90er brandstofhelis

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door ferro, 8 jun 2022.

  1. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    hallo mensen . ik ben een tijdje eruit geweest en wil weer gaan vliegen . ik heb nog steeds een henseleit mp xl v91 staan met een futaba 12fg zender . maar die zijn beiden uit 2008 dus ik denk dat ik die beter kan laten staan . nu zit ik rond te kijken wat wat is , en ik zie dat brandstofheli's bijna uitgestorven zijn , de merken die aan de top stonden veranderd zijn en dat er geen winkels meer zijn . de vraag is , zijn er nog echte winkels in nl met het duurdere spul op voorraad en welke merken maken nog goede 90er brandstoffers ? is de heli scene uberhaubt nog bestaand of is het allemaal drones geworden ?
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Tsja, ik denk dat de dynamiek van een paar jaar geleden idd wel weg is uit de heli scene.
    Ook methanol is redelijk ten prooi gevallen aan electro.
    Maar dat wil niet zeggen dat er nog steeds fanatieke heli methanol vliegers zijn.

    Maar waarom zou je niet gewoon met jou spul gaan vliegen?
    Heinseleit was toen goed en is het nog steeds.
    Weet niet of het een FBL is, maar je kunt ook nog steeds prima met fly-bar vliegen toch?
    Ook je zender, is gewoon nog goed, is een FASST, niks mis mee, toen niet, nu niet.

    Servo's even goed checken, bij twijfel nieuw setje plaatsen, is goedkoper als een compleet nieuwe kit.

    De motor is mischien een issue, even open maken, mischien nieuwe lagers, en dan, als hij goed loopt, niks mis mee toch?
    Brandstof zou (afhankelijk van de motor) een issue kunnen zijn. Veel heli vliegers gebruikten denk ik een hoog nitro gehalte, dat mag nu niet meer verkocht worden, max 16% nu geloof ik.

    Mikado Logo heeft niet al te lang geleden juist opnieuw een methanol heli ontwikkeld, de GLogo.
    Is een merk met goed leverbare onderdelen.

    Dus ik zou met je bestaand spul verder gaan.
    Winkels voor een heli kan ik je niet mee helpen, is een beetje dun geworden in Nl, ik doe alles via het WWW.
    Ik denk dat aerobertics net over de grens in Belgiƫ wel populair is.

    Succes, ben benieuwd naar je keuze.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    SAB heeft 2 methanol modellen..
    Align
    die logo kon ik nog niet eigenlijk..

    Verder kom ik op het moment niet echt..
    misschien weten anderen nog merken/types?

    Qua leeftijd: so what?
    in de techniek is noemenswaardig eigenlijk niets veranderd.
    Flybarless, maar daar kun je naartoe ombouwen als je wilt.
    andere kop, stabilisatie, en daar ga je. er wordt wel meer van de servo''s gevraagd, dus ff kijken of ze dat aankunnen.

    qua shops, veel online tegenwoordig..
    als je weet wat je nodig hebt, niet zo'n punt.
    inderdaad ff lagers wisselen, als je dit niet vertrouwd. maar zonder roest, zal die motor het nog net zo doen als voor het wegzetten.
    waarschijnlijk zal de carb even moeilijk doen ivm ingedikte olie. maar dat komt er vanzelf uit als er weer brandstof in gaat..
     
  4. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    dank je voor jullie antwoord . ik heb net mn heli en zender even goed gecheckt , en mn zender heeft een fasst module aan de achterkant erin geclickt en de antenne van de fasst is kapot . dus met een andere module zal hij het wel doen , maar ik dacht altijd dat oudere zenders niet helemaal te vertrouwen waren en er hangt nogal wat vanaf . maar zo te horen is dat mischien niet zo . mn heli is denk ik nogo , het is een henseleit , er zijn wat kleine dingen kapot zoals tailfin en canopy , en henseleit verkoopt geen onderdelen meer , dus bij de eerste mishap heb ik een probleem . vandaar dat ik een nieuwe overweeg , die mikado is goed nieuws , duits en onderdelen aanwezig . is nitro zoals vroeger nog steeds niet via de post te krijgen ? is er wel een verkooppunt in nl ? dan je wel voor de info
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Aerobertics verkoopt brandstof via de post

    Groeten,

    Arie
     
  6. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Nitro is in alle grotere winkels nog wel te koop. Alleen inderdaad wel max.16% dacht ik.
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik haal het bij HobbyIn (in Nl), die mengt het zo je het hebben wilt, ik weet niet of hij verstuurd.

    Zonder reclame te maken, er is iemand in Nederland die Mikado verkoopt, werkt voor mij meestal snel en goed (heligear).

    Als het even kan doe ik liefst gewoon zaken in Nl, kwestie van locale bedrijven steunen
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    tailfin is an sich geen kritisch deel.. misschien iets te freubelen van een donor ander merk..
    kap kan misschien met wat glasvezel wat van gemaakt worden.

    maar verder, koppeling en andere zaken, dat wordt lastig..
    geen idee of je kunt frankensteinen met stukken van andere merken...
    soms lukt dat.. soms past het echt niet..
     
  9. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Er staat een 600 en 700 nitro van align te koop op modelbouwforum
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hi Ferro,
    waarom niet de 12FG gebruiken (heb er jaren mee gevlogen,nu welliswaar overgestap naar Mikado V bar control)
    de 12 FG was echt een goede zender,maarja ik wilde met me tijd mee gaan en makkelijk instellen van alle parameters en dat gaat perfect met VBar.
    De Henselheit, mooie machine,als je van nostalgie hou en lang niet meer gevlogen heb zou ik hem zeker even op de kast parkeren.
    Er zijn inderdaad wel wat Nitro helis te verkrijgen hoor,zou ik daar weer mee beginnen en later de Henselheit weer airborn maken.

    Mikado Glogo is een mooie machine ;-) en inderdaad zoals bovenstaande bericht een Mikado dealer met goede service in Breda (@pach1977 hier op het forum)
     
    pach1977 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ga mijn brandstofheli (Raptor 90) ook weer van stal halen.Even motor checken,servos/linkjes,slangetjes vd tank en nieuwe ontvanger accu erin en eens kijken of ie het nog doet!
    Gewoon met Spektrum DX7 vloog altijd goed dus als het werkt waarom zou je wat anders kopen?
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2022
    jjdehaan en pach1977 vinden dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die dingen vliegen prima !
     

Deel Deze Pagina