A-4M Skyhawk

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Droopy'ke, 6 jan 2007.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dag plakkertjes,

    Binnenkort ga ik hier een volledig bouwverslag posten van de A-4M Skyhawk.
    Zo zullen jullie alle stappen, truuks en (airbrush)technieken eens van dichbij kunnen zien.

    Een foto'tje van het 1:1 toestel:

    [​IMG]


    Het model dat ik ga bouwen is er eentje van Hasegawa en is op schaal 1:48.
    Deze schaal vind ik persoonlijk de mooiste om mee te werken: niet te groot, niet te klein en dus perfekt om allerlei details extra in de verf te zetten.


    Het model:

    [​IMG]



    Aan dit draadje komt al gauw een vervolg. :wink:



    Droop
     
  2. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    yes. ik zit dr al op het bouwverslagje te wachten :).
    veel suc6 dr mee. astie net zo mooi wordt als de volgende......

    Groeten,

    Ruben
     
  3. launnie

    launnie Guest

    Heey droopy'ke...

    Suc6 met deze A-4.. Hopenlijk wordt deze net zo mooi als je tornado.. en misschien wel nog mooier!!!

    gr. launnie
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    looking forward to it !
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zo, eer we beginnen gaan we eerst eens een kijkje nemen in de doos.
    Dit vind ik altijd één van de spannendste dingen voor het eigenlijke bouwen. :lol:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In totaal vinden we binnenin de doos 9 frame's met daaraan al het lekkers dat we nodig hebben voor de bouw van de Skyhawk.
    Het plastic zelf heeft een mooie neutrale grijze kleur. Leuk!
    Ook valt het me op dat deze kist ook ingesneden panellines heeft. Daar kunnen we later tijdens het weatheren mooi gebruik van maken.


    [​IMG]
    Verder hebben we ook nog de decals, het bouwplan én de clearparts.
    Deze clearparts oftewel 'glazen' delen laten we tijdens de bouw in hun beschermende folie zitten tot het tijd is om ze hun Parket-/Sols Plus-badje te geven. Maar daarover later meer.

    Zoals de meeste vliegtuigmodellen starten we ook deze keer met de bouw van de pilotenstoel (seat) en het kantoor.
    'Kantoor' is een vliegtuigterm en daarmee bedoelen we de eigenlijke cockpit van het toestel en niet één of ander bureau. :lol:

    Ook heb ik gemerkt dat er geen piloot aan boord is en dus zal ik er maar eentje moeten zoeken in m'n reserveonderdelendoos. Wat een woord! De Engelsen houden hier dan eenvoudiger en noemen dit dan ook hun 'spares box'. De riemen (seatbelts) van de stoel zal ik ook moeten scratchen want een piloot zonder riemen dat kan dus niet, hé? :lol:


    Ik moet ook zeggen dat de bouw niet al te snel zal verlopen en dit wegens gezondheidsredenen. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik in het ziekenhuis moeten worden opgenomen en zodoende. Nou ja, we zien wel.

    Ik ga nu alvast aan de cockpit beginnen.

    Foto's volgen uiteraard.



    Droop
     
  6. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Zoals al je andere vliegtuigen zal je dit ook wel tot een goed einde brengen ? :wink:
     
  7. TheFlyingDutchman

    TheFlyingDutchman

    Lid geworden:
    6 aug 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Droop,

    Succes met dit toestel! De vorm is erg apart.
    Hoeveel verschillende vliegtuigen zullen de bijnaam Skyhawk hebben? Ik weet er in elk geval al twee. :lol:
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey Jelle, leuk je hier aan te treffen!! :D


    Goed, nu is het tijd voor een kleine update:

    [​IMG]
    De piloot die ik hier heb gebruikt, heb ik een klein beetje moeten aanpassen want anders pastte hij niet in de schietstoel.
    De vermageringskuur staat hem niet slecht, vind ik. :lol:
    De witte strepen op de helm zijn niet helemaal naar mijn tevredenheid en ik denk dat ik daar nog enig aanpassingswerk zal aan hebben


    [​IMG]
    Zoals jullie kunnen zien is dit geheel (piloot + cockpit) niet echt groot.
    De riemen van de stoel heb ik gemaakt van Tamiya's masking tape. Nadat ik een stukje van die tape een khaki-kleurtje had gegeven moest ik die daarna enkel nog in reepjes snijden en klaar waren mijn riempjes.

