90 size electro Scale helicopter.

Hoi allemaal.

Ik ben me aan het orienteren op een grote electro heli, waar ik een scale bodykit op wil zetten (indien ik er 1 kan vinden, of een Russische Hind of een Seaking). Daarbij is over de kop gaan en achterstevoren/binnenstebuiten vliegen iets wat ik totaal niet ga willen, ik wil puur op scale gaan vliegen.

Ik zou graag op prijs stellen als iemand me een gedegen advies geeft over welke heli, of er een body kit te vinden is en welke electronica ik daar het beste in kan stoppen. Stabiliteit is daarbij mega belangrijk, ik weet dat we nu niet meer over een heli onder de 2000 euro praten dus ik wil er ook absoluut de beste spullen in hebben. Ik zit daarbij ook de denken aan een heliCommand Rigid bijvoorbeeld.

De reden dat ik electro wil is dat ik bij brandstof helies vaak zo'n enorme rookpluim uit zie komen, en dat vind ik bij een schaalmodel erg storend. De enige keer dat een Hind zo rookt is als er een raket ingeslagen is.

Als iemand iets weet hoor ik het graag.

(nu niet gaan klagen over een dubbelpost aub, mij is specifiek gevraagd er een nieuw topic van te maken)

De reden dat ik electro wil is dat ik bij brandstof helies vaak zo'n enorme rookpluim uit zie komen, en dat vind ik bij een schaalmodel erg storend.

Als ik nog even een alternatiefje mag noemen; die rookpluim is voor somige schaalvliegers o.a. een reden om benzine te gaan vliegen, is dat misschien nog een optie?
Tenzij de elektro keuze al geheel vast lag dan dit bericht als niet geplaatst te beschouwen :-D

Gr, Roy

Jeez, bij die eerste link mag wel een NSFW waarschuwing. :)

Dank voor de links, ik kijk daar later naar. Vooral die van de Bell 230 is interessant.

@Roy, stel dat ik een Hind fuselage vind (wat mijn eerste keus is), dan staat die rookpluim op dat model voor geen meter. Als er al rook uit zou komen is dat bij de turbines en dat is in het echt ook niet zo. Nu wil ik ook niet met turbines aan de gang, maar een electromotor is wat dat betreft voor mij de gulden middenweg. Ook al realiseer ik me heus wel dat er ook grote voordelen aan brandstof zijn hoor, daar niet van.

Dag Leo,

Ik bedoelde ook geen turbines hoor maar een benzinemechaniek. In de schaalwereld zie je die veel bij o.a. Vario modellen.
Nitro rookt erg, en dat staat idd niet mooi op een schaalheli, een benzine motor heeft die rookpluimen niet, vandaar mijn opmerking.

Succes met het zoeken en bouwen, als je hem gevonden hebt zien we graag de fotos :-)

Gr, Roy

Ah ok, dat is natuurlijk ook een optie inderdaad. Ik ging inderdaad uit van Nitro, maar had geen rekening met benzine gehouden. Goede tip, bedankt.

Over het algemeen kan je volgens mij beter een romp kiezen, en aan de hand daarvan een mechaniek ombouwen naar electro. Dat ben ik zelf voor een clubgenoot aan het doen, en het ziet er al veelbelovend uit.

Ik ben al op zoek geweest naar rompen voor een Hind (Mil Mi-24) maar de enige die ik tot nu toe heb gevonden is voor een 450 size heli. Als iemand een grotere weet hoor ik het graag (of een Sikorsky SH-3 Sea King).

Hoe word in die scales normaal gesproken die knik naar boven in de staart voor de rotor opgelost? Met riemen en 2 extra lagers in de bocht of word daar een aparte motor voor ingezet?

---

Laatst bewerkt door een moderator:
Danny: Ik heb die Vario site grondig doorzocht ondertussen en er staan idd hele goede onderdelen tussen, behalve een Hind en Sea King romp. Maar zeker ivm verkrijgbaarheid van onderdelen wel iets om rekening mee te houden.

jd1uth: Wauw. Dat is een serieuze heli. 20kg ledig gewicht. 2,5m rotor. :D Hele mooie links, dank je.

Die nieuwzeelandse link is denk ik meer in de richting. 1m80 is ook nog best veel overigens (90 size is 1m40 of 1m50 ongeveer?) maar al een stuk behapbaarder.

Ik ga hier zeker verder naar kijken, als ik vragen heb zijn jullie de eerste die het horen (en er komt een bouwverslag uiteraard).

Hi,

Ik wil niemand ontmoedigen, maar besef wel waar je aan begint.

Stabiliteit is daarbij mega belangrijk, ik weet dat we nu niet meer over een heli onder de 2000 euro praten dus ik wil er ook absoluut de beste spullen in hebben. Ik zit daarbij ook de denken aan een heliCommand Rigid bijvoorbeeld.

