9.6V NiMH accupack laden met oude lader?

• Topicstarter Topicstarter Goofah
  • Startdatum Startdatum
G

Goofah

Guest
Hallo,

Laatst heb ik een oude hovercraft gevonden bij de opruiming van mijn zolder. Deze wil ik graag weer nieuw leven inblazen. De accupack van de hovercraft was echter kapot en gaan lekken. De oorsponkelijke accupack was een NiCd 9.6 V 600 mAh en deze heb ik vervangen door een 9.6V NiMH van 2300 mAh. Het befteft hier accupacks van 8 cells. Tijdens de aanschaf heb ik er nooit bij stil gestaan dat er eventueel een andere later aan te pas moet komen. De oorsponkelijke lader die erbij geleverd werd is GEEN snellader en levert volgens de specificatie 7.2 Volt (??). Bij het meten met een multimeter gaf de lader echter 10.4 Volt. Ik gelezen heb is dat NiHM accupacks beter met een snellader geladen kunnen worden. Mijn vragen: Is het verstandig om de oorspronkelijke lader hiervoor te gebruiken of kan hiermee de accupack kapot gaan?
Welke andere lader zouden jullie mij aanraden (hoef geen professionele lader met balancing e.d.)
Wat zijn de voordelen van een eventuele andere lader behalve dan de laadsnelheid?
De accupack komt van Conrad en heeft een Tamiya aansluiting.

Als je wilt dat je accu lang mee gaat zou ik een goede lader aanschaffen, eventueel een computer lader dan kan je zien wat hij erin stop.
als je een stopcontact lader hebt (zwart blokje) moet deze al minstens 11,5 volt zijn om de accu te laden.
maar van 600mah naar 2300 mah zal je accu wel een stuk zwaarder zijn van gewicht, heb je daar rekening mee gehouden?

mvg Hans

Zo'n zwart blokje waarop een spanning en een maximale stroomsterkte staat vermeld is meestal een netvoeding. Die is niet geschikt om rechtstreeks Ni-** accu's mee te laden.

Een netvoeding is een constante spanningsbron en een Ni-** wordt geladen door een constante stroombron.

Een constante stroombron en een constante spanningsbron zijn twee heel verschillende dingen

Zo'n zwart blokje waarop een spanning en een maximale stroomsterkte staat vermeld is meestal een netvoeding. Die is niet geschikt om rechtstreeks Ni-** accu's mee te laden.

Een netvoeding is een constante spanningsbron en een Ni-** wordt geladen door een constante stroombron.

Een constante stroombron en een constante spanningsbron zijn twee heel verschillende dingen

Sorry nps

maar wat moet die jongen nu met jou antwoord?
zal hij niks wijzer van worden.

@ hanskez: De accu is voor het gevoel niet echt zwaarder in gewicht. Het zijn beide 8 cells in AA-formaat en formaat van het totale pack is ook hetzelfde. Misschien scheelt het enkele gramtjes, maar dit is verwaarloosbaar. Je hebt het over een "goede" lader, kun je iets specifieker zijn misschien? Het lijkt me in ieder geval dus geen goed idee om de standaard lader (is idd een zwart blokje) Alvast bedankt!

@N.P.S: Wat ik begrijp van jouw antwoord is dat ik waarschijnlijk een lader heb die een constante spanning afgeeft (10.4 volt) en wat ik eigenlijk nodig heb is een lader die een constante stroomsterkte geeft (bijv. 1 of 2 A) voor het laden van een NiMH accu correct? Er staat overigens niets vermeld over de max stroomsterkte op mijn huidige lader.

Sorry nps

maar wat moet die jongen nu met jou antwoord?
zal hij niks wijzer van worden.

Wat Goofah hier aan heeft? Toch wel wat zo denk ik. Hij weet nu dat een netvoeding geen acculader is. Dat zo'n apparaat niet bedoeld is voor het laden van accu's. Daarmee is alvast veel narigheid voorkomen.

Hij weet ook dat hij een constante stroombron nodig heeft voor het laden van Ni-** accu's.

Voor verdere vragen is er de FAQ accu's en laadtechnieken. Daarin staat eigenlijk (bijna) alle informatie! [FAQ] Accu's en laadtechnieken - Modelbouwforum.nl

Ik zou de oorspronkelijke lader niet gebruiken, misschien is die alleen voor NiCd accu's en gaat je NiMh accu kapot.
Probeer of je een Ultramat ergens goedkoop kan krijgen, anders zijn er nog laders van Carson of Robbe die goedkoop te krijgen zijn. Megapeak 3000 is ook een voorbeeld.

Back