90 size elektro heli ?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 28 apr 2008.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    90 size elektro 3D heli => MA ION-X2 !!!

    Beste helivliegers,
    ik ben me aan het orienteren voor een grotere elektro heli en vroeg me af, wat voor keuze is er in de 90 size elektro heli klasse ?

    Ik ken zelf de x-cell ion-x van miniature aircraft.
    3DMPe is die ook 90 size ?

    De meesten gebruiken 10s lipo, maar waar moet ik aan denken qua capaciteit ?
    Zo tussen 4000 en 5000 mAh ?
    Ik heb nu een mikado logo 10 3D en vlieg die met 5s li-ion. Het zou leuk zijn als ik die packs in serie kan gaan gebruiken op een 90 size heli.
    Dat bespaart me dan gelijk flink in de kosten.

    Ben benieuwd naar reacties.
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2010
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  3. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    hallo
    henseleit heeft de mp xl e . dat is een 90 size met 12 s
    schijnt asociaal veel vermogen te hebben . ik zou er als ik jou was zeker eens na kijken , de kwaliteit van de kits zijn ongeevenaard , dat zal iedere bezitter beamen.
    mvg ferry
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ah, kijk. joker 2, rotor diameter tot 1.56 meter. 10-12s lipo
    de maxi joker is iets teveel van het goede ...

    thunder tiger heeft de SE620 , maar wat voor maat is dat ? Komt dat meer overeen met een 60 size ?

    De t-rex 700 wordt een 90 size dacht ik . Ombouwen naar elektro is misschien wel mogelijk.

    Mijn doel is 10s lipo max, mmm .... vraag me af of een 90size dan toch niet te groot is.
     
  5. Ik heb vorig jaar ongeveer dezelfde zoektocht gedaan naar een 90size E Heli.

    Ik ben toen bij de IonX² van MA uitgekomen, die heb ik nu één jaar en ben er nog steeds zeer tevreden mee.
    Dit is geen omgebouwde nitro versie, maar eentje die speciaal voor E ontworpen is.

    De Actro32-3 motor is de meest gangbare in de EU met 10S 5000mah of 12S 3700mah. Vliegtijd 4min30 hard 3D.

    Er zijn nog een paar andere al dan niet omgebouwde nitro versies; E Airskipper van JR; Shark; DynaX E, Vibe E wordt ook aan gewerkt dacht ik, binnenkort de Three Dee MP-XL-E, ...
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    a, ferro, bedankt . dus 90 size heb je echt 12s lipo nodig, ik begon al een vermoeden te krijgen , mmm .....
    Ik zal eens bij henseleit kijken.
     
  7. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    yeti , ik heb eens gelezen dat 10 s prima zou voldoen voor rondvlucht en mild sportflying zoals er stond , maar 12 s wel beter was .
    je gaat je wel kapot schrikken van de lipokosten ! , maar ik heb een 90 nitro , en heb vrijdag 60 lite brandstof ingeslagen , daar werd ik niet vrolijk van [300 euri's]
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Je kan ook een Mikado Logo 600 met 680mm/690mm bladen gaan vliegen. Dit word met succes al veel gedaan, je hebt dan een betaalbare grote heli, die beslist beestachtig presteerd op "slechts" 10S lipo's.
    Vooral met het dragracen blijkt deze heli bijna niet te verslaan (spectaculaire filmpjes, en een spectaculaire bezigheid voor degene die nog niet kunnen 3D'en ;) ).

    Greetz van Aldert
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    @jurrien:
    jij vliegt deze op 10s 5000 ? Wat is je vliegtijd bij soft 3D/acro ?
    Wat is de rotordiameter van de ionx2 ? En is deze alleen te koop in the usa ?
    Ik zal eens naar je andere genoemde heli's kijken.
    Op de dutch3d was Cees Verplanke er ook, met zijn JR Vibe elektro. Hij werd eerste wat op zich te verwachten was ...
    Inderdaad met actro motor en jeti spin 99 regelaar. Het liep perfect, de aanloop ook zeer mooi. Hij vloog op 10s 5000 en had met zijn F3C stijl power zat. Vlieggewicht ca. 5.5kg.
    Had gewoon een rechte curve geprogrammeerd dus niet op governor. Had hij ook geen verstand van zei hij.
    Verder vertelde hij me nooit meer terug te willen keren naar brandstof ....

    @ferro,
    ja ik weet wat ze kosten, ik heb reeds een pack 6s 4000 liggen voor in een 3D kist (vliegtuig) .

    @aaaalie:
    dat is ook het overwegen waard, alle opties staan nog open.
    Mikado is natuurlijk prachtig en heel betrouwbaar, tenminste, dat vind ik tot nu toe wel van mijn logo 10 3D. Vliegt de 600 trouwens standaard met 600bladen ?
    Trouwens, het pure 3D niveau verwacht ik niet te bereiken, echter moet dit met de heli wel mogelijk zijn, je weet maar nooit ..... ;-)
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  11. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ik heb zelf ook een trex 600 en dus een 6s lipo , dus weet wat dat kost.
    maar die 10 en 12 s pakketten , moet je die zelf samenstellen dan ? en hoeveel kost dat ?
    @laurens , ik had iets besteld en niet gekregen bij heliprofesional , toen ging ik op duitse forums kijken , en waren er heel veel klachten over hem , zn zogenaamde heli hotline word gewoon niet beantwoord , weken achter elkaar. heb van een nederlandse vlieger gehoord dat hij een beetje poep heeft aan nederlanders ofzo.
     
