8 AA in de zender

Mocht iemand van jullie wel wat vinden met 'Zoeken', dan schaam ik me diep. Maar bij gebrek aan een
vondst maar even een nieuw topic.

Ik heb sinds kort een Honey Bee CP2. De bijgeleverde zender wordt op dit moment voorzien van stroom
door 8 AA niet-oplaadbare cellen. Echter, de zender bevat een aansluiting om de batterijen die erin zitten
op te laden, daaruit concludeer ik dat het ook mogelijk zou moeten zijn de zender te laten werken op
oplaadbare batterijen, uiteindelijk natuurlijk een stuk goedkoper, vooral aangezien ik dan niet een extra
lader hoef te kopen.

Maar toch.... zal het verschil in voltage (1,5 vs 1,2) een probleem opleveren? En hoe lang mag ik
verwachten dat de zender werkt op oplaadbare batterijen?

Kortom, wat is verstandig? Oplaadbare batterijen aanschaffen of gewoon regelmatig een nieuwe set
Duracell M3/Plus kopen?

Bedankt!

De spanning van accu's 1,2 Volt en batterijen 1.5 Volt mag je niet zonder meer vergelijken. De spanning van batterijen daalt tijdens het gebruik al snel. Daar tegenover staat dat de accuspanning van 1,2 Volt gedurende een lange tijd tijdens de ontlading constant blijft. Veel verschil zul je in de praktijk niet merken.

Als je accu's gaat gebruiken adviseer ik je dringend de cellen met gesoldeerde doorverbindingen uit te rusten. De kans dat een accu op een gegeven moment door oxidatie geen contact meer maakt met de contactveertjes is erg groot en de gevolgen laten zich makkelijk raden.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

N.P.S. zei:
Als je accu's gaat gebruiken adviseer ik je dringend de cellen met gesoldeerde doorverbindingen uit te rusten.
Mijn kennis laat me hier slechts één reactie toe: "Wattus? 8O "

N.P.S. zei:
De kans dat een accu op een gegeven moment door oxidatie geen contact meer maakt met de contactveertjes is erg groot en de gevolgen laten zich makkelijk raden.
*kuch* Daar denk ik liever niet aan... :lol:

Ehh, ja je kunt gewoon oplaadbare cellen gaan gebruiken.

wat N.P.S. bedoeld met "solderen en oxidatie", is het gevaar dat na verloop van tijd de oplaadbare batterijen slechter contact kunnen gaan maken, omdat wellicht de plus en min polen gaan oxideren.

Dus eigenlijk gewoon de oplaadbare batterijen aan het apparaat vastzetten met een klein stukje soldeer?

Ik raad je niet aan als je meteen precies snapt wat er bedoelt wordt om aan de batterijen te gaan solderen, want ook dit moet op een bepaalde manier. En dan heb ik het niet over dat je goed op plus en min moet letten.....

Gewoon i.p.v. Duracell, goeie oplaadbare erin doen, je hebt ze tegenwoordig al van 2500mAh...

Sorry dat ik misschien te onduidelijk was. Ik probeer het opnieuw.

Het gaat er om dat je wat modelbouwers een "accupakket" noemen maakt. De individuele cellen worden met draadjes aan elkaar verbonden en de twee aansluitdraden worden al dan niet via een connector verbonden met je zender. Dit heeft te maken met oxidatie van de contactpunten van de accu's die dan op een zeker moment geen contact meer maken met de aandrukveertjes is de zender.

Je moet dus niet de accu's aan de aandrukveertjes in de zender solderen...

Als modelvlieger moet je, ook al gebruik je kant en klaarmodellen, toch over een beetje kennis en handvaardigheid beschikken, maar dat komt vanzelf. Blijf het forum gewoon volgen en je steekt zo al heel wat op!

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Dat knutselen, dat leer je heel snel, heb ik intussen al gemerkt. Daarvoor is het inderdaad wel
noodzakelijk om te begrijpen wat er wordt bedoeld. Hartelijk bedankt voor je verduidelijkte uitleg!

Nog een aanvulling op het verhaaltje van N.P.S.
Als je geen ervaring hebt met het solderen van oplaadbare cellen dan moet je dat niet gaan doen! Probeer eerst eens een paar handen vol oude (lege) batterijen of oplaadbare cellen aan elkaar te solderen. Als dat fout gaat is de kans op ernstige schade aan jezelf en of je huis maar heel klein.
Goed solderen is niet echt moelijk maar je moet wel oefenen. Hoe? dat kan je ruimschoot op dit forum vinden. Met de zoekfunctie moeten die draadjes te vinden zijn.
Succes!

Voor Hubris is de oorspronkelijke situatie (als ik het goed begrijp) een zender met 8 gewone penlights.
Om begrijpelijke redenen wil hij accu's gaan gebruiken. Die passen gewoon tussen de klemmetjes van die originele, niet-oplaadbare penlights.
Daarmee loopt-ie, volgens mij althans, niet méér kans op storingen dan in de oude situatie, toch?
Tja, het kan natuurlijk altijd beter, maar er wordt nu gesuggereerd dat het wisselen naar oplaadbare cellen een grotere kans op oxidatie met zich brengt en dus de noodzaak tot solderen. Maar de kans op oxidatie is toch even groot als met alkaline's of zo?

Bart

Toch is het risico op storing groter Bart. Gewone batterijen vervang je regelmatig (als ze leeg zijn) waardoor oxydatie minder kans krijgt. Als je er oplaadbare cellen in hebt zitten zullen die er jaren in kunnen zitten. Oxydatie krijgt dan veel meer kans met alle nare gevolgen van dien.

Nee, dat is helaas niet waar. Het zijn altijd de accu's die gaan oxideren. Bij batterijen is dat risico veel lager. In de eerste plaats worden deze na gebruik vervangen, waarna er nieuwe worden geplaatst zonder enig spoor van oxidatie. Eenmaal geplaatste accu's worden (redelijkerwijs) voorlopig niet meer vervangen. Daarnaast heb ik zelf de indruk dat accu-aansluitpunten sneller oxideren dan batterij-aansluitpunten. Mogelijk ontsnappen er uit de accu kleine hoeveelheden stoffen die het oxideren bevorderen.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Dus voorlopig is het een goede (tussen)oplossing om de accu's goed in de
gaten te houden en af en toe even de oxidatie-resten te verwijderen, als
ik het goed begrijp.
Dan kan ik in de tussentijd fijn oefenen met solderen :lol:

Ook kan ik jullie dan straks vertellen hoe de Sanyo Eneloops werken, of de
voordelen ervan (geringe zelfontlading etc) opwegen tegen het wat lagere
aantal mAh (2000)....

Back