9n?p, aantal magneten en kv vraag

• Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
A

aviador

Guest
Na een 9n12p outrunner (link) met dikker draad gewikkeld te hebben is de efficientie niet bepaald goed meer. Het vermogen is leuk met een 4.3x4.3 propje maar de stroom wordt onnodig hoog omdat geen regelaar het meer bij kan houden. Waarschijnlijk door de magneten.

Nu is het dus 12p met NZNZNZ enz. Wat ik bij andere hoogtoerige outrunners zie is 9n6p (met veel ruimte tussen magneten (link). Dit lijkt mij een nog veel hoger Kv te geven. Wat ook nog kan is maar de helft van de magneten omdraaien en dus NNZZNNZZ enz te gebruiken, maar werkt dat ook goed/beter?

Kan iemand mij hiermee helpen?

grt oscar.

Met dikkere draad zou de efficiëntie juist moeten toenemen en de temperatuur zou moeten afnemen. Je hebt iets verkeerd gedaan of iets veranderd:
Zelfde aantal wikkelingen als voorheen?
Zelfde aansluiting als voorheen, ster/delta?
Welk wikkeldiagram heb je gebruikt?
Zelfde prop/belasting als voorheen?

6magneetpolen geeft inderdaad een ongeveer twee keer zo hoge Kv. De motor op de powercroco site heeft inderdaad veel ruimte tussen de magneten.

Jouw omdraai idee kan, maar de tussenliggende magneten losmaken lijkt me geen sinecure. Magneten zijn keramisch materiaal en breken makkelijk. Je moet dan magneetpolen 2,3,6,7,10 & 11 omdraaien.

Laatst bewerkt:
Ik heb juist express minder wikkelingen gedaan met dikker draad om een hoger Kv te krijgen, dat is dus goed gelukt alleen is het te zwaar voor de ESC (de motor wordt niet echt warm). Wat ik wel denk is dat als het Kv nog eens 2x hoger wordt de stroom te hoog wordt, eigenlijk is het Kv van nu wel goed.

De motor lijkt eigenlijk best veel op deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TP 2415-09T Brushless Heli Motor 2700kv $15.95

Ik zou ook nog even kunnen spelen met de timing van de ESC, dat zou ook nog wat kunnen schelen.

ik heb de snellere versie daarvan nu in de T-Rex zitten. Prachtig motortje, loopt erg mooi en zeer efficiënt! Is idd wel met 6N en veel ruimte.
Misschien dat met 12N de regelaar op het gegeven moment gewoon teveel moet schakelen en daardoor te warm word. niet per sé door de amperes die er doorheen gaan...

Bij verhoging van Kv, waarbij er voor de rest niets veranderd, neemt de stroom toe met de 3e macht. Dus bij verdubbeling, neemt de stroom toe met factor 8!

De regelaar wordt inderdaad zeker niet te warm door de stroom, die is bij volgas maar 17A (voor een regelaar van 35A!).

Als ik dus bij de helft van de magneten dezelfde stroom wil houden moet ik dus 8 keer zoveel wikkelen? Dat zou dan wel heel dun draad worden.
die hobbycity motor lijkt ook niet zo gek veel windingen te hebben, nu heb ik er 7 van .7 draad dacht ik. ABCABC gewikkeld uiteraard. Wel delta geschakeld overigens.

Nee, da's onjuist, niet acht keer meer windingen. Door aantal magneetpolen te halveren, verdubbelt Kv ongeveer. Door het aantal wikkelingen daarop te verdubbelen, halveer je Kv weer tot de oorspronkelijke waarde.

Stroom loopt op met derde macht van Kv, ongeacht hoe je Kv veranderd hebt, door wijzing van #wikkelingen of door wijzing van #magneetpolen. Zowel het aantal wikkelingen als het aantal magneetpolen hebben dezelfde en evenveel invloed op Kv.

Maar waarom wil je aantal magneetpolen halveren? In eerste instantie dacht ik dat je iets verkeerd gedaan had maar alles klinkt goed tot nu toe.

Laatst bewerkt:
mmh, towerpro kan dus erg snelle motortjes aan, Elf hobby doet het net leuk met een standaard fietsbel dus :D.
Wel apart dat een aantal dure merken zo ver onderaan staan trouwens!

Maar waarom wil je aantal magneetpolen halveren? In eerste instantie dacht ik dat je iets verkeerd gedaan had maar alles klinkt goed tot nu toe.
Oscar wilde volgens mij een sneller motortje. vandaar het opnieuw wikkelen met dik draad en minder windingen. blijkbaar kan de regelaar de toeren nu dan dus niet meer aan misschien. Eventuele oplossing zou dan kunnen zijn om 14 wikkelingen te pakken (ipv 7) en de magneetpolen te halveren. Dan houd je dus zelfde KV, maar hoeft de regelaar minder te schakelen.
Goede samenvatting?

Helemaal sietse!

De link van ron verklaard ook een hoop trouwens, mijn regelaar is jawel... een elf hobby..

Wel logisch nu eigenlijk. Ik meette een stroom van 17A volgas op de grond, maar de lipo was sneller leeg dan ik verwachte (voor 17A). De motor maakt natuurlijk nog meer toeren eenmaal vliegend dus extra warmte en stroom. Snel van die regelaar af dus, gelukkig heb ik ook nog een towerpro hier liggen. :D Die zou dit wel aan moeten kunnen.

eens proberen met die towerpro idd. ben wel benieuwd of dat het echt is idd. en of die dan idd snel genoeg is zoals beweerd word.

Anders misschien toch weer ombouwen :D

Wat een verschil zeg :| motortje draait nu zo'n 3x zoveel toeren. Helaas dus ook de stroom wat hoog voor een 15A ESC. De regelaar warmt wel aardig op maar dat is natuurlijk omdat ik max half gas kan geven en daar houden ESC's niet zo van...

Kv moet dus naar beneden om rond de 15A te komen, de towerpro regelaar houd het in iedergeval bij. Echt grappig wel, dat die elf hobby regelaar zo slecht schakeld en dus de beperkende factor was voor de toeren.

KV naar beneden, of kleiner propje natuurlijk. of in ster schakelen. of een 30amp towerpro regelaar :). maarja, dan moeten je accu en motor dat ook kunnen verwerken...

zeker cool dat het dus zo duidelijk aan het schakelgebrek ligt :D

Denk dat ik ster ga doen, kleiner propje is niet meer rendabel. Wil ook niet meer stroom dan zo'n, 15A trekken omdat het maar een 1000mah pakje is.

Ik zal nog posten hoe hij draait in ster.

Back