8x6 zwaar transport trekker en double-drop trailer (US)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 12 jan 2020.

  1. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Richard,
    THX voor het advies, was al een beetje aan het stoeien geweest en had al gemerkt dat als ik de fusees op 1 lijn bracht wanneer de servo op max uitslag naar links en rechts stond het al veel beter ging...ik ga het proberen / uitvogelen / testen / bevinden....modelbouw is een grote ontdekkingsreis:goal
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Modelbouw is een ontdekkingsreis maar inderdaad uitvogelen, freubelen en ondervinden hoort er ook bij....Leuke hobby he!!!! Alles maar berekenen en begrijpen is niet leuk :jan:

    Wat Richard uitlegt bedoelde ik ook een beetje maar Richard legt het veel beter uit ;)
     
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Na drie uurtjes rommellen is het gelukt...tweede as draait mooi...
    Fusee nog iets dichterbij het hart van de servo en uitgelijnd

    IMG_20200215_172857.jpeg IMG_20200215_172933.jpeg IMG_20200215_172942.jpeg

    Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Spatborden en tanks gemonteerd..plaats van de motor is ook bepaald dus laatste aandrijf as besteld.. Heb ik binnenkort een rijdend chassis
    Waar de toren komt te staan is ook al beslist IMG_20200216_180129.jpeg 1581876026094.jpeg

    Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    vwforum en Ro-tje vinden dit leuk.
  5. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Toch nog iets gedaan vanavond..cabine gestript en klaar voor de paint-remover

    Ook een kleine try out ABS thermovormen...eerst met de aansteker, daarna heet kraanwater...resultaat is belovend...met dunnere ABS ( nu 3 mm gebruikt ) en een pan kokend water en een mal zal het naar inschatting goed gaan om een nieuwe bumper te vormen IMG_20200218_225059.jpeg IMG_20200218_225127.jpeg

    Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Marker en Catwoman vinden dit leuk.
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Leuk om zo zelf wat te maken aan onderdelen.

    Waar ik ook wel goede ervaringen mee heb (als het gaat om wat grotere delen): opwarmen in de (oude) koekenpan.

    Voordeel vind ik dat je over grotere lijn een meer egale ronding of vouw kunt maken.

    Bijv. tank maken: malletje van hout. Of beker voor spatborden. ABS/styreen even in de koekenpan. Niet laten smelten, wel zacht laten worden. (= even proberen qua warmte en tijd). Dan snel uit de pan en om de mal. Even vasthouden. Koelt vrij snel af. Let erop dat de vorm vaak iets 'terug veert'. Dus of later vast zetten in de gewenste vorm of mal hierop voorbereiden.
     
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Goeie tip Marker, ga ik ook eens proberen.
     
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    carson paint killer remover of mr musscle ovenreiniger om verf eraf te weken
    de spoorstang zou ik boven veerpakket doen,en servo grotere nemen en langere arm nemen voor grotere uitslag
     
  9. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb de tamiya paint-remover..en doet het bij het eerste testje prima ( de vorige eigenaar had niet ge-primed)
    Op de foto zie je de tweede gestuurde as....dus eigenlijk bijna al teveel uitslag ivm het ackermann effect en servootje is toch goed voor 5KG
     
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Chassis is nu ongeveer klaar.
    Aandrijfassen en motor hebben hun plekje gekregen
    1582389894660.jpeg IMG_20200222_164448.jpeg IMG_20200222_164411.jpeg

    Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  11. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Catwoman, Ro-tje, VOLVO FH 16 750 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Eerste test rit succesvol gedaan...ik zal misschien het servo armpje op de tweede stuuras 1of 2 mm moeten verplaatsen om een tikkie meer uitslag te krijgen , fine tuning dus.. voor de rest alles naar verwachting....sorry heb het niet gefilmd
    Nu verder met de cabine en toren..foto's volgen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Eerste onderdelen met de paint-remover behandeld...leuk de kale cabine is van rood ABS...handig bij het primen, kan je goed zien of alles goed bedekt is
    Cabine staat nog in de week..zit op sommige plaatsen ongeveer 1 mm verf..deurnaden zijn niet eens meer zichtbaar bijvoorbeeld...zal nog een paar uurtjes schuren worden daarna

