Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Een aantal jaar geleden heb ik een sleper gebouwd aan de hand van een aantal oude tekeningen die ik heb gevonden in "the model engineer" uit 1922 of zoiets. De sleper is oorspronkelijk gebouwd in 1902 in australie en heet "Terawhita"
Op het moment zit er een 12V loodaccu, zelfbouw regelaar en Speed 700BB in en een 5cm 4 blad prop.
Deze combinatie heeft zo veel power dat de boot bijna wil planeren. De achterkant wordt overgens niet onder water getrokken.
Nu vind ik dit een beetje te veel en de snelheid is ook wat lastig te regelen in de lage toerentallen. Het is schaalsnelheid vooruit of niets. Ik ben nu op zoek naar een motor regelaar combinatie waarmee ik vooral in de lage toerentallen(0-500) goed kan regelen.
Ik heb overgens geen idee hoe hard de 700BB draait op dit moment met een 5cm 4 blad prop, maar ik denk toch veel en veel te hard.
Dit lijkt er op. De terawhita is een slag groter/langer, voor al het achterdek. De voorkant en de opbouw komt overeen.
2 : Of een Dualrate op je zender plaatsen als dat mogelijk is.
Hiermee kan je met een Potmeter en Schakelaar de uitslag van je Servo Vaarregelaar begrenzen.
Vaar je normaal dan hoef je alleen de schakelaar over te halen om op schaalsnelheid te varen, ga je slepen dan haal je die schakelaar weer over en heb je meer power.
in ieder geval zou een 720 torque die deze schroef rechtstreeks aandrijft beter zijn ( draait veel minder toeren dan die 700 ) en ge gaat hoogstwaarschijnlijk een pak langer kunnen varen met die batterij
Heb gister even gekeken en er zit nu een Speed 600BB in directe overbrenging op een 5.5cm 4 blad messing schroef. Hij gaat hard, maar een goede combinatie is het niet.
een speed 600 bb op 12 volt en een 5.5 cm 4blads messing schroef ????
jawadde
dat is een speedbootmotor!
ben eens benieuwd naar het stroomverbruik?
die 720 torque of zijn broertje waar perk het over heeft ( kost een 5tal euro minder en heeft een langer uitgaand asje) gaat u veel beter bevallen
misschien de schroef een maatje minder want zou best kunnen dat het nog te snel gaat gaan maar dat zal de ondervinding dan wel uitwijzen ( wat is de waterverplaatsing/gewicht van je boot? )
Een beetje extra power is wel gewenst. Dat idee met een schakelaar voor schaal en "werk" snelheid vind ik een goed idee.
Een langer asje is ook beter, anders krijg je de kopeling er zo lastig op.
Jammer ddat ik nu geen foto heb van de boot met huidige opstelling op vol vermogen, de boeg komt bijna uit het water......
Ik ga op zoek naar een 720 torque of iets gelijkwaardigs.
Zal ook nog eens een fototje van de sleper plaatsen, het is wel een uniek ding.
Een mogelijkheid is de 12V batterij inruilen voor een 6V, en de motor gewoon behouden. Als dat te traag is kan er nog een cel van 2V bijgezet worden. Misschien de eenvoudigste en goedkoopste oplossing?