A baitboat is born

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MVO1980, 6 mrt 2021.

  1. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hallo,

    Allereerst mijn complimenten voor het forum en de hulpbereidheid van de leden. Erg leuk en leerzaam. Na veel lezen, kijken van youtube filmpjes ben ik een hoop wijzer geworden maar blijf ik wel met een aantal vragen c.q. onzekerheden zitten.
    Ook ik ben bezig met het bouwen van een voerboot die gebruik maakt van GPS. Dit is niet om missies te kunnen varen maar meer een vis stek vast te leggen en daarna telkens op dezelfde stek te kunnen blijven vissen. Het tijdperk met lijntellers en landmarkeringspunten is nu toch wel een beetje voorbij.

    In dit topic ga ik jullie meenemen in mijn bouwproject en probeer ik tegelijkertijd ook antwoorden op mijn vragen te krijgen.

    Ik zal jullie even meenemen in de plannen zodat jullie een klein beetje beeld kunnen krijgen wat ik voor ogen heb en waar ik vragen over heb.
    Ik heb ook al het e.e.a. uitgetekend. Ik zal deze tekeningen ook delen. Het zijn tekeningen van het ontwerp maar ook hoe de elektrotechniek in elkaar zou moeten zitten. Bij dit laatste punt zal ik ongetwijfeld nog wel eens de plank volledig misslaan. Als dit het geval is hoor ik het natuurlijk graag.

    Goed; een voerboot…. Yes weer een voerboot maar ik ziet dat jullie hier ook al goed van op de hoogte zijn (geworden). Het idee is om een model catamaran te bouwen. Contramal van de boot ga ik maken van hout en daarna ga ik ABS vacuüm vormen. Hier zie ik eigenlijk het minste tegen op. mocht dit niet lukken dan zijn er voldoende modellen waar je alleen een casco van kunt kopen.
    Voor nu wil ik me eigenlijk voornamelijk richten op elektronica.

    Ik kan jullie nu gaan bombarderen met vragen maar dat lijkt me niet handig. Als ik de boot even op onderdelen bekijk is het te verdelen in de volgende onderdelen:

    Stroomvoorziening
    Flightcontroller (FC) (Holybro Pixhawk 4 met PM02)
    ESC’s (nog geen keus gemaakt)
    Motoren (Graupner 720bb torque of 900bb torque)
    Transmitter / receiver (FRSky X9lite / nog geen keus gemaakt)
    Verlichting
    Servo’s
    Sonar (Deeper Chirp+ met dubbele wifi bridge reeds werkend)

    Het lijkt me handig dat we ze ook even in deze volgorde gaan bespreken om vooral voor mezelf het overzicht te houden

    Voor de stroomvoorziening heb ik bedacht twee accu’s parallel te schakelen. Voor nu zijn het traditionele loodaccu’s van 12v 7,2A. Als dit te zwaar blijkt qua gewicht en de boot krijgt te veel diepgang dan zijn er alternatieven echter die zijn wat prijziger dan de traditionele loodaccu. De parallel geschakelde accu’s worden geschakeld door een aan/uit schakelaar en lopen dan langs een volt meter (weet nog niet of ik dit ga doen omdat dit ook uit te lezen is via de FC toch?) Dan gaat er een voeding naar de twee ESC’s en een voeding naar de FC. Bij de FC zit dan eerst nog een powermodule (PM) met twee aansluitingen. Vraag is moet ik die allebei gebruiken of gaat er vanaf de aan en uit knop nu 2 voedingen naar de 2 ESC’s en één voeding naar de PM? PM geeft op zijn beurt weer voeding aan de FC. Moet er op de PM ook nog een condensator gesoldeerd worden? bij veel drones zie je dat ze dit doen.

    Vanaf de beide ESC’s gaan ook weer twee kabeltjes met stekkertjes naar de FC waarbij ik heb begrepen dat je hier de voedingskabel weg kunt laten. Deze moeten op pin 1 en 3 van de main out…

    Zijn er nog aandacht punten voor het laden van de accu’s? ik zag in een ander draadje maar dat ging over lipo’s dat je dan een speciale lader nodig hebt.