    1582486951294.jpeg IMG_20200223_203615.jpeg

    Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Rood ABS? imitatie !?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Lijkt er wel op...cabine helemaal gestript, is van een zacht soort plastic, een beetje schuren en krijg ik een erg ruwe / korrelige ondergrond , zelfs met waterproof schuren is het bijna niet glad te krijgen ...wel een aardige teleurstelling na uren ermee bezig te zijn geweest....:mad::mad::mad::mad::mad:
    zal een nieuwe cabine worden vrees ik.
    Mocht er nog ergens een US truck cabine liggen ( liefst met ramen en interieur) houd ik me aanbevolen:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Jammer !
    Smiley verdrietig - kopie.png

    Dat nu de kunststof cabine "zacht" is geworden, komt door Paint Remover.
    Helaas kan niet elke kunststof tegen Paint Remover.
    Eigenlijk had je eerst een klein onderdeel moeten testen, om te kijken of het kunststof wel geschikt was om te reinigen de Paint Remover

    Sommige modelbouwers reinigen een cabine met remolie, dit loopt ook niet altijd goed af.
    Thinner gebruiken is helemaal uit den boze !
    Zelf met ovenreiniger gaat het nog wel eens mis.

    Kunststof spuiten met etsende primer gaat niet goed, ook dan wordt het kunststof "zacht" !

    Even Off Topic :
    Tip :
    Het geeft geen garantie, maar het is het proberen waard.
    Je zou nog kunnen proberen om met primer van de Action de cabine nog te redden.
    1 spuitbus kost 1,99 Euro, hier kan je geen buil aan vallen.
    De primer van de Action is op acrylbasis.
    Diverse dunne laagjes aan brengen, minstens 5 a 6 laagjes en daarna goed laten drogen en daarna waterproef glad schuren met korrel 1000.
    Wel eerst goed afwassen met afwasmiddel en goed laten drogen.

    Ik zelf gebruik voor modellen (messing/metaal/staal/aluminium een etsende primer, ik bij een plaatselijke autospuiter koop en zelf verdun en met een auto verfspuit aanbreng op de materialen.
    Ook de houten dieplader is gespoten met de Etsende primer.

    Nu weer On Topic :
     
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Ik had een eerste kleine test gedaan en die was goed gegaan
    Je zou denken dat de Tamiya paint-remover wel geschikt was....maar heb het vermoeden dat dit een imitatie cabine is...de kunststof zelf is rood en na verder onderzoek heeft Tamiya naar mijn weten nooit rode kunststof gebruikt voor hun cabines...is wel balen...en verklaart ook waarom sommige delen niet goed aansluiten, zoals de ramen bijv.
    Dan wordt een andere cabine bijna de enigste uitweg om er iets moois van (proberen, als ik mijn gestuntel met jullie bouwkunsten vergelijk) te maken
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Tja,dat kan, er zijn heel veel van deze imitatie Amerikaanse cabines en compleet rijdende Amerikaanse trucks in omloop.
    SMILEY BOOS (2).jpg
    Jammer !
    Uithuilen en opnieuw beginnen.

    SMILEY HUILEN - kopie.jpg SMILEY HUILEN - kopie.jpg
     
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Deze cabine is afgeschreven...Ach het geeft me weer inspiratie voor andere perspectieven ....was tot nu gericht op de Aeromax cabine, wie weet wat er nu op mijn route komt. Kan ik bijvoorbeeld het chassis helemaal fine-tunen in afwachting van....en alvast de voorbereidingen gaan treffen voor de bouw van de trailer.
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek

Deel Deze Pagina