrees met regelbaar toerental, schuur- en polijstlatten, ...
Het is nooit te laat voor een nieuwe loopbaan...
En al die jongedames die bij je langs komen om 'hun nagels te laten doen':
Ach, misschien leuker om naar te kijken van een 88mm FLAK.
Ze hebben echter één nadeel: ze praten...

Het is nooit te laat voor een nieuwe loopbaan...
Door op Ali nu en dan iets te kopen dat nailart related is (bv. penselen met heel lange haren), kreeg ik een ton aanbiedingen voor allerhande materiaal om nageltjes te versieren.
Zo werd mijn aandacht getrokken op een poeder om te verchromen. Modelbouwers sukkelen nogal eens om de binnenkant van zoeklichten een reflecterende coating te geven.
Voor het 88 mm kanon zijn er de pistons die om een glanzende blinkende afwerking vragen.
Mijn dochter heeft vroeger nailart gestudeerd in volwassenenonderwijs.
Dus heb ik eens gekeken hoeveel zo'n cursus kost.
Zonder het benodigde materiaal overschreed dit al de 1.000 euro.
Dat had ik er toch niet voor over voor onze beperkte toepassing, of ik zou je suggestie ter harte moeten nemen.
Dat praten is één ding. Daar bestaan koptelefoons voor, maar moesten ze nu eens weten wat ze precies willen...
Het is immers het voorrecht van een vrouw om te veranderen van mening. :rofl:
Toen ik mijn dochter vroeg naar de techniek om dat chromepoeder om te zetten in een glanzend oppervlak, zei ze doodleuk: dat heb ik. :)
Ze is alvast gereserveerd om de eerste demo te geven, als ik de onderdelen voorbereid heb.

In een vorige post zagen jullie al dat nu de spatborden aan bod komen.
Dit zijn de grootste en meest gecompliceerde onderdelen van dit model.
Ze vragen heel veel aandacht om toonbaar te worden.

Ik begon met het aanbrengen en schuren van Vallejo plastic putty.
Zoals ik al eerder bij mijn scheepsbouw had ervaren, laat dit zich niet fijn schuren: de randjes laten los.

Dan probeerde ik de aanbevolen methode met dunne secondenlijm.
- Zeer goede hechting :)
- redelijk hard om te schuren, maar het printmateriaal is ook zeer taai, dus dat is niet echt een probleem, enkel wat vermoeiend.
- Zeer geschikt voor platte of licht gebogen vlakken. Bij complexe vormen hoopt het zich op in de holtes en is dan moeilijk terug in de basisvorm te schuren.

Toen bedacht ik me dat ik voor de Bismarck een potje Mr.Hobby Mr.Surfacer 500 gekocht had.
- Dat laat zich met een penseel dun of net iets dikker aanbrengen waar dit gewenst is.
- Is goed en fijn schuurbaar zonder dat het los laat.

Stofmasker op, tafelafzuiginstallatie aan en schuren maar met grof tot halffijne korrel schuurlaten, sleutelvijlen en diamantvijl en af en toe de diamantfrees of verschillende Dremelaccessoires.
1778853323516.jpeg

Op basis van een afbeelding van een origineel exemplaar dat enkele jaren geleden te koop aangeboden werd, heb ik enkele kleine aanpassingen aangebracht:
- In de linker onderhoek is een uitsparing voor een spie die met de platte kant naar onder aangebracht wordt. Op de foto is daar een stukje plaatijzer te zien, met de platte kant naar boven. De holte werd dus gevuld met epoxyplamuur.
1778855057955.jpeg

- De onderhoeken van de spatborden werden afgerond.

1778854487473.jpeg

Er zijn nog wel meer leuke details te zien die in de geprinte onderdelen niet uitgewerkt zijn, maar ik ben nog in overleg met mezelf wat ik ga toevoegen en wat niet.

Tot de volgende update, veel modelbouwplezier gewenst.

Het eerste onderdeel is aan de spatborden bevestigd. Alle lijmverbindingen zijn met gele Zap (gel).
1778955583667.jpeg

Dan kunnen de spatborden met 4 kleine schroefjes aan het chassis bevestigd worden.

De onderdelen:
1778955667755.jpeg

Het resultaat:
In de kit zitten moeren die in de plaat tussen de spatborden moeten gelijmd worden voor het bevestigen van het kanon. Deze waren echter veel kleiner dan de voorziene uitsparing. dus dook ik even in de knopendoos en vond daar 4 M4 moeren die perfect pasten. (rode pijl)
Op basis van de foto uit de vorige post heb ik bij de blauwe pijl van foto-etsfret een beugeltje gemaakt voor de spie, en deze bevestigd met 2 messing nageltjes van één of ander houten historisch scheepsmodel.
1778956108019.jpeg

Dank voor het volgen en liken, en tot de volgende update.

De volgende stap zijn de kabelhaspels met materiaalbak en één of andere pedaal.
1779120634610.jpeg

De onderdelen, rechts voor behandeling, links na behandeling
1779120705798.jpeg

En het resultaat na montage, ik voegde nog wat messing steunen toe onder de materiaalkisten en een beugeltje voor de spie.:
1779121041834.jpeg

1779121151522.jpeg

Veel modelbouwplezier gewenst,

Volgende stap: die 2 paarse stangen en die blauwe hendel tussen de spatborden.
1779186511719.jpeg

de onderdelen, links zoals geleverd en rechts na behandeling:
1779186567036.jpeg

Het resultaat:
1779186583903.jpeg

Veel modelbouwplezier gewenst

De volgende onderdelen zijn klaar voor montage op het centrale platform.
1779281088692.jpeg

De onderdelen
1779294729039.jpeg

Het resultaat
1779294763900.jpeg

Veel modelbouwplezier

Laatste bouwfase van de SdAh202
1779381144423.jpeg

De onderdelen:
1779381184170.jpeg

Het resultaat, met toevoeging van 4 steunen onder de materialbakken.
1779381211716.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Ik heb de dissel nog wat opgeleukt en een beugeltje voorzien aan de achterkant van de spatborden. De rugleuning van het stoeltje werd met toevoeging van wat warmte licht rond gebogen.
1779478623871.jpeg

1779478655955.jpeg

en toen waren beide wielstellen klaar.
1779478734047.jpeg

Van de kabelhaspels ontbrak een schijf, maar op de foto van het voorbeeld zijn ze ook niet compleet, dus daar stoor ik mij niet aan.

Ik bouw nu eerst het onderstel van het kanon, met de sokkel.
Niet geheel in de volgorde van de 3D renders.
1779638854486.jpeg

1779638895280.jpeg

Ik begin met het centrale deel dat tussen de bogies opgehangen wordt, maar daar zijn de 2 lichtroze en het fluoroze onderdeel van de 1e afbeelding voor nodig.

De onderdelen:
1779638995260.jpeg

Het resultaat:
1779639066607.jpeg

1779639078860.jpeg

De onderplaat is vastgevezen met schroefjes van Ali.
De holte die deze plaat afsluit, inclusief de sokkel, is gevuld met afgeschoten loden diabolo's van een luchtkarabijn, om het model wat meer massa te geven als er mee rond gereden zou worden.

De inklapbare zijarmen:

De onderdelen
1779817288337.jpeg

Het resultaat
1779817308002.jpeg

Dank voor het volgen en veel modelbouwplezier gewenst.

De volgende fase is het monteren van de zijarmen aan het centrale deel.

De onderdelen
1779911894696.jpeg

Het resultaat
1779911978854.jpeg

Veel modelbouwplezier gewenst,

Back