8000 mah laden

Hoeveel cellen is je lipo?

Je gaat de lipo zeker kunnen laden. Alleen zal het erg lang duren. Je zal dus niet aan 1C kunnen laden (of het moest een 2S lipo zijn).

Laden kan altijd. Het zal alleen langer duren. Zal rond de twee uur zijn. De maximale laadstroom is minder dan 5 ampère.

Ik heb een i-power 680 ac lader met max laadstroom van 5A. Kan ik een lipo accu van 8000mAh daarmee laden?
Ja, geen probleem.
Het is in principe dezelfde situatie/vraag als: kan ik een zwembad vullen vanuit mijn keukenkraan, badkraan. Inhoud van zwembad (capaciteit) en grootte van de kraan (max.stroom) bepalen hoe lang het duurt voor zwembad respectievelijk accu vol zijn.

De 8000mAh lipo is een 4S ...
....Het vermogen van mijn lader is 80watt
4s LiPo is een spanning van 16volt. Een 80watt lader kan bij die spanning een stroom leveren van maximaal 80W/16V = 5A. (vermogen = spanning x stroom).
8ampèrehour capaciteit / 5A stroom = 1,6hour, tel daarbij nog wat verliezen in lader en accu op en je komt aan 2hour laadtijd.

Laatst bewerkt:
Bij vrijwel alle laders zal de maximale laadstroom zakken met toenemend aantal cellen. Vermogen(in watt) is ook een/de beperkende factor dan. Tel daarbij nog 20% op voor verliezen en marge.

Voor het vergelijken van laders en voedingen ...
www.scriptasylum.com
→ RC calculations
full

electrical menu
Lithium battery chargers
selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
en ook in het electrical menu
Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Back