    Ik hoor graag of ik het zo begrepen heb of dat jullie andere inzichten hebben.

    Nou dit was denk ik stap 1. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, oplossingen en suggesties.

    Groet,

    Mark

    upload_2021-3-6_11-59-4.png
    Ontwerp.jpg
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is een vlammend mooi schema!
    Dit is niet grappig bedoeld.
    Je kan in principe 2 LifePO4 parallel zetten, MAAR dan moeten deze uit de zelfde serie zijn en correct geladen worden.
    De inwendige weerstand van een LifePO4 is zeer laag, dus als er enkele mV verschil tussen de beide is, dan zal er een hoge stroom lopen van degene met een hogere spanning naar de ander om deze op een gelijk spanningsniveau te krijgen.
    De kans is reëel aanwezig, dat één van de twee wordt opgeblazen, in brand vliegt.
    Over het schakelschema.
    Waarom zou je twee LifePO4 parallel zeten als je twee aandrijfmotoren hebt?
    Je kan toch ook elke motor zijn eigen LifPO4 geven, de motor heeft al zijn eigen ESC, kwestie van alleen de min doorverbinden.
    Vervolgens is het ook mogelijk om de andere verbruikers ook over de beide LifePO4 te verdelen.
    Door de aanpassing voorkom je grote (kortsluit)stromen tussen de beide LifePO4 en dat deze onevenwichtig worden ontladen.
    Groet, Henk.
     
  3. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dag Henk,
    Bedankt voor je reactie!
    Blijkbaar heb ik mijn verkeerde schema geupload. Ik wil starten met normale 12v lood accu’s. De lifepo’s zijn op dit moment niet gebudgetteerd;-). Kan dit schema wel met twee loodaccu’s of loop je dan nog steeds hetzelfde gevaar? Ik zal ook even het juiste schema oploaden anders werkt dit alleen verwarrend.
    Om toch even op jouw suggestie in te gaan dan moet ik ook twee aan en uit schakelaars plaatsen toch?
     
  4. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    hierbij het aangepaste schema Installatieschema.jpg
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn antwoorden:
    1- Gebruik van parallel geschakelde accu's.
    Ook deze hebben een lage inwendige weerstand en kunnen dus veel stroom leveren.
    Voor jouw inzicht, pak twee verschillende AA baterijen, de ene voller dan de andere, sluit de min aan en maakt contact met de beide pluspolen.
    Ik wed, dat je binnen 10 sec een van de twee niet meer kan vasthouden.
    Dit al bij kleine batterijen, laat staan het gevolg bij een accu gevuld met zuur.
    2- Schakelaars. Je heb nu al 3 schakelaars in je circuit, de zichtbare "Aan/Uit" schakelaar, maar daarnaast nog de beide niet getekende schakelaars van de ESC.
    Deze laatste kan je fixeren in de "Aan" stand.
    Daar er twee circuits geschakeld moeten worden kan je een dubbelpolige schakelaar, Hoofdschakelaar, gebruiken.
    Daar de min verbonden is, hoef je alleen 2 x de plus te schakelen.
    Bedenk wel, dat over een "Hoofdschakelaar" een behoorlijke stroom gaat lopen, de gevraagde motorstroom.

    Nu mijn vraag, waarom een PIXHAWK 4 voor het leveren van de 5V?
    Elke ESC levert al 5V, sommige 2A voor de ontvanger en de servo's.
    Je hebt er 2, in mijn voorstel ieder op eigen accu, volgens mij voldoende Amp's om de rest van stroom te voorzien.
    Probleem is, dat maar één ESC de spanning mag leveren aan de ontvanger en de voor de ander een kleine schakeling moet maken, waarbij de zwarte en de stuurdraad naar de ontvanger gaan en de rode spanning levert op de andere delen, de min is toch gemeenschappelijk.

