8S of 6S?

Discussie in 'EDF forum' gestart door Frits37, 5 apr 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan het niet zo stellen, dat bij een hoger voltage je 1/3 kleinere capaciteit nodig zou hebben voor gelijke vliegtijd.
    Er spelen veel meer factoren, zoals weerstand en warmteontwikkeling.
    Feit is dat een hogere spanning bij gelijkblijvend vermogen efficienter is mede door de lagere weerstand.
    Maar als de motor niet in zijn effciente toerental draait dan gaat ie juist weer meer vermogen vreten.

    Zie het als een te grote prop op een kleine motor zetten, hij gaat niet sneller vliegen maar gaat de stroom omzetten in warmte.

    GJ
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik heb even naar de kist gekeken (website doet het gewoon hier).

    De voorgestelde Wemotec fan moet prima voldoen, maar ik zou hem wel op 8S gaan vliegen.
    Bij een vlieggewicht vanaf 4,4 Kg vind ik een stuwdruk van 2,32 Kg (6S) redelijk weinig.

    Op 8S heb je 3,7 Kg, dat is wel prettiger.
    Als je beetje gedoceerd met het gas omgaat kun je waarschijnlijk een kleine 5 minuten vliegen.

    Hetzelfde vermogen op 6S kan ook en dan kom je op deze EDF uit.
    https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-e...led-precision-balanced-and-harmonically-tuned

    Even kijken hoe je met accu's en ruimte en gewicht kunt spelen.

    Mooie kist trouwens.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kijk, wat ik al zei, op 6S een 2000 KV motor.
    Stroom is dan 105A
    En op 8S een 1500 KV.
    Stroom is dan 80A.
    Scheelt in stroom 25% dus je kan dan bij gelijke vliegtijd een 25% kleinere capaciteit nemen.
    Als regelaar zou ik een Sunrise 150 nemen, die is nog redelijk compact en kan makkelijk die stromen aan, ding kost bij Gerben iets van 70 Euro.
    Misschien nog iets goedkoper als hij hem niet om hoeft te bouwen, dus geen extra condensatoren en zo erop maken.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik lees het net andersom: de 1500KV vraagt 80A bij 8S en de 2000KV vraagt 108A bij 6S, dus bij gelijke capaciteit 25% langere vliegtijd bij 8S?

    En nog een vraag over de C-waarde: volgens de berekening van wvr zou 20C de ondergrens zijn (5000 mAh bij 100A) maar Rob Bulk geeft aan dat 100C gewenst is om kwalitatieve redenen. Wat is wijsheid?
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    De C in dit soort vergelijkingen is de capaciteit van je pack, dus er is niets zinnigs over te zeggen zolang je niet weet met welke capaciteit je gaat vliegen.

    De hogere C waarden van packs zijn meestal packs met een lagere inwendige weerstand, oftwel onder belasting blijft er meer 'volt' over,
    met meer spanning (volt) draait je fan harder. Om die reden vliegen sommigen ook met de Hv Lipo's....

    Maar wees realistisch, een 100C / 5000mAh pack zou dan continue 500ampere moeten kunnen leveren.... mwah,

    ik denk dat je met een realistiche 40C en opgewarmd een prima resultaat gaat behalen, je vliegt maar kortstondig volgas.... alleen bij de start,
    daarna leert de ervaring dat het gas er flink af kan, wat tevens de reden is dat je de regelaar niet te krap moet kiezen omdat je veel in het middengebied regeld
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, ik heb het verbeterd.
    Hogere spanning, lagere stroom.

    C waardes zijn echt de grootste onzin.
    Er is geen enkele lipo die 100C kan leveren, in ieder geval niet langer dan een paar seconden.
    Op RCgroups was een heel draadje met testen en ook alle leugens die leveranciers vertellen.
    Ik had contact met fabrikanten en die zeggen zelf ook, een lipo kan niet meer dan 30-40C leveren.
    En dat ook maar zeer beperkte tijd.
    Je moet gewoon kwalitatief goede lipo's kopen en C waardes met een flinke korrel zout nemen.
    Ik ben niet meer helemaal op de hoogte van wat op dit moment goed is maar ik heb begrepen dat de Hobbyking Graphene het erg goed doen.
    En anders de Mylipo.de lipo's, zijn ook niet te duur.
    Wij hebben verschillende pakketten gebruikt en ook 20C Turnigy packs met 120C belast.
    De duurdere SLS pakketten zijn ook gewoon Turnigy en presteren net zo.
    Wat betreft de regelaar, die Sunrise ICE150 doet makkelijk 150A continu, pieken van 400A is ook geen probleem.
    Het is gewoon een YGE, in dezelfde fabriek geproduceerd alleen met andere FETs.
    De hele F5F klasse vliegt nu met deze regelaar.