    [​IMG]
    Om het model later mooi op z'n landingsgestel te laten staan was ik verplicht om in de neussectie een tegengewicht aan te brengen.
    Enkele grammen lood zouden moeten volstaan om hier geen staartzittertje van te maken.


    [​IMG]
    Het lood in de neussectie.


    [​IMG]
    En dit is de stand van zaken tot nu: de cockpit zit gemonteerd in de romp, de neus en de intakes zijn geplaatst.

    De volgende stap is het monteren van de wings.



    Wordt vervolgd,


    Droop
     
  9. TheFlyingDutchman

    TheFlyingDutchman

    Lid geworden:
    6 aug 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Haarlem
    Je gaat weer erg snel! Maar wat zit er nu precies in de neus? Lood en.. paardenhaar? :lol:

    Ja, ik bedacht me dat ik hier ook nog een account had. Die heb ik dus weer even afgestoft :)
     
  10. Stickybom

    Stickybom Guest

    Ik heb zelf een MIG-21 op schaal 1:32 gemaakt, mooi gelukt hoor 8) Maar hij staat nu met de staart met naar beneden omdat er niets in de voorkant zit :lol: Vergeten denk ik, maar ik vind het wel stom, want revell wist toch zelf ook al dat hij naar achter zou leunen :evil: hadden ze er toch mooi een stukje lood bij kunnen doen :| Maarja verder geen probleem hoor, hij staat op een mooi plekje.

    :wink: Die piloot ziet er geweldig uit, ik ben benieuwt naar het eindresultaat :D
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Zo, hier ben ik dan weer met een kleine update:

    [​IMG]
    De vleugels en de hoogteroeren zijn nu geplaatst. De kleine antennes die her en der op de romp staan ga ik later bevestigen omdat die tijdens het nat schuren toch maar in de weg staan.
    Eerst moeten er wat kieren gedicht worden. Zeker de naad waar de 2 romphelften samen komen verdient de nodige aandacht.
    Dus wordt het nu tijd om de plamuur boven te halen.



    [​IMG]
    Om het model een ietwat realistische look te geven ga ik het bouwen met de flaps naar beneden.




    [​IMG]
    Om het spuitwerk wat te vergemakkelijken ga ik de slats helemaal op het laatste aanbrengen.


    Aan de vleugelwortels (dit zijn geen groenten, hé :lol: ) had ik een kleine kier maar die heb ik met wat lijm kunnen dichten en daar zie je nu niets meer van terug.

    Zoals gezegd ga ik nu het model plamuren waarna het z'n ontvettingsbadje krijgt.
    Als het dan volledig droog is dan kan ik de rest van de antennes en de refueling probe aanbrengen waarna het dan zal klaar zijn om de primer over zich heen te krijgen.

    In de volgende update komt ook de canopy ter sprake en gaan we die extra beschermen én een realistische glass-look geven.

    Daarover later meer.


    Wordt vervolgd;



    Droop
     
  12. Mad Viper

    Mad Viper Guest

    Om kosten te besparen doen ze het niet, eigenlijk doet Tamiya het alleen bij sommige kits van hun, niemand voegt er gewichtjes toe. Wel zeggen ze het in hun instructieboekje. Ook niet altijd, maar het beste is altijd wel wat toe te voegen. Weet je het niet zeker dan misschien de volgende tip:

    Zet je kit in elkaar met elastiekjes en tape, de grotere onderdelen alleen. Leg je vingers in de wielbakken van het hoofdlandigsgestel onder de vleugels en kijk welek aknt hij pgaat, valt hij op z'n staart dan moet er gewicht, valt hij op z'n neus dan is het goed. Is een trucje die handig is maar het is altijd beter om er toch gewicht in te doen zodat je altijd zeker ebnt dat hij niet op z'n staart gaat zitten.

    @Droopy'ke: Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  13. charger

    charger

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Naaldwijk(nl)
    even dit topic kicken.
    hoe staat het er nu voor, Droopy'ke? of bent u dit topic vergeten :lol: ?
     

Deel Deze Pagina