    Als laatste, de PIXHAWK 4 is een step down regulator en dient op de 12V aangesloten worden om er 5V, max. 4A, van te maken.
    Groet, Henk
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
  7. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dag Henk,
    Bedankt weer voor je snelle reactie.

    ik moet denk ik even wennen aan het idee dat ze niet parallel geschakeld zijn. Om toch alles bekeken te hebben is dan 2x 6V 14A in serie dan nog een optie? Of hebben we hier wederom hetzelde probleem?

    ik heb begrepen (via een YouTube filmpje ) dat de receiver aangesloten wordt op de FC (rc-in) en daar ook zijn voeding van krijgt. De kabeltjes van de esc’s lopen normaliter naar de receiver maar omdat deze is aangesloten op de FC gaan deze ook op de FC. Althans zo is het schema in het filmpje.

    groet,

    mark
     
  8. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dag Klaas,

    interessant! Die zet ik ook even op mijn lijstje.
    Met twee motoren wil je dat de ene linksom draait en de ander rechtom. Klopt het dat als je de plus en de kin omdraait dat de motor dan anderom gaat draaien....???
    Gr
    Mark
     
  9. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Mark,
    Als je de draden tussen de motor en de regelaar omdraait wel .
    Als je de draden tussen de accu en de regelaar omdraait is de regelaar kapot als hij stopt met roken , oftewel je reglaar fikt uit.

    MVG Peter
     
  10. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    En dat willen we natuurlijk niet. Maar idd ik bedoelde tussen de regelaar en de motor. Dan is dat ook weer een zekerheidje.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even iets over die Zon03 motoren. Ze hebben aan beide einden een uitgaande as en kunnen daardoor zo worden gemonteerd dat ze in tegengestelde richting draaiend even sterk zijn. Borstelmotoren hebben de eigenschap dat ze vooruit en achteruit niet hetzelfde vemogen produceren. Heeft te maken met de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Bij een dubbelschroever is het fijn als beide motoren evenveel kracht ontwikkelen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  12. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    dag Klaas,
    Ik zag al zoiets op de plaatjes die ik kon vinden. Wel handig.
    Waar ik benieuwd naar ben is de hoeveelheid geluid die ze maken. Op dit moment heb ik een boot daar liggen twee graupner 720bb torque’s in. Ze draaien heel rustig alleen komt er een beetje een piepend geluid uit als je niet voluit vaart. Heb je enig idee hoe dat bij Bühler zon03 is. Kan niet echt filmpjes van deze motor vinden.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die piep wordt veroorzaakt door de frequentie waarop de regelaar werkt. En dat wordt hoorbaar door trillingen in de motor. Heeft dus niets met de motor zelf te maken. De Bühlers zelf draaien geruisloos. De CTI regelaar uit de link veroorzaakt ook een lichte piep. Een regelaar die geen piep veroorzaakt is de Volksregler.
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=90
    Hieronder een video van mijn sleepboot met 2 Bühlers. Gewicht van de boot is ruim 9 kg. Gr. Klaas.

