A,B,C etc vervangende delen?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Dipp, 20 jun 2020.

  1. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo, Ik kom verschillende berichten tegen over de zogenaamde A,B,C etc vervang setjes. In eerste instantie leek het mij gewoon een zakje onderdelen puur en alleen om oude/versleten delen te vervangen. Later bleek het te gaan om "verstevigde" onderdelen die de oude konden vervangen. Een ander artikel claimde dat de "versteviging" mee zou vallen. De onderdelen zijn ook in Aluminium, maar dat is dan tgv niet vervormbaar zijn ook weer kwetsbaarder, wel lichter.
    wat blijkt nu waar te zijn en hoe functioneel zijn deze setjes. Iemand ervaring mee?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.512
    Locatie:
    Sassenheim
    De zakjes A, B, C etc verwijst bij div auto's naar de zakken zoals ze in de kit zitten, iedere zak bevat de onderdelen voor een deel van de auto. Kan handig zijn maar vaak blijf je met veel delen zzitten die niet kapot gaan.

    Als men onderdelen breekt is er voor een groot deel een duidelijke reden zoals plots overstekende paaltjes, stoepranden etc. Natuurlijk kan je de gesloopte onderdelen vervangen voor aluminium maar daar zit een risico aan. En nee, aluminium is niet (veel) lichter dan plastics

    Aluminium veert niet zoals plastic delen dat wel doen maar slaan krom, soms ook niet zichtbaar krom maar wel voelbaar in een auto dat niet lekker rijdt. Door een breekpunt te verstevigen (door alu delen) verleg je het breekpunt naar een ander onderdeel dat misschien duurder is en moeilijker vervangbaar, in veel gevallen is dat dan het diff-huis.

    Ook als de scharnierpennen dierct door het aluminium gaat zonder gebruik te maken van plastic busjes zullen de gaten in het aluminium uitlubberen.

    Een ander gewilde upgrade zijn de schokdempers. Als de plastic versie gewoon gevuld kan worden met olie kan je ook de olie veranderen samen met eventueel de zuiger, bij lekkage kan je ook de O-ringen vervangen. Ik heb genoeg auto's gehad met plastic dempers en die werken gewoon goed.

    Maar ja, het is jouw geld..... Ik heb mensen gezien die hun Savage een compleet titanium chassis geven, of een Tamiya TT01 volledig in het aluminium hijsen. De auto's worden er niet veel beter van en zullen bij verkoop niet meer opbrengen dan hooguit de prijs van een standaard auto.
     
  3. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Maarssen
    Dank !. dus het gaat niet om versterkte plastic onderdelen. T'is gewoon hetzelfde als wat erin de kit zit. Mag ik hieruit voorzichtig een conclusie trekken dat de enige echt upgrade is om de wielen in een aantal graden te zetten?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.512
    Locatie:
    Sassenheim
    Meestal wel. Bij RTR merken is het gewoon dezelfde spul als wat er al op de auto zit, bij wedstrijdmerken zie je wel eens 2 soorten plastics, 1 stijfe en 1 wat soepeler. Flex is afstel-optie om mee te spelen voor de juiste grip vandaar ook 2 soorten plastics.

    Afhankelijk van de auto en motor kunnen sommige upgrades handig zijn zoals stalen assen bij snelle motoren of aluminium delen waar men minder flex of speling wilt hebben. Zo zie je bij de Tamiya TT01 veel een alu center as ipv de plastic en een alu stuurmechanisme voor minder speling/flex.
     
  5. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Maarssen
    Hartelijk dank. Tamiya is een wedstrijd merk. Ik kan uit de beschrijving niet opmaken welke nu ", gewoon" en welke verstevigd is.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.512
    Locatie:
    Sassenheim
    Alleen de TRF modellen zijn de wedstrijdmodellen van Tamiya, het overige zijn modellen voor de fun waar Tamiya ook wedstrijden mee organiseerd, qua tourwagens komt de TA07 (en voorgaande TA'modellen) het meest dichtbij een een echte wedstrijd model gezien het wat delen van de TRF deelt. Neem van mij aan dat alle niet-TRF modellen geen enkele kans maakt op een open nationale of internationale race.
     
  7. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Maarssen
    Heb een Tamiya tt-02 Toyota Supra GT 1:10 Kit aangeschaft. Bouw vordert gestaag. Loop tegen het volgende feit aan: de body wide is188mm. In de handleiding wordt vermeld dat er een keuze is tussen het maken van de Tread: gebruik een korte (c3)of lange (c6) wheel axle. Je mag dan verwachten dat alle twee aanwezig zijn. Foute verwachting. In het C- zakje twee frames met alleen c3 optie. Dus niks geen c6!. En daar kom je pas achter op pagina 10 van de handleiding. Verschillende onlineshops (ook Tamiya Agent in Nederland en Duitsland) gemaild. Blijkt dat Tamiya de c6 onderdelen alleen toevoegt bij een bredere auto dan 188m. Helaas kan ik dat niet checken want ik krijg geen auto specifieke ( wel standaard TT-02 platform) handleiding. Dus zou mij niets anders resten dan twee TT-02 c-parts aan te schaffen ( iedere zakje bevat slechts 1 (!) c6 long wheel axle for wide tread.
    Mijn vraag:
    - Is er iemand die recent een Tamiya TT-02 Kit ( dus geen r/s rr of andere chassis) aangeschaft heeft waarbij de karosserie van het model 188mm of breder. Waren hier de c6 long wheel axle aanwezig? aub welke carrosserie. Alleen "gewone" TT-02 chassis kit
    - heeft iemand 2x TT-02 c6 long wheel axle for wide tread spare part (mondvol voor relatief klein onderdeel) liggen, die nog goed functioneert. Vergoeding komen we wel uit.
     

Deel Deze Pagina