    GJ
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, 100A continu.
    Wel vantevoren opwarmen maar dat moet je bij elke lipo.

    GJ
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Btw, wie is Gerben? En is die Sunrise ICE150 geschikt voor 8S? Ik zie Sunrise ESC's met name tot 6S of een hele dure tot 12S.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben zit hier op het forum.
    Ik dacht dat iedereen hem wel kende.
    https://www.modelbouwforum.nl/members/gerben.151/

    Maar inderdaad, die Sunrise gaat maar tot 6S.
    Er is ook een andere, die gaat tot 14S.
    Een 120A HV, ik heb ze destijds gehad en verkocht, waren iets van 90 Euro.
    Misschien heeft Gerben er ook wel 1 liggen.


    GJ
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Nope. Niet bij een zelfde vliegsnelheid.
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Over de C-waarde, bij ontladen, bestaat best wel veel " onduidelijkheid".
    60C wil beweren dat je je accu in 1 minuut leeg kunt vliegen, 30C in 2 minuten & 1C jawel in een uur.

    Het is een beetje laveren om je juiste keuze voor een accu te kunnen bepalen.
    Op RCgroups is er een mooi draadje over testgegevens,
    Moet ik even opzoeken.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, in mijn voorbeeld: (20C) betekent dit dat de batterij in 3 minuten 'leeg' gevlogen kan worden. Hoe verhoudt zich dat tot de 80A die de motor maximaal vraagt en de capaciteit van de lipo (5000mAh)? Dit stukje theorie is mij nog niet helemaal duidelijk maar ik vind het wel interessant. Uiteraard vlieg je niet voortdurend op maximum, maar stel dat je gemiddeld 50A vraagt en de lipo voor maximaal 80% wilt ontladen?
     
  14. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Belast je de lipo met 5A dan gaat ie een uur (60 minuten) mee. Belast je m dus constant met 50A dan ben je na 6 minuten klaar = 100% leeg. 80% is dan 288 seconden oftewel 4 minuten en 48 seconden :)

    Neem je een accu van 30C continu en 5000mAh dan kun je deze volgens de specs met 150A (30x5) continu belasten. Ruim voldoende dus. MAAR of je die 30C haalt is de vraag. Die waardes worden schromelijk overdreven in de meeste gevallen. Maar met jouw 80A max belast je de accu dus max met 16C en gemiddeld met 10C (10X5A = 50A). Dat durf ik wel aan met de 30C/5000mAh lipo van een gekend merk.
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Kijk, zo snap ik hem. Super!
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Frits, je stroom zakt tijdens de vlucht.
    Dat is bij een propmodel zo en dat is ook bij een EDF het geval.
    Je zal van 80A naar een Ampere of 60 gaan.
    Ga je dan nog stukjes halfgas vliegen dan zak je naar 30A.
    Je zal dan ook op een gemiddelde vliegtijd van rond die 5 minuten komen.
    De eerste vluchten even bijhouden hoe lang je gevlogen hebt en daarna een timer in de zender zetten zodat je na een x aantal minuten een alarm krijgt dat je moet landen.

    GJ
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een telemetriefunctie op mijn X9D waarbij ik een alarm kan laten afgaan als een van de cellen beneden een vooraf ingestelde waarde komt, bijv. 3,6 volt. Dat heel LCell en wordt doorgegeven door een MLVSS of FLVSS sensor. Een timer is in principe niet nodig. Voor deze setup moet ik dat nog wel uitzoeken, want die sensors gaan tot 6S en twee dezelfde sensors worden niet afzonderlijk herkend, vanwege het identieke ID. Maar dat is t.z.t. een OpenTX puzzeltje. Met een beetje geluk werkt het wel met een combinatie van een M- en een F-versie.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Telemetrie is beter, zeker als je per cel kan meten.
     
  19. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Ik liep tegen het zelfde probleem aan met een 12s setup. Je moet de sensor id van één van de twee sensoren aan passen met dit script kan blijkbaar gewoon via de zender.
    Het staat klaar bij mij moet het juist nog doen.
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Laat me t.z.t. even weten of dat lukt :)
     

Deel Deze Pagina