     
  14. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hi Klaas,

    Mooie boot zeg! het is alweer een leerzame ochtend. Kan je op een of andere manier berekenen hoe zwaar je ESC moet zijn. ik heb op het forum al absurde vermogens (400+A) voorbij zien komen. De volksregler zit op 15A continue en de eerder genoemde Thor 15HC-S zit ook op 15A maar is op de piek zwaarder te belasten.
    Gebruik is doorgaans ca. 200-300m vol gas vooruit met volle lading. Denk dat de boot dan uit komt tussen de 12-15kg. Terug is ook weer vol gas maar dan is hij ca. 3-5kg lichter. Het heen en weer varen zal ca. 6 keer achter elkaar gebeuren. Geen idee of dit veel is voor deze motoren of dat ze er niet eens warm van worden...
    Hoe verhoud de kwaliteit van de Graupner zich t.o.v. de Bühler motoren? de enige merken die ik ken is Graupner en Robbe. Uitgangspunt voor deze bouw is dat het kwaliteitsboot moet zijn waarop ik kan vertrouwen waarbij er een gezonde balans moet zitten tussen prijs en kwaliteit. Duur hoeft niet altijd goed te zijn en goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Mark, De belasting van de motoren wordt in wezen bepaald door het Voltage van de accu en het vermogen dat de schroeven aan het water kunnen afgeven. Dat is weer afhankelijk van diameter, spoed en toerental. Deze Bühlers zijn in wezen hoogwaardige motoren en zijn gemaakt voor o.a. in copieerapparaten. Kijk even in de link naar RC-point. Heb er 3 in gebruik en ben er zeer content mee. Ben er zeker van dat deze motoren tientallen jaren meegaan. Stel even dat je 6x 500 meter volgas vaart. Dat is dan 3 kilometer. Reken voor het gemak ook even met een snelheid van 3 km/uur. Maakt een vaartijd van 1 uur, waarin je 2 Ampère hebt verstookt. Is gebaseerd op eigen ervaring met deze Bühlers. Ze zijn aan 2 kanten kogelgelagerd. Zware regelaars zijn vaak gebaseerd op gebruik in autos, waarbij grotere stromen lopen bij wegrijden uit stilstand. Bij boten is dat anders omdat water geen vaste materie is. Graupner motoren zijn op zich niet slecht, maar hebben glijlagers en trekken veel meer stroom. In wezen heb je met de Bühlers genoeg aan een 12 Volt 7 Ah accu voldoende. Bespaart gewicht en geld. Meer kan ik er zo niet over schrijven. Gr. Klaas.
     
  16. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hoi Klaas,
    Ik zag inderdaad dat het industriële kwaliteit is en ik begin langzaamaan overtuigd te geraken van deze motoren. Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat de diameter van de motor ongeveer de diameter van de schroef bepaald. Dan zou deze motor een schroef van maximaal 40mm mogen hebben. klopt deze aanname? mijn huidige boot heeft een messing schroef met 5 bladen. diameter weet ik even niet.
    Ik ga me nog even verdiepen in de ESC's uit Duitsland. Het geluid heeft me bij mijn huidige boot altijd erg gestoord. zal voor de vis niets uitmaken en zal ook meer tussen mijn oren zitten hoor.
    Bedankt weer voor je adviezen en hulp.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    In de beschrijving bij RC-Point staat dat ze met gemak schroeven van 60 mm trekken en dat is waar! En dat komt omdat dit een laagtoerige motor is die bij mij op 12 Volt loopt i.p.v. 18 Volt. Amperage heb ik gemeten en dat was voluit op 2 motoren 2 Ampère. De vuistregel dat een schroefdiameter niet groter moet of mag zijn dan de diameter van de motor gaat wel op voor motoren met een hoger toerental.
    Toen ik deze Bühler kocht schrok ik een beetje van de dunne draden die er aan zaten. Ongegronde vrees want ze trekken op 18 Volt vogens opgave maar 1,7 Ampère. Heb geen stroom gemeten bij geblokkeerde motor(en). Hieronder een plaatje met de 60 mm schroeven aan mijn Smit Finland. Motoren worden hooguit een beetje lauw. Zorg wel voor goed uitgelijnde aandrijflijnen. Zelf ben ik een voorstander van cardan- of dubbele kruiskoppelingen. Een paar zomers geleden was ik aan het varen in een plas waarin ook veel karpers "wonen". Die zwommen gezellig met mijn sleepboot op. Gr. Klaas.
    20190510_192632.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik had dit wel geschreven, maar na nazoeken moet ik zeggen, dat dit niet correct is.
    Als informatie over de aansluiting heb ik het volgende gevonden: Powering the Pixhawk — Rover documentation (ardupilot.org)
    Groet, Henk.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schreef in mijn vorige posting dat er geen stroom was gemeten bij geblokkeerde motor. Was toch nieuwsgierig en meten is weten. Dus even de ampèremeter ertussen. Met alles in rust loopt er 0,13 A stroom. Bij volgas op één geblokkeerde motor liep er 4,17 A stroom. Andere motor stond stil. Weten we nu dus ook. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en MVO1980 vinden dit leuk.
  20. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dag Henk,
    Bedankt voor het nazoeken.
    als ik naar dit schema kijk klopt mijn verhaal toch...?
     

Deel Deze Pagina