  12. Ik vloog 'm vorig jaar op 12S 3700mah Flightpower op de 3D masters in Engeland. Dit jaar is het de bedoeling om dat opnieuw te doen. Een pakje 12S Flightpower kost 350Eur hier in Europa. (Indien je gaat shoppen in HK kan het waarschijnlijk goedkoper)

    gewicht 4.9kg all-in, Actro 32-3, powerJazz.
    710mm KOK Topblades

    Je kan de heli gewoon in de winkel kopen, bij ons in België bijvoorbeeld bij updateRC. De overbrenging is wel van belang, indien je met de actro 32-3 op 10S gaat vliegen neem dan 1:10, vlieg je op 12S neem dan iets tussen 1:11 en 1:12 naar gelang je vliegstijl.

    En net zoals Cees ben ik niet van plan om ooit nog met brandstof te vliegen :cool:
     
  13. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    zeg jurrien , je zegd 350 euro ? vanwaar dan dat een 6s van flightpower al bijna 300 is dan ? dan zou een 12s setup in de buurt gaan komen van een 6s ?
    mvg ferry
     
  14. Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2008
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Het voordeel van 12s is dat je minder capaciteit nodig hebt en dus kleinere packs kunt kopen.
    Ik weet niet wat het voor gevolg heeft voor een regelaar als je voor 12s ipv voor 10s kiest. Zijn die veel duurder of valt dat mee. De stroom-rating zal immers lager zijn met 12s.
    Verder nog haken en ogen aan 12s set-up ?

    Grappig trouwens dat jij ook niet meer terug wilt naar brandstof, net als Cees.

    Als jij op de 3D masters hebt mogen vliegen dan zal je niveau aardig hoog zijn. Wordt je gesponsord door MA ?
    Mijn voorkeur zou in eerste instantie uitgaan naar de ionx2 omdat een vriend van me in usa woont en door de lage dollarkoers dit erg interessant voor mij is.
    Echter omdat dit aardig dure kisten zijn ben ik ook niet vies van een goede gebruikte ...
     
  16. Ja, MA is mijn sponsor, al krijg ik ze ook niet gratis hoor!

    Met de powerJazz kan je zonder problemen op 10S en 12S vliegen (max 150amp continu). Indien je nog even kan wachten zou ik voor de kontronik Jive gaan, die zijn wat goedkoper denk ik en gaan ook tot 12S, deze hebben ook een ingebouwde bec.
    Dan is er nog de CC110HV, ook goed voor 10S of 12S. (De Jazz55 zou ik afraden op 10S in een 90 size)

    Dan heb je nog het 'laadprobleem' voor 12S. Ik laad mijn lipo's apart dus met 2 aparte laders op 6S. Met zo'n 'goedkope' multiplex 6S lader (100Eur) met ingebouwde balancers lukt dit aardig. Ik ben zeer tevreden met deze lader. (vind je trouwens oa bij bovenvermelde shop)
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ok, dank je voor de info, en dat je ze niet gratis krijgt begrijp ik .... had ik ook verwacht ....

    Ik heb absoluut geen haast, kan nu nog prima uit de voeten hoor. Ik ben me aan het orienteren en heb geduld, alhoewel ......

    Waarom raad je de jazz 55-10-32 overigens af ? Toch te lage stroombelasting ?

    Ik neig naar de 10s set-up, ik gebruik nu 5s3p 4200mAh packs voor in mijn logo 10 3d, die ik dan kan hergebruiken, om mee te starten. Wat denk jij ? Of is de capaciteit niet toereikend voor fatsoenlijke vliegtijd ? Wat voor capaciteit zou je in eerste instantie aanraden voor 5s ?

    Ik had ook al gedacht de lipo's apart te gaan laden, ook met 2maal 5S.
    Een geschikte lader zou ook deHyperion EOS 0610i DUO kunnen zijn. Kan met maximaal 180Watt gelijktijdig per uitgang laden.
    Voor 5s heb je dan een maximale laadstroom van 180/5x4.2 = 8.5A , voor een 4000mAh pack dus 2C .

    Nog iets; wat zijn de verschillen tussen de ion-x en de ion-x2 ?
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2008
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoe zit het met wedstrijden? Wil je daar aan gaan meedoen?
    Ik vind o.a. volgende op de KNVvL website bij reglementen:

    WEDSTRIJDREGLEMENT VOOR RADIOBESTUURDE HELIKOPTERS (2008) (FAI Klasse F3C en
    3D Sportklasse)

    Oppervlak:
    Maximaal schijfoppervlak van de draagschroe(f)(ven) 250 dm2.
    Gewicht:
    Het gewicht van de helikopter mag niet meer bedragen dan 6 kg. (zonder brandstof).
    Motor:
    Maximale zuigerverplaatsing 15cc voor 2 takt en 20 cc 4 takt methanol motoren. Maximale
    zuigerverplaatsing 25 cc voor 2 takt benzine motoren.
    Elektromotoren zijn eveneens toegestaan, waarbij het onbelaste voltage van de elektrische voeding
    niet hoger mag zijn dan 42 Volt.



    De onbelaste spanning van een net opgeladen Lipocel is meer dan 4V, dus 12 cellen geven al meer dan 48V. Theoretisch voldoe je dan niet aan de reglementen.
    Met 10S zit je altijd goed, de maximum waarde van een Lipocel is 4.2V, dus met 10S is dat maximum 42V ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2008
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat is alleen voor officiele FAI wedstrijden, dus D3D heeft daar geen limieten voor.
     

Deel Deze Pagina