2,5m Electro en Turbine ontlopen elkaar niet zoveel.
Materiaal kosten ca. 12.000,- tot 13.500,- euro.
Gebouwd en ingevlogen ca 20.000,- tot 22.500,-
Mi 24 Hind von Matthias Strupf
Bij 1,8 Benzine zul je ook aan de 9.000,- tot 10.000,- komen.

Om zo'n project tot een goed einde te brengen dien je ruime ervaring in bouwen
(minimaal ca 5 schaalheli's van een minder moeilijkheidsgraad) te hebben.
En zeker 6 tot 10 jaar vlieg ervaring. Zware grote trage heli met een meerbladkop.
Een Rigidgyro brengt bij een 5 bladkop (oneven aantal bladen) nauwelijks extra hulp.

M.

Laatst bewerkt:
Die 2,5m Hind is heel mooi, maar ik was die sowieso niet van plan (die is gewoonweg veel te groot). Ik zat echt rond de 1,5 meter te kijken.

Wat betreft bouwervaring heb ik die niet zozeer met heli's maar wel met boten en robots.

Multi rotor vliegen heb ik geen ervaring mee, maar ik verwacht toch niet binnen een jaar (met mijn bouwtempo 2 jaar ook niet) klaar te zijn met bouwen dus kan ik me daarin verdiepen.

Je advies is een goede hoor, maar ik ben me serieus wel bewust van de consequenties.

Hoi! Ik ben me ook aan het oriënteren op een schaal model en dan met name het Airwolf model. Ofschoon je het model best vaak ziet blijf ik het toch een mooie heli vinden.

Ik heb de voorkeur voor electro. Uiteraard met alles er op en er aan. Een mooi model staat op de website van Vario Helicopter (zie ook filmpje). Heeft iemand een idee welke heli je hiervoor het beste kunt gebruiken?

Helimartin hoe kom jij aan dat soort bedragen doel jij op 100% schaal S.S.M ?
denk dat we hier meer aan semischaal zitten te denken

jd1uth,

Het moesten toch absoluut de beste spullen zijn?
Vandaar die bedragen. En met SMM is The Sky, The Limit.
Leuk cockpitje voor slechts 1100,-:
S-S-M Technik

Semi-scale met 2 bladkop en mindere nivo uitrusting kom je idd wat goedkoper uit.
5500 tot 7000 Benzine
7000 tot 9000 Electro (Akku's en laders meegerekend)

Even wat bedragen middels een grof opgetelde materiaallijst van onze schaal heli's.
Bij een enkele zit bv al meer dan 600,- verf op.

Vario ec 135 Turbine 9500,-
Vario ec 135 Electro 8500,-
Vario Bell 230 Electro 7800,-
Vario Bell 430 Benzine 7000,-
Vario Bell 205 Turbine 10500,-
Vario Bell 212 Turbine 11000,-
Vario Bell 47G3 7000,-
Vario R22 4500,-
Vario Agusta 109 Benzine 5500,-
Vario Bo 105 Big Benzine 7000,-
Vario Big Airwolf Benzine 7000,-
Baumann Super Puma Benzine 7500,-
Baumann Super Puma Electro 8000,-
Vario Allouette 3 Turbine 13500,-

M.

Laatst bewerkt:
Hoi! Ik ben me ook aan het oriënteren op een schaal model en dan met name het Airwolf model. Ofschoon je het model best vaak ziet blijf ik het toch een mooie heli vinden.

Ik heb de voorkeur voor electro. Uiteraard met alles er op en er aan. Een mooi model staat op de website van Vario Helicopter (zie ook filmpje). Heeft iemand een idee welke heli je hiervoor het beste kunt gebruiken?

Wat dacht je van een Vario electro mechaniek?
VARIO Benelux

M.

Help!,

Ik kan dat ook niet helpen:
Maar volgende week ben ik bij Vario Duitsland en misschien zal ik eens vragen hoe dat zit.
Belgen hebben het maar goed met 2 Invoerders.

Impressum
Adresse Vario Benelux
Flessenbergerweg 12
NL-8191 LJ Wapenveld

BTW-nummer 192233191-B.01
K.v.K. Zwolle, onder nummer 08068857

Telefon 038-4479114
Telefax 038-4479114
eMail vario.benelux@hetnet.nl

------------------------------------------------------------------
Impressum
Address: Heli-Tempel
Guy Vanderschelden
St-Gabrielstraat 61
B-1770 Liedekerke
Belgium

VAT Id: BE 749 380 725

Phone: +32 (0) 53 67 07 26
Mobile: +32 (0) 473 56 90 77
eMail: guy.vds@skynet.be

--------------------------------------------------------------------------------

Maarja, ik haal mijn Vario Spullen bij:

Flycam Helicopterspeciaalzaak, te Lexmond.

Bedrijfsgegevens:
Flycam Heli Speciaal Center
Kortenhoevenseweg 36a
4128 CR Lexmond
Tel: 0031 (0)347-342382
Fax: 0031 (0)347-342316
Kvk nr: 23064635
BTW nr: NL.189373416.B01

Flycam.nl - Helicopter.nl - Home

M.

Laatst bewerkt:
Back